https://player.hu/kult/posztapokaliptikus-mozik-toplista
„A héten végre bekerült a Prime Video kínálatába a videojátékos alapanyagból készült Fallout című sorozat első évadának összes epizódja. Teszünk mellé még tíz remek nagyjátékfilmet hasonló témában, hogy legyen mitől rettegni.”
Nagy Gergő
2024.04.12. 17:30
Tíz kiváló posztapokaliptikus mozi, ha megnéznéd, hogyan omlik össze a civilizáció [player.hu] lista 10
Az út (2009) 76%
Legyünk túl a legkeményebbel már az elején, hogy utána valamivel szívderítőbb darabokkal folytathassuk! John Hillcoat Cormac McCarthy súlyosan depresszív regényéből forgatott még lehangolóbb, zsigerien félelmetes posztapokaliptikus drámát, melynek láttán az emberből könnyen kibukik a nyomorpornó kifejezés. A filmben Viggo Mortensen próbál a fiával együtt eljutni valahova, ahol nem a szürke szín dominál. Az egész mozi annyira kétségbeejtő és szuggesztív, hogy a néző utána komolyan fontolóra veszi, hogyan tudna ő személy szerint hozzájárulni ahhoz, nehogy a világ erre a rémületes sorsra jusson.
Sokat fikáztuk már Zack Snydert, amiért gyártósoron okádja magából a középszart, ezért most kifejezetten örömünkre szolgál, hogy visszanyúlhatunk első nagyjátékfilmjéhez, mely George A. Romero 1978-as azonos című klasszikus horrorját remake-elte James Gunn forgatókönyve alapján. A Holtak hajnala kiváló modernizálása a szintén remek, ám már akkoriban is korosodó eredetinek.
George Miller harminc év kihagyás után tért vissza a Mad Max-mondakörhöz, melyben az emberiség számára pont annyira rossz a helyzet, mint a már említett Az út című moziban. A harag útja mégis sokkal fogyaszthatóbb, mint Hillcoat drámája, hiszen Miller nem a szenvedésre és a kilátástalanságra fókuszál, hanem tomboló lóerőkből és fékevesztett akciókból költött nagyszabású operát.
A majmok bolygója-franchise 2011-es rebootja nem hibázott. Szerintünk az eddigi epizódok közül ez a 2014-es második rész sikerült a legjobban, melyben az emberiség már turbóra kapcsolt a teljes összeomlás felé vezető úton, az intelligens majmok pedig lassan, de biztosan felállnak a dobogó legfelső fokára. A sorozat következő részét május 9-én mutatják be a mozik A majmok bolygója: A birodalom címmel.
Danny Boyle éppen azon dolgozik, hogy 28 évvel később címmel trilógiává duzzassza a 2002-ben a 28 nappal később című mozival megkezdett történetet, melynek 2007-ben bemutatott második része egy még nagyobb, még véresebb fejezettel folytatta a félelmetes vírusfertőzés alatt összeomlott Anglia sztoriját. Az amerikaiak már csúcsra járatták a zombifilmeket, de ennek a remek franchise-nak köszönhetően azért Európának sem kell szégyenkeznie.
A Cloverfield Lane 10 című mozinak sikerült a lehetetlen: meg tudott lepni minket nemcsak a sztori, de a minőség tekintetében is. A Cloverfield című 2008-as, found footage koncepcióra épített inváziós sci-fi után persze sejtettük, hogy lesz néhány meglepetés a föld alatti bunkerbe szorult maroknyi túlélő történetében, de Dan Trachtenberg mozija könnyedén túlteljesítette az elvárásainkat.
Christopher Nolan filmjében az apokalipszis réme nem szakad a nyakunkba, csak a háttérben lebegve hozza ránk a frászt. A Föld ökoszisztémája az emberi tevékenység következtében visszafordíthatatlanul károsodott, ezért a NASA utolsó szalmaszálként belefog egy projektbe, melynek köszönhetően talán garantálható fajunk túlélése. A Csillagok között könnyedén a kétezer-tízes évek egyik legjobb sci-fije, ami nemcsak elgondolkodtatja, de alaposan meg is ríkatja a nézőket.
Alfonso Cuarón ezzel a félelmetes, feszült, mégis reményt keltő mozival tette egyértelművé, hogy korunk egyik legtehetségesebb rendezője. A film egy olyan világot ábrázol, melyben egy rejtélyes betegség miatt a Föld népessége meddővé válik. Ha nem születnek többé gyermekek, akkor az emberi fajnak sincs jövője, akkor pedig semminek sincs értelme többé.
12 majom (1995) 81%
Bruce Willis karaktere számára nem tartogatott túl sok jót Terry Gilliam legjobb filmje, melyben az emberiség egy időutazóval próbálja megakadályozni, hogy egy vírus miatt összedőljön a civilizáció. Az időutazós sztorik ritkán hibátlanok, de ebben az alkotásban valahogy sikerült megoldani, hogy a logikai bakik ne vágják tönkre az élményt.
Nagyon szeretjük Ridley Scott 1982-es klasszikusát, de ennek árnyékában méltatlanul kevés szó esik Denis Villeneuve remekbe szabott folytatásáról, pedig – elnézést kérünk Scott rajongóitól – ez simán képes volt felnőni a nagy elődhöz, sőt, vizualitását tekintve még túl is tesz azon. Ebben a remekbe szabott, film noir-ba csomagolt sci-fiben az apokalipszis utáni Föld úgy jelenik meg a szemünk előtt, hogy többször még pislogni is elfelejtünk.