Utolsó látogatás (2008) 29

Brideshead Revisited
133' · egyesült királysági · dráma, romantikus 12 !

Egy tiltott szerelem és az ártatlanság elvesztése a II. világháború előtti Angliában. 1925, Oxford. A jóképű Charles Ryder összebarátkozik a lángoló és nagyvilági életet élő Sebastian Flyte-tal, Lord és Lady Marchmain fiával, aki meghívja a fiatalembert lenyűgöző családi kastélyukba,… [tovább]

angol

Képek 9

Szereposztás

Hayley AtwellJulia Flyte
Matthew GoodeCharles Ryder
Ben WhishawSebastian Flyte
Anna MadeleyCelia Ryder
Patrick MalahideEdward Ryder
Emma ThompsonLady Marchmain
Michael GambonLord Marchmain
Ed StoppardBridey Flyte
Felicity JonesCordelia Flyte
Greta ScacchiCara

További szereplők

Kedvencelte 3

Várólistára tette 88


Kiemelt értékelések

desertangelable 

Gratulálok, sikerült egy kosztümös filmet csinálni a semmiről! A készítők összetett filmet akartak, ebből az lett, hogy képtelen voltam eldönteni, hogy tulajdonképpen mit is látok, egy meleg barátság kialakulását, vagy egy bimbózó heteroszexuális, vagy egy rossz apa-fiú kapcsolatot, esetleg egy festőről szóló filmet, akinek egyszer sem láttunk a kezében ecsetet. Ráadásul a főszereplő srác annyira idegesített már a végére, hogy elkezdtem viszketni tőle. Ennyire „tedd ki, hadd hűljön” karaktert hogy lehet egy film középpontjába helyezni?! Amúgy is lever a víz az ilyen emberektől, nemhogy még 2 órán keresztül nézzem! Ezt az ember állva meg lehetett volna….fürdetni, ahogy mondani szokás még a nagyanyám is tökösebb volt nála!… Kedves Emma! Mindez természetesen rád nem vonatkozik, jelenléteddel, te ismét emelted a film színvonalát. Én a magam részéről hanyagolhatónak tartom ezt a művet, de lehet, hogy csak nem értek hozzá.

7 hozzászólás
StarSpangledGirl

Új nézés, új értékelés, új lendület csalódás. :')
Sikerült ezt a „csodát” is újranézni, viszont időközben az a kétségbeejtő helyzet állt elő, hogy nemcsak hogy elolvastam a regényt, hanem még egy fél szakdolgozatot is megírtam belőle, ennek tükrében pedig értékelésem egy szóban: JÁJ. Régen voltam már ennyire dühös filmre.

Először azt hiszem, célszerűbb a negatívumokon túllépni:
1. Adaptációnak nagybetűs KATASZTRÓFA ez a film. Őszintén szólva órákon át lehetne taglalni, hogy miért borzalmas ez a forgatókönyv, de igyekszem rövid és velős lenni. Nem tudom, mit éreztek a forgatókönyvírók, de hogy ennek a történetnek csak elvétve volt köze a könyv mondanivalójához, az is biztos. Értem én, hogy Waugh úr semmit nem volt hajlandó tisztességesen megmagyarázni a regényében, ezért lehet egyes elemeket szabadosan értelmezni, de ez nem azt jelenti, hogy meg kell változtatni a szereplők jellemét és motivációit, mert ebből csak egy nagy rakás katyvasz lehet így és lett is. Kivételt képez my boy Sebastian történetszála, aminek a lényegét és fájdalmát sikerült megragadni a filmen uralkodó általános káosz ellenére is. Nagy kár, hogy az ő története a film kétharmadánál véget ér, mert vele együtt az utolsó pont is elvész, amit lehetne kapaszkodóként használni.
2. Az egy dolog, hogy pocsék adaptáció a Brideshead Revisited, de az a helyzet, hogy filmnek is egészen förtelmes. Andrew Davies igenis tud jó forgatókönyveket írni, de itt semmilyen szempontból nem sikerült neki. Az elején még a regény ismeretében is egészen logikusan építették fel az eredetitől eltérő érzelmi szálakat (gondolok itt Charles és Julia szerelmére), de a több mint két órás játékidő alatt sikerült olyan alapvető hibákat elkövetni, hogy még az alapanyagot nem ismerő barátnőm is csak nézett, hogy mi a búbánat folyik itt úgy mégis. Kiváltképp igaz ez a film utolsó fél órájára: rengeteg minden történik, ami mégsem fut ki végül sehova a végén és csak állunk, mint pénisz a lakodalomban, hogy mégis miről is akart ez szólni, mit akart közölni a film. Ez pedig súlyos hiba, mert így egy egyébként egészen tűrhető film romlik el teljesen a végére.
(3., csak így zárójelben: ez a magyar plakát, ez megöl. Mi ez? Hol van ennek köze a filmhez? Nem is így néznek ki a szereplők! A briteknél vannak olyan szép, korhű plakátok, nem hiszem el, hogy pont ezt a hányadékot kellett ennek az országnak választania. Mindegy, nem idegesítem magam, ez már úgyis csak szőrszálhasogatás.)

