The Master (2012) 73

144' · amerikai · dráma 16 !

16 díj · 40 jelölés

Az író-rendező Paul Thomas Anderson ezúttal a második világháború utáni Amerikáról készített felkavaró portrét. A film története az ex-tengerészgyalogos Freddie-t (Joaquin Phoenix) követi nyomon, aki leszerelését követően az alkoholhoz fordul, és sehogy sem találja a helyét. Az élete azonban… [tovább]

Képek 6

Szereplők

Philip Seymour HoffmanLancaster Dodd
Joaquin PhoenixFreddie Sutton
Amy AdamsMary Sue Dodd
Laura DernHelen
Kevin J. O'ConnorBill William
Rami MalekClark
Jesse PlemonsVal Dodd
Frank BettagFrank
Ambyr ChildersElizabeth Dodd
Martin DewNorman Conrad

További szereplők

Kedvencelte 3

Várólistára tette 107


Kiemelt értékelések

Kriska_Attila 

Paul Thomas Anderson A Mester című filmje első pillantásra a Szcientológia árnyékában bontakozik ki, sokáig afféle vádiratként értelmezték az ellentmondásos vallásos mozgalom ellen, és persze L Ron Hubbard személye ellen. Valójában azonban jóval többről van szó: a film nem pusztán egy szektavezér és követője viszonyát ábrázolja, hanem mélyebbre ás az emberi lélek elveszettségében, a hit szükségszerűségében és a személyes megváltás lehetetlenségében.

A történet középpontjában két különös figura áll: az egyik egy szellemi vezetőként fellépő karizmatikus manipulátor, a másik egy megtört, háborús veterán, aki képtelen beilleszkedni a társadalomba. Kettejük kapcsolata egyszerre vonzódás és taszítás, tanítás és ellenállás, egyfajta pszichológiai párharc, amelyben egyik fél sem győzhet igazán. Anderson ezzel a dinamikával olyan témákat feszeget, mint az identitás, a hit kérdése és az önkontroll hiánya, miközben szinte észrevétlenül vonja meg a párhuzamot a modern kori vallásalapítás mechanizmusaival.

A Mester nem egyszerű film. Nem kínál könnyen befogadható történetet vagy lezárt íveket, hanem egy kompromisszummentes, sőt provokatív mű, amely vállaltan nem ad feloldozást. Bátor módon sugallja: az ember gyakran nem változik – és ez a felismerés szinte semmissé teheti mindazt, amit addig láttunk.

Vizuálisan is lenyűgöző alkotásról van szó. A Mihai Malaimare Jr. operatőrrel közösen készített képi világ különösen emlékezetes: a film 70 mm-es celluloidra forgatott jelenetei nem csupán technikai bravúrok, hanem mélyen átérezhető, textúrákkal, fényekkel és tág kompozíciókkal dolgozó képek, amelyek a nézőt egyfajta bensőséges zártságba vonják. Az óceán ismétlődő, csillogó képei például nemcsak esztétikai célokat szolgálnak, hanem a szabadság és a megfoghatatlanság érzetét is közvetítik.

A Mester talán Paul Thomas Anderson legnagyobb kihívást jelentő filmje. Párhuzamba állítható korábbi munkáival – mint a Vérző olaj, a Boogie Nights vagy a Magnolia –, de ezekhez képest is sajátos, mélyen személyes tónust üt meg. A transzcendencia itt nem látványos megvilágosodásban rejlik, hanem a szereplők közötti finom és sokszor áthatolhatatlan viszonyrendszerekben. A film végső soron nemcsak egy vallásos köntösbe bújtatott filozófiai tévedés kritikája, hanem egy szörnyen reménytelen ember portréja – és talán mindannyiunké is.


Ha tetszett a film, nézd meg ezeket is


Hasonló filmek címkék alapján