Talán az ördög (1977) 10

The Devil Probably · Le diable probablement
95' · francia · dráma, művészfilm !

1 díj · 1 jelölés

Bresson sokak által remekműnek tartott filmje egy Párizsban élő fiatalember történetét meséli el, aki többet akar az élettől, mint a felszínes, felületes igazságok és az anyagiak, amelyeket kínálnak neki. Barátaihoz és pszichiáteréhez fordul, hogy az élet nagy válaszaihoz jusson.

francia

Képek 13

Szereposztás

Antoine MonnierCharles
Tina IrissariAlberte
Henri de MaublancMichel
Laetitia CarcanoEdwige
Nicolas DeguyValentin
Régis HanrionDr. Mime

Kedvencelte 1

Várólistára tette 14


Kiemelt értékelések

rocketdog

A Talán az ördög egy több szempontból is jól átgondolt, okosan összerakott film, csak egyetlen része volt, ami kizökkentett, de erről majd később.

Jó választásnak tartom a korszakot, amikor játszódik. Természetesen, ez a film készültekor a jelen, innen nézve viszont a múlt egy fejezete. A ’70-es évek végén már érződött, hogy mindazok az elvek és célok, amikért a hippik kiálltak nem fognak megvalósulni. A mozgalom tagjai betagozódtak a társadalomba, a világot nem sikerült megváltaniuk. A kapitalizmus árnyoldalai már tisztán látszanak, ahogy a környezetszennyezéssel járó tevékenységek következményeiről is egyre több szó esik. A főszereplő kiábrándultságának forrása nagyrészt ebből a kudarcból táplálkozik.

Jó választásnak tartom továbbá a főszereplő és barátainak életkorát a filmben. A késő tizenéves, fiatal felnőtt kort mélyen áthatja az identitáskeresés és a nyomasztó egzisztenciális kérdések megválaszolásának igénye. Ebben a melankóliával is gyakran terhelt időszakban ezek a feladatok kapják a prioritást, és akinek nem sikerül feloldania magában valahogyan a felfedezett ellentmondásokat, az könnyen úgy végezheti, mint a főszereplő. Számára a barátai, szerelmei sem nyújtanak vigaszt, bár kifejezetten okos, értelmes közeg veszi körül, de ő tisztábban lát (ezt ki is mondja egy ponton), ezért valódi megértésre nem számíthat tőlük. A nihilizmusba menekül, a barátaihoz, de még inkább a teljes emberiséghez pedig arroganciával fordul.

A főszereplő végső döntésén azért érezni, hogy sem igazi megoldást, sem vigaszt nem nyújt, értelme sincs, tehát ha a döntésével szembe helyezkedünk, akkor elvárt, hogy azt meg is indokoljuk. Így kényszerít bele észrevétlenül a film, hogy megfogalmazzuk a saját létünk értelmét, hogy miért is mondunk igent az életre nap mint nap. Ezt tartom a film legokosabb húzásának. Az én válaszom az egzisztenciális pszichológiából ered, azaz bármennyi szenvedés, kilátástalanság és korlátozottság is vesz körül, az a szabadság mindig mindenki számára megmarad, hogy a tényekhez rendelt attitűdjét megválaszthatja. Tehát én döntöm el, mihez hogyan viszonyulok, hogy érzem magam, önző leszek vagy önfeláldozó stb.

Végül következzen, ami a film teljes ideje alatt rendkívül zavart. Az amatőr színészek alkalmazása szerintem eléggé mellé ment, amit műveltek az a természetesség teljes ellentéte. Minden egyes mozdulatuknál szinte hallottam a rendezői utasításokat: „Te lépj előre hármat, majd állj meg, fordulj balra és emeld fel a karod”, „Te mikor ezt a sort mondod, majd csinálj úgy, mintha elindulnál. Te meg mikor ezt a sort mondod, majd nyúlj felé, mintha meg akarnád állítani”. És ezeket az utasításokat szó szerint követték, a legcsekélyebb érzelmi megnyilvánulást és bármiféle spontaneitást mellőzve. A nagy szerelmesek is úgy ölelik egymást, mint két idegen. A legrosszabb talán a főszereplő, akinek a karaktere vagy a laza srácot, esetleg a rendkívül szorongó, az élet súlyától terhelt magatartást kellett volna hoznia, ehelyett végig karót nyelt módon jött-ment.

4 hozzászólás

Népszerű idézetek

Londonna 

– Majd a tudomány megment minket. Mi csak lógassuk nyugodtan a lábunkat, faljuk a süteményt és várjuk meg, amíg hülyék leszünk.

Londonna 

– Ha a kétszeresére nő a légiforgalom, nem lesz többé kék ég. Minél jobban benépesül a Föld, annál lakhatatatlanabbá válik. Állatfajok pusztulnak ki a profit miatt.

Londonna 

– Tudod, hogy lesz vége a civilizációnknak? Úgy, hogy minden befuccsol az akcelerációtól. Növekedés… Minek a növekedése?! A boldogságé? A hitelkártyánk nyújtotta boldogságé, vagy a mezőn sétálás boldogságáé?

Londonna 

– A tengerbe került higany a halakon keresztül az embereket is megmérgezte.

Londonna 

– Bezzeg ha a pénzre, a haszonra hajtanék, tisztelne a társadalom…

Ódor_Endre 

– Governments are short-sighted.
– Don't accuse governments. No government in the world today can boast that it's actually governing. It's the masses who determine events. Obscure forces whose laws are unfathomable.
– It's true that something is driving us against our will.
– You have to go along with it.
– And we do go along with it.
– Who is it that's making a mockery of humanity?
– Who's leading us by the nose?
– The devil, probably.

Ódor_Endre 

– Victor Hugo says here, on the subject of cathedrals, „Such places are really holy.” But somewhere else he says, „A cathedral is divine. God is present. But if a priest appears, God is no longer present.”

Ódor_Endre 

– But I don't want to die.
– What? Of course you do.
– I hate life but I hate death too. I find it appalling.
– Look, leave it to me. Come back in two days. Thursday, same time.
– But Doctor, I'm not ill. My illness is seeing too clearly.
– Of course. It's 200 francs a session.


Hasonló filmek címkék alapján