Ez az elbaltázott forgatókönyv tehát minden haragom forrása, ugyanis szerintem igenis van ebben a filmben potenciál. Vegyük hát sorra azt a néhány dolgot, ami tetszett.
1. Látvány: a kétezres évek kosztümös adaptációinak nagyjából egyetlen előnye a klasszikus, remek 80-as 90-es évek kosztümöseihez képest, a cinematográfia. A régiek is szépek, de ezek egyszerűen lenyűgözőek. Még az általam aktívan máglyára kívánt borzadályos 2005-ös Büszkeség és balítéletnél is el kell ismernem, hogy a látvány egyszerűen fantasztikus. Ez a film sem lóg ki a sorból ebből a szempontból: a helyszínek, az épületek, a ruhák, az emberek mind-mind szemet gyönyörködtetőek, nagyon illenek a regény stílusához és hangulatához.
2. Zene: bármennyire is egy foscunami a forgatókönyv, a soundtrack a látványvilághoz illeszkedve nagyon szép lett. Különösen tetszett Sebastian témája, aminek a melódiája a film során vissza-visszatér a többi számban is, így jelezve Sebastian állandó jelenlétét Charles emlékeiben.
3. „Az” a jelenet: bármennyire is savazom a történetet, van egy darab jelenet a filmben, ami ezerszer jobban tetszett annál, mint ami a könyvben írva vagyon; ez pedig Charles és Sebastian ominózus búcsújelenete a marokkói kórházban. Végre, végre kapott egy kellően keserédes lezárást az ő száluk és kapcsolatuk, ami nekem a regényből nagyon hiányzott. Charles is sokkal szerethetőbb volt itt, az őszinte bűnbánata és szomorúsága képes volt meghatni. Sebastianért amúgy is végig vérzett a szívem, de ez, ez volt az utolsó döfés; jár érte dicséret a készítőknek, így kellett volna a film többi részét is megkomponálni.
4. Színészi játék: nem tagadom, először a szereposztás miatt figyeltem fel erre a filmre, mert három kedvencem is játszik benne. És tény és való, hogy a színészekre nem lehet panasz, mindenki a maximumot hozza ki abból a förtelemből, amit forgatókönyv címén a kezükhöz kaptak. Ben Whishaw, Emma Thompson és Hayley Atwell megerősítettek abban, hogy fekáliából is tudnak várat építeni, ha akarnak, így tovább erősödött a beléjük vetett hitem. Bennek szerintem különösen jól állt Sebastian szerepe, bár valamennyire biztosan elfogult vagyok vele kapcsolatban, illetve az is igaz, hogy talán Sebastianból lehetett a legtöbbet kihozni a karakterek közül. Matthew Goode-nak pedig külön buksisimi jár, amiért képes volt valamennyire szerethetővé tenni azt a papírmasét, amit Charles Ryder, főszereplő címszó alatt eléraktak. Jár tehát a keksz és a tisztelet minden résztvevőnek.

Ezért is vagyok annyira mérges erre a filmre, amennyire: szerintem nem olyan mocsokrossz, mint amilyennek sok kritikus beállítja. Igenis vannak benne jó dolgok, de az a probléma, hogy a film gerince, a forgatókönyv egy sorvadt, mihaszna váz csupán; jó történet nélkül pedig nem lehet jó filmet csinálni, bármennyire is igyekszik mindenki más. Így végül a hirtelen felindulásból 8-ról 7-re levitt csillagszámot muszáj még lejjebb szorítanom egy hatosra; talán még így is jószívű vagyok. :')

Kontra_Judit 

Eredetileg Hayley Atwell miatt akartam megnézni a filmet, mert nagyon megszerettem a Katedrális c. minisorozatban. Itt egy egészen más, modern szerepet alakított. Tetszett a film, mély gondolatokat közölt.
Igaz, hogy nem most játszódik, de furcsa volt, hogy valaki ennyire vallásosan neveli a gyerekeit. Az anya (Emma Thompson alakította, nagyon jól!) túl szigorú volt és meg is lett a következménye: fia alkoholista lett, a lánya szeretőt tartott, szóval szétbomlott teljesen a család.
Jól sikerült a szereplőket összeválogatni, mindenkire illett az adott szerep.

3 hozzászólás
Chris90

Ez nekem nagyon gyengére sikeredett. Igazából a végét már nagyon untam, főleg azért, mert úgy éreztem, hogy olyan sok mindenről akar szólni, hogy végül semmiről nem szólt. Mintha csak felvillantak volna a problémák, de senki nem kezdett vele semmit. Egyfelől ott volt a meleg báty, nála az első kérdés, hogy hogyan fért össze mindez a vallással, hiszen a család nagyon is vallásos volt, de úgy tűnt, hogy a homoszexualitást elég nyíltan kezelik. Aztán ott volt, hogy soha nem beszélték meg a szereplők az érzelmeiket (oké, angolok, de akkor is), majd az a huzavona, amit a csajjal művelt a főhős… Mondjuk azért a nőért sem volt érdemes küzdeni, ahogyan a pasi sem lett a férfiasság mintaképe. Kár, hogy az év első filmje ennyire rossz választás volt.

mazsolafa

Erős atmoszférájú film. Imádom ezt a kort, és ezt a hangulatot.


Népszerű idézetek

Lady Marchmain: I act only as God directs.
Charles Ryder: Rubbish. God's your best invention. Whatever you want, he does.

Cara: That woman nearly suffocated him… Well, just look at her children. Even when they were tiny, in the nursery, they must do what she wants them to do, be what she wants them to be. Only then would she love them. It's not Lady Marchmain's fault. Her God has done that to her.
Charles Ryder: But surely you're Catholic too.
Cara: Oh, yes, but a different sort. Well, it's different in Italy. Not so much guilt. We do what the heart tell us, and then we go to confession.


Ha tetszett a film, nézd meg ezeket is


Hasonló filmek címkék alapján