A címszereplő, a volt trák fejedelem, majd római rabszolga Spartacus (Kirk Douglas) kényszerűségből felcsap gladiátornak, majd a megaláztatások ellen lázadó rabszolgafelkelés élére állva a kor legnagyobb haderejével, a római sereggel szemben is sokáig győzelmet győzelemre halmoz. A túlerővel… [tovább]
Spartacus (1960) 73★
Képek 16
Szereposztás
Kedvencelte 9
Várólistára tette 58
Kiemelt értékelések
Spartacus (1960) 79%
Alapvetően nem komálom az ilyen típusú kosztümös filmeket, így érdemben értékelni sem tudom mert csak az ellenállást érzem. A többi hasonló látott filmekhez képest nem érzek különbséget Kubrick alkotásában, teljesen érdektelen volt ez a több mint 3 óra. Nem mondom hogy untam, csak éppen nem éreztem hogy most valami fontos történik.
Spartacus (1960) 79%
A szandál és kard kategória majdnem csúcsa. A leges leges leges legjobban azt szeretem ezekben a filmekben (lásd még Ben-Hur), hogy magasról tesznek a mozivezetők érdekeire. Ha egy történetet 3-4 órában akarnak elmesélni, akkor az 3-4 óra lesz. Márpedig még egyszer ennyi ideig elnéztem volna Charles Laughton és Laurence Olivier torzsalkodását ami egy több mint korát megelőző bepillantás a mára már kimaxolt (lásd a Róma c. sorozatot amihez képest a trónok Harca egy lóf@sz) római politikára. Peter Ustinov nagyszerű alakítását és kígyónyelvű Grimát lepipáló beszédét…
Ugyaneddig elnéztem volna a gyönyörű képeket (Állítólag Kubrick maga volt az operatőr is), hallgattam volna a nagyszerű zenét.
Könnyen lehetett volna ez egy még sokkal jobb film, pedig csak egyetlen egy hibája van. Spartacus minden egyes jelenete, mondata, motivációja annyira kilúgozottan idealizált, ráadásul színészileg gyenge is, hogy élesen elüt a film többi (és tényleg nagyszerű) jelenetétől. Kirk Douglas nem rossz színész. Csak annyi történt, hogy a film azon részeiben amelyben nem bukkan fel, a kor legnagyobb színész óriásai alakítanak lehengerlően egy, a színészekhez piszkosul értő, határozott rendező irányítása alatt. Ez a rendező érezhetően magasról letojta azokat a részeket amelyekben a címszereplőt (és egyben a film producerét) kellett instruálnia. Nem jöttek ki egymással. Kirk Douglas mentségére szóljon, mint vezető producer bármikor kipattinthatta volna Kubrickot a rendezői székből, de elismerte zsenialitását és inkább qrva rossz kedvűen keltek aznap amikor egymással kellett dolgozniuk. Ez is valami, a film többi része meg egyszerűen lenyűgöző.
Nézz és láss: Saul Bass élete egyik legimpozánsabb főcímét ehhez a filmhez készítette.
Spartacus (1960) 79%
Spartacus történetét ismertem még gimiből, de kicsit homályosan élt bennem. Nem terveztem menézni ezt a filmet és nem is gondoltam, hogy valaha megnézem, ha nincs egy kihívás és akkor lemaradtam volna egy nagyon jó filmről.
Spartacus (1960) 79%
A romantikus szál eröltetett volt és Kirk Douglas nem győzött meg. Ennyi rosszat tudok mondani. Emiatt nem 9* (afölötti értékelést pedig csak kedvencek kapnak).
Stanley Kubrick remek rendező, még akkor is, ha nem saját forgatókönyvből dolgozik. Az Űrodüsszeia is tetszett, de ezzel a filmmel került a kedvenceim közé.
És az „Én vagyok Spartacus” jelenet felér az „Ó kapitány, kapitányom”-hoz (Holt költők társasága):
Népszerű idézetek
– Maybe there's no peace in this world, for us or for anyone else. I don't know.
Spartacus (1960) 79%
– Are you afraid to die, Spartacus?
– Hmm. No more than I was to be born.
Spartacus (1960) 79%
– What are we, Crixus? What are we becoming? Romans? Have we learned nothing? What's happening to us? We look for wine when we should be hunting bread.
– When you've got wine, you don't need bread!
– We can't just be a gang of drunken raiders.
– What else can we be?
Spartacus (1960) 79%
– You and I have a tendency towards corpulence. Corpulence makes a man reasonable, pleasant and phlegmatic. Have you noticed the nastiest of tyrants are invariably thin?
Spartacus (1960) 79%
– Too many women.
– What's wrong with women? Where would you be now, you lout, if some woman hadn't fought all the pains of hell to get you into this accursed world? I can handle a knife in the dark as well as anyone. I can cast spells and brew poisons.
Spartacus (1960) 79%
– All men lose when they die. And all men die, but a slave and a free man lose different things. They both lose life. When a free man dies, he loses the pleasure of life. A slave loses his pain. Death is the only freedom a slave knows. That's why he's not afraid of it. That's why we'll win.
Spartacus (1960) 79%
– I've left no one, least of all Rome. But this much I've learned from Gracchus, Rome is the mob.
– No! Rome is an eternal thought in the mind of God.
– I had no idea you'd grown religious.
– That doesn't matter. If there were no gods at all, I'd revere them. If there were no Rome, I'd dream of her…
Spartacus (1960) 79%
– They selected him to fight against Draba, the negro.
– I remember the negro.