M – Egy város keresi a gyilkost (1931) 86

A düsseldorfi rémről mintázott gyerekgyilkos Hans Beckert nemcsak a rendőrség, hanem a „jóhírét” féltő alvilág is üldözi és végül – az igazságszolgáltatás keserű paródiájaként – az utóbbi képviselői fogják el és ítélkeznek felette.

Szereposztás

Peter LorreHans Beckert
Ellen WidmannFrau Beckmann
Inge LandgutElsie Beckmann
Otto WernickeKarl Lohmann felügyelő
Theodor LoosGroeber felügyelő
Gustaf GründgensSchränker
Friedrich GnaßFranz

Kedvencelte 14

Várólistára tette 68


Kiemelt értékelések

TLD 

Sorjáznak a film kapcsán a „látnoki”, „megelőzte korát” és hasonló megállapítások, nyilván teljes joggal. Fritz Lang a sorozatgyilkos történetén keresztül rengeteg jogi, pszichológiai, de elsősorban társadalmi kérdést feszeget, amit már az is mutat, hogy nem egyének, hanem csoportok (rendőrség, alvilág, hajléktalanok stb.) állnak a középpontban. Egyénként egyedül a „szörny” tárul elénk. Részben e megközelítés miatt, részben a gyilkost megjelenítő színész letaglózó játéka okán (a végső jelenet ikonikus), a tettes bizony hajlamos ellopni a show-t. Pedig legalább ilyen lényeges, milyen maga a város (a nézők), végül is mit és hogyan keres?

Egy város keresi a gyilkost – ez a cím mindjárt azt sugallja, hogy itt majd összefognak mindenféle népségek és együtt kézre kerítik a gonoszt, majd boldog lezárás. Aztán ahogy halad előre a cselekmény, látjuk, nem így lesz. Egymással verseng a rendőrállam és az alvilág, ki a hatékonyabb? A rendőrök minél nagyobb elnyomással, ellenőrzéssel, fegyelmezéssel dolgoznak, a bűnözők pedig igyekeznek beépülni a társadalom kiszolgáltatottabb rétegeinek körébe és körmönfontabban megközelíteni a dolgot spoiler. Még más szempontból is eltérő nyomozati módszerek jellemzik őket (a rend őrei egzaktabbak, személytelenebb bizonyítékokra építenek, a maffiózók érzékekre, személyes benyomásokra, emberi kapcsolatokra hagyatkoznak). Ami viszont az üzenet szempontjából döntő: spoiler Azért érdemes ezt kiemelni, mert a film egyértelmű reflexió a Weimarban zajló kortárs vitákra (Lang ezeket szorosan követte): sokan arról beszéltek akkoriban, hogy Németországban nincs rend Versailles óta, nem hatékony az állam, jöjjön már egy keménylegény, aki rendbe rakja az országot. Az M viszont ezzel szemben egy erős rendőrállamot mutat be, amely képes megrendszabályozni a társadalmat (más kérdés, hogy ez jó-e annak a társadalomnak), ez pedig nem az átlag Weimarod. (Viszonyításképp: képzeljük el ezt a történetet magyar kontextusban az őszirózsás forradalom után, Károlyi Mihály köztársaságában, ahol az akkor erős kézzel megszervezett nemzetőrség csapatai hajkurásszák M helyett GY-t Budapest utcáin)

A városi társadalom számos közegét láthatjuk, sok esetben színészi alakítások által egyáltalán nem zavartatva, mivel Lang igazi bűnözőket szerzett a forgatáshoz (25-öt el is kaptak belőlük, míg készült a film, ez egy top wtf tény a filmről).

Na de kinek az oldalán áll az erkölcs, ki hoz jó ítéletet a gyilkos ügyében? A társadalom a film szerint végtelenül paranoiás, a média a szenzációs címeivel csak tüzeli ezt az állapotot, az állam pedig a helyzetet kihasználva feljebb tekeri az elnyomást, elidegenítve ezzel magától a népet. Ez utóbbi folyamatnak aztán súlyos következménye, hogy a népharag már csak a fegyelmező hatalomhoz képest erkölcsileg nem különb gengszterszerveken keresztül, általuk eltorzítva jelenik meg, ha megjelenik egyáltalán. Bár még így is könnyű a gyilkost elítélő „népbíróság” oldalára állni, Lang viszont szerintem nem kínál ilyen egyszerű erkölcsi azonosulást, mert hát hol vannak az áldozatok szülei, megjelennek-e az alvilági bíráskodásnál? Nem látszanak, mintha az ő hangjuk nem lenne fontos az ítéletnél. Persze vannak ott anyák, akik a szülőség általános tapasztalatára hivatkozva akasztást követelnek, de nem ők az érintettek (ettől még az ő szavuk is számít, de itt is az a lényeg, mennyire nem a legközvetlenebb közeg kap szót). Az elvesztett gyerekek megtört szülei a végső (amúgy egyenesen festményre kívánkozó) jelenetben tűnnek fel, hogy keserű arccal elmondják: mindez nem hozza vissza a szeretteiket. Nem tudni, hol vannak, de azt látjuk, hogy mindenkitől távol, együtt izolálva magányukban, miközben a társadalom a jogi fogalmakról és az állam hatékonyságáról vitázik.

sipiarpi 

Nagyon hatásos a film, jók a vágások. Peter Lorre nagyszerű színész. Az azóta klasszikussá váló dallamtól pedig kirázza a hideg az embert. Érdekes volt ahogy a rendőrök mellett a bűnözők is keresik a gyilkost. Tetszett.

