Sortűz egy fekete bivalyért (1985) 8

107' · francia, magyar · dráma 16

A II. világháború utáni években egy magyar faluban új fiú érkezik a 7/c-be. A néző vele együtt ismeri meg a részeges tanító, a csapodár tanítóné, a kreppvirágai mögé rejtőző, magányos énektanárnő, a mindenéből kiforgatott, bölcs gróf, a joviális plébános és főként a tragikus sorsú, négy… [tovább]

Képek 4

Szereposztás

Jean-Louis TrintignantFodó tanár úr
Jean Rocheforta gróf
Fanny CottençonFodóné
Kállai Ferenca tisztelendő úr
Bujtor IstvánDukay
Székely B. MiklósFekete Péter
Bezerédi ZoltánKanegér
Szilágyi IstvánRozmaring
Monori LiliFekete Péter felesége
Détár Enikő

További szereplők

Kedvencelte 2

Várólistára tette 14


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Az idei év első igazán szíven ütő, mélyen ható filmélménye – talán a Trintignant-filmográfia feltárására tett kísérleteim közül a legeslegjobb az Előzés óta, ráadásul a magyar filmgyártásban felfedezett értékek és lehetőségek egyik újabb kincsesbányája. Gyönyörű film a Sortűz egy fekete bivalyért, legfőképpen talán azért, mert részleteiben képes ábrázolni az emberi és a gyermeki lélek sokszor sötét, kellemetlen, kegyetlen oldalait, mégis magabiztos állásfoglalás az élet folytatólagossága mellett. Koraérett gyermekek és megtört felnőttek ide vagy oda, élni kell – ha csak egy hordó barackpálinkáért is, de élni kell!

Feltűnő elsőként is, hogy a három francia vendégsztár alkalmazása talán valamiféle nemzetközi forgalmazásra tett kísérletként lehet értelmezhető – furcsa mód van is egy jelenete a filmnek, amikor Trintignant karaktere részegségében pontosan úgy kommunikál a magyar gyerekszínészekkel, ahogyan azt egy francia ember tenné egy magyarral nyelvismeret híján. Ez azonban sehol máshol nem tűnik ki: hogy végül mindenki utószinkronizálta-e magát, vagy más módot találtak a kivitelezésre, számomra rejtély, de Trintignant és Rochefort remekül mutat és működik Kállai vagy épen Bujtor oldalán, és ugyanígy remekel a kémia köztük és a gyermekek közt. Szakácsi és Ujlaki a szinkronban tökéletes ehhez a két nagyon erős, meghatározó, a háború utáni magyar vidéken is teljesen hitelesnek tűnő figurához.
Színészek terén egyébként a nemzetköziség csak egy érdekes adalék, valójában mindenki kiváló munkát végez: Bujtor ebben a mellékszerepben tökéletesen hozza önmagát és közben mégis felüdítő, hogy nem ő a domináns karakter a színen. Bezerédi, Kállai és Székely B. Miklós óriási, Szilágyi István is remekel, egyikük sincs megilletődve a franciák jelenlététől – vice versa, a franciák is jól viszonyulnak a magyar kollégákhoz. A gyerekszínészek tökéletesen hozzák, ami tőlük elvárható, szerethetőek és érthetőek.
A filmnek magának hangulati és cselekményi szinten is többféle árnyalata van: érezzük, keserűség, szomorúság, értetlenség uralja az itt bemutatott világot, tele elfojtott indulatokkal, sérelmekkel, vágyakkal. A gyermeki lélek persze a legnagyobb tragédiák özönében is csak gyermeki, ennek minden pozitív és negatív előjelével együtt. A gyerekek pedig néha, mint írtam, kegyetlenek, következetlenek és ormótlanul értelmezik a körülöttük zajló dolgokat. Cserébe őszinték, legalább a saját szűk köreikben. Érdekes tehát rajtuk keresztül szembesülni a háború utáni magyar vidék mindennapjaival, az ő szemszögükhöz igazodva közeledni egy tönkrement házassághoz, egy gyermektelenül maradt, megtört házaspár mindennapjaihoz, tanárok féltő kegyetlenségéhez és kisemmizett iparosok tengéséhez. De a legjobb talán mégis az, hogy megtapasztaljuk, a nagy érzések és pillanatok, az emberi lét nagyszerűségei még akkor is megélhetőek, ha történetesen a pálinka az egyetlen fájdalomcsillapítónk mindaz szörnyűség ellen, amit egy világháború ránk mérhet.
Hogy a hatás teljesen legyen, mindehhez Petrovics Emil újra gyönyörű és feledhetetlen zenét komponált, egyre nagyobb rejtély a számomra, miért nem emlegetjük, halljuk, keressük az ő műveit a mindennapokban.

Szép, talán nem egyszerű és nem is mindig szívmelengető, de nagyszerű film a Sortűz egy fekete bivalyért, mindenképpen és feltétel nélkül ajánlom!

Almost_Zed 

Könyvben sajnos nem olvastam de filmként még ma is megállja a helyét Gion Nándor története, amely közvetlenül a II. világháború után játszódik egy kis faluban. Szinte mindegyik figura valamilyen problémával küzd, de az állatoknak is kijutott a bajból (szegény macskát és a bivalyt is sajnáltam), de azért néhány mosolyra késztető pillanat is akadt Kanegér (Bezerédy Zoltán) és Rozmaring (Szilágyi István) részéről. A gyerekszereplők és a felnőttek közt is remek karakterek voltak.


Hasonló filmek címkék alapján