El Paóban nő a láz (1959) 9

Fever Mounts at El Pao · La fièvre monte à El Pao
100' · francia, mexikói · dráma !

Egy dél-amerikai katonai diktatúra börtönszigetén köztörvényesek és politikai foglyok sínylődnek együtt. A kormányzó fiatal titkára, Ramon titokban szerelmes főnöke szép feleségébe, Inesbe. Egy váratlan előléptetés következtében, úgy tűnik, végre érvényesítheti idealista elveit és elnyerheti az… [tovább]

francia

Képek 31

Szereplők

Gérard PhilipeRamón Vázquez
María FélixInés Rojas
Jean ServaisAlejandro Gual
Roberto CañedoOlivares
Miguel Ángel FerrizMariano Vergas kormányzó
Raúl DantésGarcía hadnagy
Domingo SolerJuan Cárdenas professzor
Víctor JuncoIndarte
Luis Aceves CastañedaLópez
Armando AcostaManuel

További szereplők

Várólistára tette 6


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Buñuel és Philipe ide vagy oda, nagyon érződik, hogy ez a film mindkettőjük részéről valamiféle kényszerpálya végállomása volt. Tematikailag az El Paóban nő a láz látványosan és erősen előlegezi Costa-Gavras munkásságát, általában véve beleillik a hatvanas-hetvenes években kiteljesedő politizáló francia filmek sorába, de még Buñuel életművében is egy „forradalminak” nevezett trilógia záródarabja – mégis látszik, hogy a filmtörténeti jelentősége igencsak korlátozott.

A történet gyakorlatilag egy dél-amerikai jobboldali diktatúra forrongó mindennapjainak politikai, lelkiismereti, emberségességi konfliktusait vegyíti Puccini Toscájának szerelmi-lélektani drámájával. A különös kombináció működőképes, noha az ötvenes évekbeli francia film látványosan sokkal kevésbé állja az idő próbáját már mai szemmel, mint a hatvanas évek merészebb, bátrabb, egyre drasztikusabb formanyelvi újításokat bevezető újhullámos alkotóinak darabjai. Ez esetben is megállapíthatjuk, hogy Philipe egész karaktere és kamera előtti jelenléte már előlegezi a jövőt, játéka is élénkebb Maria Félix vagy Jean Servais munkájánál, noha ekkor már nagybeteg, sőt, alig négy hónap múlva el is viszi a rák.
A film azonban minden más téren kissé lapos. A politikai vonulatban rejlő lehetőségeket néhány évvel később maga Costa-Gavras látványosabban aknázza majd ki, a romantikus és lélektani vonulat pedig beleragad az ötvenes évek kissé negédes, színpadias modorába. Általában véve elmondhatjuk, hogy Buñuel száz százalékban közönségfilmet készített, érdekesebb művészi megnyilvánulások nélkül, úgyszólván beágyazva a filmet egy csomó dél-amerikai miliőbe helyezett korabeli francia film sorozatába. Nem látok például igazán nagy differenciát közte és a hat évvel korábban készült másik Philipe-mozi, a szintén a dél-amerikai nyomorban játszódó Vágyakozás között, még esztétikai érték terén sem. Érdekes módon egyébként mindkét filmzenét Paul Misraki szerezte.

Természetesen patinás, gondolatainak javában örökérvényű darab az El Paóban nő a láz, de filmként saját kortársai és az egy évtizeddel később érkező, hasonló szellemiségű darabok közül is jó néhány meghaladja a vívmányait. Mint a valaha volt legutolsó Gérard Philipe alakítás, természetesen méltó a művészhez, de ahogy egy róla szóló anekdota is felidézi: amikor a forgatáson Buñuel megkérdezte a színészt, miért vállalta el a szerepet, Philipe csak visszakérdezett – Buñuel miért vállalta el a rendezést? Egyikük sem tudott válaszolni.

1 hozzászólás
evaries

Párbeszéd a börtön udvarán (20:40p)
– Mester!
– Mit akarnak még tőlem?
– Nem emlékszik rám? Ramón Vázquez. A tanítványa voltam a jogi egyetemen.
– Á, igen, Ramón Vázquez. Nem ismertem volna meg, és nem számítottam rá, hogy börtönőrként látom viszont.
– Kineveztek a kormányzó titkárává. De nem felejtettem el, mire tanított.
– Annak amit tanítottam, semmi köze ahhoz, amit maga a mostani hivatalában csinál.

(Nem itt, és nem most. 60 évvel ezelőtt a Föld másik felén. Nincs új a nap alatt.)


Népszerű idézetek

Londonna 

– Egy percnyi bátorság nem törli el a sokévi gyávaságot.

Ódor_Endre 

– I couldn't complete my studies, I was broke.
– I never studied because I had too much money.


Hasonló filmek címkék alapján