3 hozzászólás
krlany 

Meg kell állapítanom, hogy én szeretem Fritz Lang látásmódját, képi világát… és milyen jó, hogy szeretem a lassú filmeket, ahol még a csendnek, hosszabb szünetnek vagy snittnek is jelentősége van, és nem rohanunk át félperc alatt a félvilágon… Szép megoldás volt a vak koldus, és olyan jelentőségteljes, a másik kedvencem pedig a tárgyalás, a kacagó kórus, a törvény a törvénytelenek közt. Rendben van ez kérem szépen!

4 hozzászólás
Zakuro 

Két részletben néztem meg – az elején még nagyon korán volt, elég vontatottan is indult, többször is majdnem elaludtam.
Nos, mondanom se kell, a második felére annyira beindult, hogy ha akartam volna, se tudtam volna elaludni.
Annyira fájdalmasan aktuális témát pedzeget… Olyat, ami a mai napig többször felmerül és szembejön velünk: az igazságszolgáltatás, avagy van-e joga élni olyannak, aki már több ártatlant is megölt. És felmenti-e őt bármi alól az, hogy beteg? Ez a kérdés napjainkban is jelen van, ott volt a Death Note-ban, ott van a hírekben, az életünkben. És ahogy a filmben, úgy az életben sem kapunk rá választ – mert nincs helyes válasz.
Érdekes volt azt látni, ahogy a gazfickók is összeállnak és keresik a gyilkost; ahogy az is, ahogy spoiler. Erről is sokat lehet hallani; ha valaki gyerekgyilkosság miatt kerül börtönbe, akkor számíthat rá, hogy a rabtársaitól is még megkapja a magáét. A magam részéről annál a jelenetnél kicsit kirázott a hideg: mert az a tömeg ma is él, találkozhatunk vele (akár saját magunkban is megtalálhatjuk): mikor netes híreknél százan, ezren követelik a cikkben szereplő elkövető fejét – ugyanúgy, ahogy ebben a filmben is. És ha lehetőségük lenne rá, talán ugyanúgy puszta kézzel esnének neki. Mert Lehet, hogy fejlődtünk, de mélyen belül még mindig állatok vagyunk. A lényeget pedig az egyik gyászoló anyuka mondja ki: teljesen mindegy, mi lesz az elkövetővel, a gyerekeiket már nem kapják vissza soha. Ezért kell jobban odafigyelni, és megelőzni a dolgokat. Utána már késő.

mazsolafa

Meg kell állapítanom, hogy a film-noir nem a kedvenc műfajom. Néhol nekem túl lassú, sokszor unalmas, és sokszor túljátszottak a szerepek, ennek ellenére a vágás remek volt.
7,5 csillag

Andaxin 

Érdekesen bolygathatta az átlag német néző erkölcsi iránytűjét ez a film 1931-ben, mert az időtartama alatt onnan indítja el, hogy spoiler Arról nem is beszélve, hogy spoiler Volt egy érdekes kamerabeállítás…hát én nem tudom, hogy velem együtt még hányan lehetünk, akik a szavakra nehezen figyeltek közben, de végig azt sakkoztam, hogy jól látok-e, és hogy ez akkoriban senkit sem érdekelt-e, vagy mivel más volt a technológia, meg sem nézték felvétel után sokszor, és a színész igent mondott-e rá, mert végül is miért ne mondott volna, csak hát ez egy krimi végül is, kissé töri a dramaturgiát, meg minden, de hát bocsi, ezek 100 évvel későbbi gondolatok, nem tudhatom.
Hát még sok gondolatom támadt közben, de képtelen vagyok logikus rendbe sorolni ezeket, szinte mind a 20-30-as évek Németországával kapcsolatos. És valahol aztán szívesen vissza is kanyarodnék ebben a rumliban oda, amit végén tesz a rendező. Vajon ehhez a filmhez mit szólt az akkori német néző?

fayakezdet 

Szerintem nem túlzás azt állítanom, hogy ez az egyik legjobb krimi, amit láttam.

Gabriella_Balkó 

Már nagyon régen vágytam rá, hogy megnézhessem ezt a filmet. És hogy megnézhettem, tulajdonképpen a pandémiának köszönhetem. Mivel a mozik zárva vannak, a Filmový kabinet is az online térbe költözött, és Fritz Lang 4 filmjét vetítik le online az érdeklődőknek (potom 10 €-ért). Juraj Oniščenko házigazda, filmesztéta a film előtt és után is diszkussziót folytat velünk a monitoron keresztül, érdekes háttérinformációkkal nekiülni egy 90 éves filmnek.
spoiler
Peter Lorre egyébként Löwenstein Lászlóként született a mai szlovákiai Ružomberokban.

_ada

Krimire számítottam, de így sem csalódtam. Méltán klasszikus alkotás, Peter Lorre alakítása felejthetetlen, és a filmet lassú tempója ellenére kifejezetten érdekesnek találtam.


Hasonló filmek címkék alapján