Kurt Barnert fiatal művész eljutott ugyan Nyugat-Németországba, de továbbra is gyötrik a gyerekkori emlékei, amit az NDK-rezsimben, a nácik által uralt években szerzett. Amikor találkozik Ellie-vel, meg van győződve róla, hogy ő lesz élete szerelme, és a diáklány olyan festmények megalkotására… [tovább]
Mű szerző nélkül (2018) 59★
Képek 37
Szereposztás
Kedvencelte 11
Várólistára tette 120
Kiemelt értékelések
Művészet, történelem, szerelem, halál, emberi sorsok …Minden megvan benne, ami egy igazán jó filmhez kell.
Nagyszabású és nagyszerű alkotás, mely egy festő életét tárja elénk, több korszakot felölelve.
A filmben nagy hangsúlyt kap a művészet és a szabad eszme, amit képvisel. Nagyon érzelmes mű, mely leginkább a fel-fel bukkanó nüanszokból érződik, nem annyira szembeötlő, de szerencsére így nincs az arcunkba nyomva, mint sok más film esetében.
Ezt alkotást is azok közé sorolom, ahol a mellékszereplők maradtak inkább emlékezetesek. Fősünk karakterén valahogy nem éreztem a súlyt, lehet az ő története vagy karaktere nem volt elég markáns; de a színész (Tom Schilling) egyébként ügyes volt. Viszont a Saskia Rosendhal és Sebastian Koch által formált szereplők maradandóvá váltak számomra, csakúgy, mint az Oliver Masucci által életre keltett karakter története és mondanivalója.
Ha érdekel a történelem és a művészet találkozása, feltétlenül nézd meg!
Hosszú film, 3 órás, a felétől volt érdekes nekem Kurt Bartnert története. Onnantól, hogy eljutnak Nyugatra és elindul a fiatal művészek rögös útján. Ez a rögös út elsősorban önmaga megtalálása, tehetségének kibontakozása, egyáltalán az, hogy mi rejlik az ő tehetségében, mitől lesz az aki, szóval, hogy hogyan lett belőle Gerhard Richter, az egyik legismertebb kortárs német művész. Persze, tudom, hogy ehhez hozzátartozik a film első fele is. Egyébként Gerhard Richter, akinek életével több közös dologban megegyezik a film, elhatárolódott Kurt Bartnert történetétől és a róla szóló produkciótól. Én azért megnézésre ajánlom, de ahogy írtam, a második fele fog megmaradni bennem.
Jóval mélyebb nyomot hagyott bennem, mint azt eredetileg vártam tőle. Sőt, továbbmegyek: jóval mélyebb nyomot hagyott, mint amire közvetlenül a film megnézése után számítottam – akkor ugyanis elmaradt az igazi, nagy katarzis, amit reméltem. Onnan tudom, hogy mégis hatott rám, nem is kicsit, hogy azóta a legváratlanabb élethelyzetekben, a legkülönbözőbb témák kapcsán jut eszembe a film egy-egy jelenete, és időnként el-elkap az érzés, hogy meg szeretném nézni újra.
Nagyon érdekes, mennyire más hangulatú a film első és második fele, az emlékeimben szinte úgy él, mintha két különböző filmet láttam volna. Valahogy mégis így volt egész, a maga háromórás hosszában, ami a legkevésbé sem érződött három órának (és ez tőlem, aki nem viselem jól a hosszú filmeket, igazán nagy szó). A különböző történelmi periódusok összefonódása egyszerre létfontosságú eleme a cselekménynek, és szolgál egyfajta „díszletként” a tényleges történet számára. Azonban hiába itatja át a történelem végig erőteljesen a történetet, hiába beszél a film a színteréül szolgáló korszakok jellegzetességeiről ugyanúgy, mint az emberi sorsokról, a Werk ohne Autort mégsem éreztem egyetlen pillanatig sem hagyományos történelmi filmnek, legalábbis semmiképp sem olyan módon, mint a rendező másik, általam szintén nagyon kedvelt filmjét (Das Leben der Anderen). Az életrajzi ihletés miatt gyakorlatilag elengedhetetlen történelmi szál ellenére ez a film valójában elsősorban az egyéni sorsokról, a művészi útkeresésről és öndefiniálásról mesél igazán, s csak másodsorban bármi másról. Ez a téma pedig ma, a huszonegyedik században véleményem szerint éppúgy megállja a helyét, mint a nemzetiszocializmus vagy a két részre szakadt Németország idején. Azt hiszem, a történeten végigvonuló erkölcsi dilemmák szintén nem sokat veszítettek az aktualitásukból azóta.
Nem áll szándékomban kisregényt írni, úgyhogy inkább annyit mondanék: akit egy kicsit is foglalkoztat a művészet, a művészi útkeresés kérdése, a történelem, a morális problémák, Németország vagy a német nyelv, vagy egyszerűen szeretne egy jó filmet látni, nézze meg. Ha nem is lesz életetek filmje, azt gondolom, a Werk ohne Autor mindenkinek tud valami maradandót nyújtani.
Nagyon jó! Elgondolkoztató, mély nyomot hagy az emberben, és ösztönöz a művészi értékek megalkotására.