Az árok (1999) 7

Az I. világháború egyik legvéresebb csatája előtti 48 óra feszültségét élhetjük át a lövészárokban rejtőzködő fiatal angol közkatonák szemszögéből. Miközben őrmesterük ugráltatja őket, aki minden keménysége mellett igyekszik tartani a lelket a fiúkban, apró emberi mozzanatokon keresztül tárul… [tovább]

Képek 10

Szereplők

Paul NichollsPte. Billy Macfarlane
Daniel CraigSgt. Telford Winter
Julian Rhind-Tutt2nd Lt. Ellis Harte
Danny DyerLance Cpl. Victor Dell
James D'ArcyPte. Colin Daventry
Cillian MurphyRag Rookwood
Tam WilliamsPte. Eddie Macfarlane
Antony StrachanPte. Horace Beckwith
Michael MorelandPte. George Hogg
Adrian LukisLt. Col. Villiers

További szereplők

Várólistára tette 15


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Az első világháború lövészárokharca szélsőségesen jó táptalaja a megszokottól eltérő felfogásban készülő filmeknek. Az árok első blikkre nem tartozik ezek közé, ám technikai kivitelezésének lényege éppen az, hogy egy néhány négyzetméternyi árokrendszerben játszódik, tehát kamaradrámaként funkcionál a maga körülbelül tucatnyi szereplőjével, két-háromnapnyi cselekményével és erőteljes jelképeivel.

Emlékeztet is A harctéri harsonákra, mely film hasonló módon szürkült el az ezredfordulós háborús filmes felhozatalban: nyers és modern felfogású, de nem elég látványos, nem elég dinamikus és akciódús darab volt, sokan esetlennek vélték. A harctéri harconák mindössze technikai kivitelezésében maradt el a nagystúdiós élvonaltól, Az árok viszont szándékosan a háború más aspektusait próbálja megragadni. A várakozás préselő szorítását, a csendes kétségbeesést és elfojtott pánikot, ennek kezelését, az ellenség láthatatlan, ismeretlen jellegét – ebben a filmben a fiatal angol katonák másfél órán át lapítanak az árokban, amikor azonban kijönnek belőle, teljesen egyértelműen a mészárszékre sétálnak fel minden tőlük telhető férfiúi erőt latba vetve. Az első világháború természetét, különösen a nyugati lövészárokharcok ezen rémképét tökéletesen megfogja a film, így saját műfajában én teljesen vállalható indulónak tartom.
Annál is inkább, mivel lecsapódik néhány egyáltalán nem nyilvánvaló vetület is, például a XX. század elején élő, még a viktoriánus neveltetés nyomait magukon hordozó fiatalemberek maitól nagyon is eltérő habitusa. Ez nem egy drasztikus vonulat a filmben, de mindenképpen fontos annak ismeretében, hogy a világháború pokla Angliában éppen ezt az idillikus és ártatlan, de legalábbis elfojtott és méltóságteljes késő-viktoriánus életérzést és hangulatot zúzta szét, a második világháborúnál jóval mélyebb sebeket ejtve a társadalmon.
A film prezentációjáról technikai szempontból értelmetlen beszélni, hisz a műsoridő 95 százalékában egy maximum néhány tízméternyi széles és mély lövészárokrendszerben követjük a színészeket. Ők egyébként jók, jól állnak a szájukba adott szövegek, kikerekednek a jellemek, mindenki ügyesen hozza a koravén kisfiút. Craig a rá jellemző sztereotipikusan egydimenziós karakterformálásból kihozza a maximumot, sőt, egészen magával ragadó a játéka, az ifjú Cilian Murphy viszont elvész a nagy egészben.

Abszolút ajánlható háborús film, jó, friss, újszerű megközelítéssel dolgozik és eléri a kitűzött céljait. Eseménytelen és főleg akciómentes cselekménye teszi igazi drámává, de az utolsó képkockáinak nagyszerűségét árnyalja, hogy a lezárás gyakorlatilag egy az egyben az 1981-es Gallipoli felidézése. Ami meg ugye, valószínűleg a valaha készült egyik legjobb háborús film.

StarSpangledGirl 

Igazság szerint borzasztó nehéz erről a filmről írni. Hogy miért? Mert őszintén megvallva nem igazán váltott ki belőlem semmit, a semmiről pedig nem egyszerű értékelést írni.
Nem vagyok jártas a háborús filmek műfajában, így nem igazán tudom megítélni, hogy mennyire volt sablonos, avagy újító ez az alkotás, mindenesetre az alapkoncepció így ismeretlenül az 1917-ére emlékeztetett (azt sem láttam még, szóval lehet, hogy oltári nagy blődséget írtam le most, ha igen, elnézést érte). Ez persze nem jelent rosszat, szerintem egészen kreatív ötlet a frontvonalon futkozás és puffogtatás helyett a lelki, illetve mentális oldalát megfogni egy ilyen eseménynek. A probléma viszont az, hogy a kivitelezéssel akadtak azért gondok.
Végig az volt az érzésem, hogy ez a történet lehetne jó, sőt, igazán jó – könyv formátumban. Az alapötlethez híven a fiúk, illetve a főtörzsőrmester érzésein volt a fókusz, a készítők viszont ott rontották el a dolgot, hogy filmen keresztül borzasztó nehéz visszaadni azt, hogy miközben pörögnek a napok és történnek az események a lövészárokban, mi játszódik le a szereplők fejében, hogyan befolyásolja ez őket és a későbbi cselekedeteiket. Ezt egy regény lapjain kiválóan be lehet mutatni, filmvásznon viszont már annyira nem egyszerű, és azt érzem, hogy ez itt nem is sikerült igazán. Volt egy-két jó jelenet (figyeljetek az spoiler!), viszont egészében véve sokszor nem éreztem a súlyát a történéseknek. Ez különösképpen igaz a végére spoiler.
A színészgárda mindenesetre határozottan nem rossz, sőt, igazán üdítő volt ma már ismert és kedvelt színészeket ifjoncként első világháborús egyenruhában futkorászva, karrierjük hajnalán figyelni. Aki teheti, ne nézze meg a stáblistát, és próbálja meg felismerni a szereplőket, engem nagyon szórakoztatott ez a kis bónuszjáték nézés közben. :) A ruhák is nagyon tetszettek, nem vagyok történész, de ahogy láttam igyekeztek korhű öltözékekbe bújtatni a karaktereket.
Gondolataim végére érve még mindig nem tudom, hány csillagot is kellene adnom erre a filmre, mert egyáltalán nem volt rossz élmény, viszont nem is éget a vágy, hogy mihamarabb vagy úgy egyáltalán újranézzem. Egyelőre kap egy hatost, aztán még meglátom.


Hasonló filmek címkék alapján