A felkavaró politikai krimi – amelynek főszereplőjét és forgatókönyvíróit Oscar-díjra jelölték – az 1980-81-es salvadori polgárháborút idézi föl. Richard Boyle, a mindenre elszánt újságíró a helyszínről tudósít a Romero érsek meggyilkolásához vezető véres eseményekről. A frontvonalon saját… [tovább]
Salvador (1986) 12★
Szereposztás
Kedvencelte 1
Várólistára tette 26
Kiemelt értékelések
Salvador (1986) 81%
Oliver Stone esküdt ellensége az amerikai fegyverlobbinak és annak, hogy országa vezetése világszerte a legkülönbözőbb népirtásokhoz járult hozzá diktatúrák fegyveres támogatása által.
Ebben a filmben a jobboldali katonai vezetés és a baloldali gerillák között lezajlott salvadori polgárháborúról mondja el provokatív véleményét, szócsöve pedig az iszákos bajkeverő, nőfaló újságíró, Richard Boyle.
Stone ugyan a mainstreammel szemben határozza meg magát, filmje nem menekül néhány amerikai filmkészítői gyakorlattól, ami az idegen országok konfliktusainak ábrázolását illeti. A recept a következő: van egy tökös amerikai cowboy, aki meghódít egy naiv, könnyen behódóló „bennszülött” nőt. A bennszülött ellenség (itt az Egyesült Államok által támogatott katonai diktatúra) legfőbb tulajdonsága az, hogy nagyon gonosz, motivációjáról kevés szó esik, emberi oldalát nem ismerjük meg. Az ellenséggel szemben a bennszülött lázadók (itt a kommunisták, akik szovjet pártfogóiról már kevesebbet beszél a film) nemeslelkű, romantikus, szintén kissé naiv harcosok vagy passzív áldozatok. A legfőbb cselekvő, a legjobban kidolgozott ember az amerikai „látogató”, mással alig tud azonosulni a nyugati néző.
A film ennek ellenére szerintem mégis joggal szerepel a magic 1001-listán. Stone erős gyomrost visz be nézőinek a befejezéssel és az erőszak kendőzetlen ábrázolásával [spoiler], valamint az amerikai militarizmus sok tekintetben jogos kritikájával.