A vidéki fiatal lány barátnőjével a városban ünnepli születésnapját, amikor belefutnak egy rendőrség által üldözött bűnöző banda csapdájába. A kegyetlen csapat elrabolja a két lányt, ám kocsijukkal lerobbannak az erdő közepén, így jobb híján a fák takarásában erőszakolják és ölik meg… [tovább]
Az utolsó ház balra (1972) 16★
Szereposztás
Gyártó
Lobster Enterprises
Sean S. Cunningham Films
The Night Co.
Várólistára tette 40
Kiemelt értékelések
Lehet, hogy kultikus, nekem azonban mégse jött be a film.
Nagyon vontatott a története, az összes drámai rész annyira bénán lett megcsinálva, hogy tényleg nem érdekelt, mi lesz a szereplőinkkel.
A szökött fegyenc banda is annyira semmilyen, a rendőrök száma pedig már a vígjátékok szintjét súrolja alulról.
Mentségére szóljon, hogy egy elsőfilmes rendező készítette.
Wes Craven első filmje komplexen reagált korára, a politikai vonal erőteljes és következetes, a szereplők érdekesek és rétegeltek, a vidám zene vérengzésekkel való párosítása kellően kényelmetlen érzetet kelt, a történetvezetés is gördülékeny.
A 60-as évek végi, hetvenes évek eleji amerikai baloldali forradalmi hullámot leverték (a cím egyébként erre rá is játszik), a film pedig részben ennek a konfliktusnak a generációs tartalmával foglalkozik és pesszimista kommentárt fűz hozzá. Az áldozattá váló lány egy tipikus polgári család sarja, aki már eltávolodott szülei konzervativizmusától és kacérkodik az alternatív kultúrával (koncertek, peace+love). A szülő-gyermek konfliktus a film elején még nem olyan erőteljes, inkább csipkelődő párbeszédekben nyilvánul meg: a régi középosztály beletörődni látszik, hogy már nem az övé az irányítás. Megváltozik azonban a helyzet, amikor a gyermek a társadalom pereméről érkező veszélyes lázadókkal találkozik, mivel ez a találkozás tragikusan végződik. A lázadók is megkapják persze a magukét a rendezéstől, hiszen a banda női tagja feminista szólamai ellenére alkalmazkodik a hímsoviniszta társaihoz, Freud nevének téves emlegetése pedig arra utal, hogy nem mély meggyőződésről, csak innen-onnan összegereblyézett jelszavakkal van dolgunk, amelyek az erőszakorgiát hivatottak legitimálni. A filmben bemutatott szülői erőszak a régi generáció bosszúja a forradalmon: elvettétek tőlünk a gyermekeinket, akkor vesszetek ti is.
Nem tudom, hogy a rendőrség szerepe jól lett-e megoldva (Craven szerint ez a társadalmi konfliktus a rendvédelem és az állami erőszakszervek orra előtt, de azok részvétele nélkül zajlott le, ami persze vitatható), de az ő vesszőfutásuk és tehetetlenségük szórakoztatóan van tálalva.
A végső összecsapás közel annyira esetlen, fordulatos és őrült, mint mondjuk a Texasi láncfűrészes befejezése. Lehetett valami láncfűrész-mánia a hetvenes évek elején.
Érdemes összehasonlítani ezzel a remek filmmel az érdektelen remake-t (https://snitt.hu/filmek/az-utolso-haz-balra-2009), amely már közönségbarátabb, hisz abban a történetet megfosztották a mélyebb tartalmától.