A düsseldorfi rémről mintázott gyerekgyilkos Hans Beckert nemcsak a rendőrség, hanem a „jóhírét” féltő alvilág is üldözi és végül – az igazságszolgáltatás keserű paródiájaként – az utóbbi képviselői fogják el és ítélkeznek felette.
M – Egy város keresi a gyilkost (1931) 81★
Szereposztás
Peter Lorre | Hans Beckert |
---|---|
Ellen Widmann | Frau Beckmann |
Inge Landgut | Elsie Beckmann |
Otto Wernicke | Karl Lohmann felügyelő |
Theodor Loos | Groeber felügyelő |
Gustaf Gründgens | Schränker |
Friedrich Gnaß | Franz |
Kedvencelte 13
Várólistára tette 65
Kiemelt értékelések
Nagyon hatásos a film, jók a vágások. Peter Lorre nagyszerű színész. Az azóta klasszikussá váló dallamtól pedig kirázza a hideg az embert. Érdekes volt ahogy a rendőrök mellett a bűnözők is keresik a gyilkost. Tetszett.
Meg kell állapítanom, hogy én szeretem Fritz Lang látásmódját, képi világát… és milyen jó, hogy szeretem a lassú filmeket, ahol még a csendnek, hosszabb szünetnek vagy snittnek is jelentősége van, és nem rohanunk át félperc alatt a félvilágon… Szép megoldás volt a vak koldus, és olyan jelentőségteljes, a másik kedvencem pedig a tárgyalás, a kacagó kórus, a törvény a törvénytelenek közt. Rendben van ez kérem szépen!
Két részletben néztem meg – az elején még nagyon korán volt, elég vontatottan is indult, többször is majdnem elaludtam.
Nos, mondanom se kell, a második felére annyira beindult, hogy ha akartam volna, se tudtam volna elaludni.
Annyira fájdalmasan aktuális témát pedzeget… Olyat, ami a mai napig többször felmerül és szembejön velünk: az igazságszolgáltatás, avagy van-e joga élni olyannak, aki már több ártatlant is megölt. És felmenti-e őt bármi alól az, hogy beteg? Ez a kérdés napjainkban is jelen van, ott volt a Death Note-ban, ott van a hírekben, az életünkben. És ahogy a filmben, úgy az életben sem kapunk rá választ – mert nincs helyes válasz.
Érdekes volt azt látni, ahogy a gazfickók is összeállnak és keresik a gyilkost; ahogy az is, ahogy spoiler. Erről is sokat lehet hallani; ha valaki gyerekgyilkosság miatt kerül börtönbe, akkor számíthat rá, hogy a rabtársaitól is még megkapja a magáét. A magam részéről annál a jelenetnél kicsit kirázott a hideg: mert az a tömeg ma is él, találkozhatunk vele (akár saját magunkban is megtalálhatjuk): mikor netes híreknél százan, ezren követelik a cikkben szereplő elkövető fejét – ugyanúgy, ahogy ebben a filmben is. És ha lehetőségük lenne rá, talán ugyanúgy puszta kézzel esnének neki. Mert Lehet, hogy fejlődtünk, de mélyen belül még mindig állatok vagyunk. A lényeget pedig az egyik gyászoló anyuka mondja ki: teljesen mindegy, mi lesz az elkövetővel, a gyerekeiket már nem kapják vissza soha. Ezért kell jobban odafigyelni, és megelőzni a dolgokat. Utána már késő.
Meg kell állapítanom, hogy a film-noir nem a kedvenc műfajom. Néhol nekem túl lassú, sokszor unalmas, és sokszor túljátszottak a szerepek, ennek ellenére a vágás remek volt.
7,5 csillag
Érdekesen bolygathatta az átlag német néző erkölcsi iránytűjét ez a film 1931-ben, mert az időtartama alatt onnan indítja el, hogy spoiler Arról nem is beszélve, hogy spoiler Volt egy érdekes kamerabeállítás…hát én nem tudom, hogy velem együtt még hányan lehetünk, akik a szavakra nehezen figyeltek közben, de végig azt sakkoztam, hogy jól látok-e, és hogy ez akkoriban senkit sem érdekelt-e, vagy mivel más volt a technológia, meg sem nézték felvétel után sokszor, és a színész igent mondott-e rá, mert végül is miért ne mondott volna, csak hát ez egy krimi végül is, kissé töri a dramaturgiát, meg minden, de hát bocsi, ezek 100 évvel későbbi gondolatok, nem tudhatom.
Hát még sok gondolatom támadt közben, de képtelen vagyok logikus rendbe sorolni ezeket, szinte mind a 20-30-as évek Németországával kapcsolatos. És valahol aztán szívesen vissza is kanyarodnék ebben a rumliban oda, amit végén tesz a rendező. Vajon ehhez a filmhez mit szólt az akkori német néző?
Már nagyon régen vágytam rá, hogy megnézhessem ezt a filmet. És hogy megnézhettem, tulajdonképpen a pandémiának köszönhetem. Mivel a mozik zárva vannak, a Filmový kabinet is az online térbe költözött, és Fritz Lang 4 filmjét vetítik le online az érdeklődőknek (potom 10 €-ért). Juraj Oniščenko házigazda, filmesztéta a film előtt és után is diszkussziót folytat velünk a monitoron keresztül, érdekes háttérinformációkkal nekiülni egy 90 éves filmnek.
spoiler
Peter Lorre egyébként Löwenstein Lászlóként született a mai szlovákiai Ružomberokban.
Krimire számítottam, de így sem csalódtam. Méltán klasszikus alkotás, Peter Lorre alakítása felejthetetlen, és a filmet lassú tempója ellenére kifejezetten érdekesnek találtam.