Az utolsó ház balra (1972) 16

The Last House on the Left
84' · amerikai · thriller, horror, krimi 21 !

A vidéki fiatal lány barátnőjével a városban ünnepli születésnapját, amikor belefutnak egy rendőrség által üldözött bűnöző banda csapdájába. A kegyetlen csapat elrabolja a két lányt, ám kocsijukkal lerobbannak az erdő közepén, így jobb híján a fák takarásában erőszakolják és ölik meg… [tovább]

Szereposztás

Sandra PeabodyMari Collingwood
Lucy GranthamPhyllis Stone
David HessKrug Stillo
Fred J. LincolnFred 'Weasel' Podowski
Jeramie RainSadie
Marc ShefflerJunior Stillo
Richard TowersDr. John Collingwood
Cynthia CarrEstelle Collingwood
Martin Koverendőr

Várólistára tette 40


Kiemelt értékelések

Popovicsp87 

Lehet, hogy kultikus, nekem azonban mégse jött be a film.
Nagyon vontatott a története, az összes drámai rész annyira bénán lett megcsinálva, hogy tényleg nem érdekelt, mi lesz a szereplőinkkel.
A szökött fegyenc banda is annyira semmilyen, a rendőrök száma pedig már a vígjátékok szintjét súrolja alulról.
Mentségére szóljon, hogy egy elsőfilmes rendező készítette.

TLD 

Wes Craven első filmje komplexen reagált korára, a politikai vonal erőteljes és következetes, a szereplők érdekesek és rétegeltek, a vidám zene vérengzésekkel való párosítása kellően kényelmetlen érzetet kelt, a történetvezetés is gördülékeny.

A 60-as évek végi, hetvenes évek eleji amerikai baloldali forradalmi hullámot leverték (a cím egyébként erre rá is játszik), a film pedig részben ennek a konfliktusnak a generációs tartalmával foglalkozik és pesszimista kommentárt fűz hozzá. Az áldozattá váló lány egy tipikus polgári család sarja, aki már eltávolodott szülei konzervativizmusától és kacérkodik az alternatív kultúrával (koncertek, peace+love). A szülő-gyermek konfliktus a film elején még nem olyan erőteljes, inkább csipkelődő párbeszédekben nyilvánul meg: a régi középosztály beletörődni látszik, hogy már nem az övé az irányítás. Megváltozik azonban a helyzet, amikor a gyermek a társadalom pereméről érkező veszélyes lázadókkal találkozik, mivel ez a találkozás tragikusan végződik. A lázadók is megkapják persze a magukét a rendezéstől, hiszen a banda női tagja feminista szólamai ellenére alkalmazkodik a hímsoviniszta társaihoz, Freud nevének téves emlegetése pedig arra utal, hogy nem mély meggyőződésről, csak innen-onnan összegereblyézett jelszavakkal van dolgunk, amelyek az erőszakorgiát hivatottak legitimálni. A filmben bemutatott szülői erőszak a régi generáció bosszúja a forradalmon: elvettétek tőlünk a gyermekeinket, akkor vesszetek ti is.

Nem tudom, hogy a rendőrség szerepe jól lett-e megoldva (Craven szerint ez a társadalmi konfliktus a rendvédelem és az állami erőszakszervek orra előtt, de azok részvétele nélkül zajlott le, ami persze vitatható), de az ő vesszőfutásuk és tehetetlenségük szórakoztatóan van tálalva.

A végső összecsapás közel annyira esetlen, fordulatos és őrült, mint mondjuk a Texasi láncfűrészes befejezése. Lehetett valami láncfűrész-mánia a hetvenes évek elején.

Érdemes összehasonlítani ezzel a remek filmmel az érdektelen remake-t (https://snitt.hu/filmek/az-utolso-haz-balra-2009), amely már közönségbarátabb, hisz abban a történetet megfosztották a mélyebb tartalmától.


Hasonló filmek címkék alapján