A vad angyalok (1966) 1

The Wild Angels
87' · amerikai · dráma 16

A bicajos keményfiút súlyos sérüléssel kórházba szállítják, ahonnan azonban elrabolják, minek következtében az meghal. A temetést a helyi temetőben rendezik meg, az azonban alkoholmámoros orgiába fullad.

Szereposztás

Peter FondaHeavenly Blues
Nancy SinatraMike 'Monkey'
Bruce DernJoe 'Loser' Kearns
Diane LaddGaysh
Buck TaylorDear John
Norman AldenMedic
Michael J. PollardPigmy
Lou ProcopioJoint
Joan ShawleeMomma Monahan
Marc CavellFrankenstein

Várólistára tette 5


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

A hivatalos utózmány, az 1967-es Az ördög angyalai után ez a mozi nagyon jelentős minőségi ugrásnak tűnik, de a sorrendiség miatt inkább azt a darabot kelleni a visszafejlődés jelzőjével illetni. A vad angyalok a maga lényegre törő és rendkívül elgondolkodtató módján emlékezetes és komoly darabnak hat, még annak ellenére is, hogy Peter Fonda kicsivel később a Szelíd motorosokkal meghaladta és úgyszólván kimaxolta a műfajban rejlő összes lehetőséget – de ne szaladjunk ennyire előre.

A vad angyalok kapcsán már nem lehet elkerülni az egész „motoros bandás” téma és jelenség feltárásra tett kísérleteinket. A kézenfekvő magyarázat, miszerint ők a XX. század törvényen kívüli kóbor cowboy-ai kényelmesnek tűnik, de minden témába vágó filmben igyekeznek drasztikusan meg is különböztetni őket a western romantika idealizált hőseitől. A vad angyalok ebben élen jár, hősei destruktív vandálok, erőszakos barbárok, akik nem tisztelnek sem élőt, sem holtat, még a sajátjaikat sem, a nők pedig az állatias szexuális ragadozó ösztön kielégítésére szolgálnak csupán – igen bizony, még a sajátjaik is. A film idejében mindez talán csak mítosz volt inkább, de ahogy a hippikorszak végnapjaiban a szórakoztatóipar és ezáltal a média látóterébe került motorosok egyre több zűrt okoztak, felszínre kerülhetett a szomorú igazság: ezek a fickók tényleg állatiasan egyszerűek, bunkók és istent nem ismerő vandálok lehetett, a szabadság eszméje pedig mindössze ürügy volt számukra az olcsó drogok használatához és a társadalmi normák alóli kibújáshoz. Vadságukat a korábban is említett gondolat ellenpontozza a legjobban: nem szabad az, aki csak addig szabad, amíg tele a Harley tartálya…
Corman mozija persze újabb és újabb árnyalatokat dob rá a kérdésre. Az itt ábrázolt állatias vadság vajon prekoncepció, egyfajta elképzelés arról, milyenek lehetnek a motorosok, vagy valós tapasztalatok dramatizációja? Netán polgárpukkasztás, mezei figyelemfelkeltés? A motorosok által használt szvasztika a lázadás jelképe, vagy ugyancsak polgárpukkasztás? Ahogy Corman bemutatja azt nekünk, az vajon művészeti koncepció, vagy pusztán figyelemfelkeltés ugyancsak? Tulajdonképpen az egész moziban benne van a mezei, nagyon egyszerű botránykeltő szándék, mely egy hatvanas évekbeli film esetében már súlyos dollárokra volt váltható a jegypénztáraknál, a kérdés így tényleg az, Corman akart is mindezzel mondani valamit, vagy egyszerűen csak túl jó érzékkel tapintott rá arra, mi vonzza a nézőt akkor és ott…
Bárhogy is legyen, A vad angyalok súlyos és fontos mozi lehetne, ha nem született volna meg a Szelíd motorosok. Minden ízében méltó erre: a filmezés szép, lendülete, dinamikája van, miként a kép is esztétikus – ehhez képest Az ördög angyalai motoros szekvenciái fasorban sincsenek, és bármennyire merész ezt kimondani, Cassavetes sincs egy ligában Bruce Dernnel és Peter Fondával. Utóbbi a kritika szerint nem domborított nagyot, szerintem kegyetlenül jól áll neki a szerepe – nézzük csak meg a nyitószekvenciát, Corman már azzal a néhány perccel komolyabbat alkotott, mint Daniel Haller az ő produceri felügyelete alatt egy évvel később. Bruce Dern csodálatos már megint, Nancy Sinatra köszöni, ott volt.
A zenét Mike Curb megint elbénázta ugyan, de a temetés sodró lendületű halálorgiájának hangulatát remekül elkapta, az tetszett.

Jó film A vad angyalok, nem korszakos, de aki megnézi, emlékezni fog rá, ezt nagyjából tudom garantálni.


Ha tetszett a film, nézd meg ezeket is


Hasonló filmek címkék alapján