A film Martin Luther, a XVI. századi keresztény reformáció vezéralakjának életrajza, aki új utakat nyitott a hit felfedezésében. A történet a szerzetesi fogadalomtételnél kezdődik és végigkíséri Luther belső küzdelmét a felszentelés utáni vágy és az egyházi hierarchiában uralkodó korrupció és… [tovább]
Luther (2003) 27★
Szereposztás
Kedvencelte 2
Várólistára tette 27
Kiemelt értékelések
Luther (2003) 81%
Minden kétségtelen hiányossága ellenére, örülök, hogy elkészült ez a film. Lehetett volna máshogy, kevésbé patetikusan, alaposabb kutatómunkával, nagyobb alázattal a történelmi hitelesség irányában, lehetett volna tágabb összefüggéseket tárgyalva bemutatni ezt a témát, mélyebbre ásni Luther lelkiismeretei válságának feltárásában (nem akart vérrontást, tanai mégis vallásháborúk sorozatát indította el). De gondolatébresztőnek jó volt ez a két óra, mert annyi mindent jutott eszembe látva az eseménysort, amit Luther Márton elindított. Alapvetően kérdőjelezte meg a hagyományos értékrendet, gondolkodásmódot, az addig érinthetetlen egyház alappilléreit rengette meg. De ennél is továbbgondolva: a zsarnokság ellen is fellépett, a polgári átalakulást elindította, a gondolat- és véleménynyilvánítás, sőt a sajtó szabadságának alapjait teremtette meg, a művelődéshez való jogot hangsúlyozta, vagyis fenekestül felforgatta az addig megdönthetetlennek hitt társadalmi rendet. Majdnem azt lehetne mondani, hogy az újkor kezdetét és a középkor alkonyát nem is annyira Amerika felfedezésével, hanem 1517-től lenne jogosabb datálni. No, szóval arra, hogy ezt végiggondoljam, ahhoz megfelelő alaphangulatot teremtett a film. Ennek szól a 4-es, de egy 10-es skálán 6 és 7 között mozogna, mert inkább didaktikus, mint erős alkotás.
X. Leó pápa mondata: a törökök már Bécs kapujánál, erről csak annyit, hogy ez nem feltétlenül történelmi tévedés szerintem. Az 1500-as évek elején a török már a balkáni területeken hódított, Magyarország veszélyben volt, ezáltal az egész keresztény Európa. Rómából nézve Magyarország az utolsó még nem nyugati állam, amely a törökök kezére juthatott néhány éven belül. Onnan pedig már csak egy ugrás Bécs, ami a nyugati-európai kereszténység kapuja a pápa nézőpontjából nézve. Bécs kapujában kifejezés tehát inkább egy jelképes mondatnak értelmezhető.
Népszerű idézetek
Staupitz: Márton, mi az, ami után kutatsz?
Luther: Egy irgalmas Isten. Egy olyan Isten, akit szerethetek. És aki szeret engem.
Staupitz: Akkor nézd Krisztust! Láncold magad Krisztushoz! És érezd Isten szeretetét! Mondd neki: Tiéd vagyok. Ments meg! Én a Tiéd vagyok. Ments hát meg!
Luther: Tiéd vagyok. Ments meg! A Tiéd vagyok. Ments meg!
Luther (2003) 81%
Luther: Tehát úgy kell tekintenünk, hogy a görög szentek mind elkárhozhatnak.
Karlstadt: Elvéti a lényeget.
Luther: De ez elkerülhetetlen következménye Ciprius állításának. A görögkeletiek így sosem üdvözülhetnek. Vagy eme állítás alapja a némiképp félreértett Máté 16,18-as verse: „Te vagy Péter, és én ezen a kősziklán építem egyházamat.” Avagy nem sokkal odébb, a 16-os versben találjuk hitünk szilárd alapját: „Te Krisztus vagy, az élő Istennek Fia.” Nyilván minél egyetemesebben értelmezzük eme nagyszerű szavakat, annál közelebb jutunk Krisztus értelméhez.
Karlstadt: Megkérdőjelezi a zsinat tekintélyét?
Luther: Csöppet sem. De az 1215-ös IV. lateráni zsinat szerint Ciprián tévedhet, és üdvözülhetünk az egyházon kívül. De nem Krisztuson kívül.