M – Egy város keresi a gyilkost (1931) 81

A düsseldorfi rémről mintázott gyerekgyilkos Hans Beckert nemcsak a rendőrség, hanem a „jóhírét” féltő alvilág is üldözi és végül – az igazságszolgáltatás keserű paródiájaként – az utóbbi képviselői fogják el és ítélkeznek felette.

Szereposztás

Peter LorreHans Beckert
Ellen WidmannFrau Beckmann
Inge LandgutElsie Beckmann
Otto WernickeKarl Lohmann felügyelő
Theodor LoosGroeber felügyelő
Gustaf GründgensSchränker
Friedrich GnaßFranz

Kedvencelte 13

Várólistára tette 65


Kiemelt értékelések

sipiarpi 

Nagyon hatásos a film, jók a vágások. Peter Lorre nagyszerű színész. Az azóta klasszikussá váló dallamtól pedig kirázza a hideg az embert. Érdekes volt ahogy a rendőrök mellett a bűnözők is keresik a gyilkost. Tetszett.

3 hozzászólás
krlany 

Meg kell állapítanom, hogy én szeretem Fritz Lang látásmódját, képi világát… és milyen jó, hogy szeretem a lassú filmeket, ahol még a csendnek, hosszabb szünetnek vagy snittnek is jelentősége van, és nem rohanunk át félperc alatt a félvilágon… Szép megoldás volt a vak koldus, és olyan jelentőségteljes, a másik kedvencem pedig a tárgyalás, a kacagó kórus, a törvény a törvénytelenek közt. Rendben van ez kérem szépen!

4 hozzászólás
Zakuro 

Két részletben néztem meg – az elején még nagyon korán volt, elég vontatottan is indult, többször is majdnem elaludtam.
Nos, mondanom se kell, a második felére annyira beindult, hogy ha akartam volna, se tudtam volna elaludni.
Annyira fájdalmasan aktuális témát pedzeget… Olyat, ami a mai napig többször felmerül és szembejön velünk: az igazságszolgáltatás, avagy van-e joga élni olyannak, aki már több ártatlant is megölt. És felmenti-e őt bármi alól az, hogy beteg? Ez a kérdés napjainkban is jelen van, ott volt a Death Note-ban, ott van a hírekben, az életünkben. És ahogy a filmben, úgy az életben sem kapunk rá választ – mert nincs helyes válasz.
Érdekes volt azt látni, ahogy a gazfickók is összeállnak és keresik a gyilkost; ahogy az is, ahogy spoiler. Erről is sokat lehet hallani; ha valaki gyerekgyilkosság miatt kerül börtönbe, akkor számíthat rá, hogy a rabtársaitól is még megkapja a magáét. A magam részéről annál a jelenetnél kicsit kirázott a hideg: mert az a tömeg ma is él, találkozhatunk vele (akár saját magunkban is megtalálhatjuk): mikor netes híreknél százan, ezren követelik a cikkben szereplő elkövető fejét – ugyanúgy, ahogy ebben a filmben is. És ha lehetőségük lenne rá, talán ugyanúgy puszta kézzel esnének neki. Mert Lehet, hogy fejlődtünk, de mélyen belül még mindig állatok vagyunk. A lényeget pedig az egyik gyászoló anyuka mondja ki: teljesen mindegy, mi lesz az elkövetővel, a gyerekeiket már nem kapják vissza soha. Ezért kell jobban odafigyelni, és megelőzni a dolgokat. Utána már késő.

mazsolafa

Meg kell állapítanom, hogy a film-noir nem a kedvenc műfajom. Néhol nekem túl lassú, sokszor unalmas, és sokszor túljátszottak a szerepek, ennek ellenére a vágás remek volt.
7,5 csillag

Andaxin 

Érdekesen bolygathatta az átlag német néző erkölcsi iránytűjét ez a film 1931-ben, mert az időtartama alatt onnan indítja el, hogy spoiler Arról nem is beszélve, hogy spoiler Volt egy érdekes kamerabeállítás…hát én nem tudom, hogy velem együtt még hányan lehetünk, akik a szavakra nehezen figyeltek közben, de végig azt sakkoztam, hogy jól látok-e, és hogy ez akkoriban senkit sem érdekelt-e, vagy mivel más volt a technológia, meg sem nézték felvétel után sokszor, és a színész igent mondott-e rá, mert végül is miért ne mondott volna, csak hát ez egy krimi végül is, kissé töri a dramaturgiát, meg minden, de hát bocsi, ezek 100 évvel későbbi gondolatok, nem tudhatom.
Hát még sok gondolatom támadt közben, de képtelen vagyok logikus rendbe sorolni ezeket, szinte mind a 20-30-as évek Németországával kapcsolatos. És valahol aztán szívesen vissza is kanyarodnék ebben a rumliban oda, amit végén tesz a rendező. Vajon ehhez a filmhez mit szólt az akkori német néző?

fayakezdet

Szerintem nem túlzás azt állítanom, hogy ez az egyik legjobb krimi, amit láttam.

Gabriella_Balkó 

Már nagyon régen vágytam rá, hogy megnézhessem ezt a filmet. És hogy megnézhettem, tulajdonképpen a pandémiának köszönhetem. Mivel a mozik zárva vannak, a Filmový kabinet is az online térbe költözött, és Fritz Lang 4 filmjét vetítik le online az érdeklődőknek (potom 10 €-ért). Juraj Oniščenko házigazda, filmesztéta a film előtt és után is diszkussziót folytat velünk a monitoron keresztül, érdekes háttérinformációkkal nekiülni egy 90 éves filmnek.
spoiler
Peter Lorre egyébként Löwenstein Lászlóként született a mai szlovákiai Ružomberokban.

_ada

Krimire számítottam, de így sem csalódtam. Méltán klasszikus alkotás, Peter Lorre alakítása felejthetetlen, és a filmet lassú tempója ellenére kifejezetten érdekesnek találtam.


Hasonló filmek címkék alapján