A rossz és a szép (1952) 13

A rossz és a szépség · The Bad and the Beautiful
118' · amerikai · dráma, romantikus, film noir 12

5 díj · 1 jelölés

Egy hollywoodi filmstúdióba meghívnak három sikeres filmkészítőt, egy színésznőt, egy írót és egy rendezőt, hogy meghallgassanak egy filmötletet Jonathan Shieldstől, egy munka nélkül maradt producertől, akinek történetesen mindhárman a karrierjüket köszönhetik, és akit idővel mindhármuknak… [tovább]

Szereplők

Lana TurnerGeorgia Lorrison
Kirk DouglasJonathan Shields
Walter PidgeonHarry Pebbel
Dick PowellJames Lee Bartlow
Gloria GrahameRosemary
Barry SullivanFred Amiel
Gilbert RolandVictor 'Gaucho' Ribero
Ivan TriesaultVon Ellstein
Louis CalhernGeorgia apja (hang)
Paul StewartSyd

További szereplők

Kedvencelte 1

Várólistára tette 15


Kiemelt értékelések

Andaxin 

Nehéz méltatnom spoilerek nélkül. Kétszer néztem meg egymás után, és eleve is 7 csillagnál maradtam volna, de a második nézés végére megadtam magam.
Azért kellett kettő, mert az első nézés elhúzódott, és az utolsó harmadában lettem kíváncsi arra, hogy miért is alakult így ennek a 4 embernek a kapcsolata. Nagyon tetszett az utolsó 5 perc, ez a megoldás, ami mögött az emberi érzések ismerete rejtőzhet, és ilyen bájosan felszínre hozza a telefon-jelenettel Vincente Minnelli.
Minden szereplő egységesen hozzátett valamit, Kirk Douglas pedig egészen kiváló abban a részben (már ha részekre lehet egyáltalán bontani a filmet), amikor Georgia felfutását spoiler tárgyalja a film.
Ötletes a film szerkezete is; olyasmi, mint egy szkeccsfilm, egy keretbe foglalt múltidézés, a sérelmek egymás utáni felidézése. A keretet egy jelenben, Harry Pebbel producer íróasztala körüli megbeszélés adja, az asztalhoz rendelt jelenlévők mindegyike – egy személyes sérelem miatt – korábban hátat fordított Jonathan Shieldsnek.
E múltidézés azonban abban is segíthet mindhármójuknak, hogy más fénytörésben lássák a pályájukon elért sikereket.
Érzésem szerint, bár tényleg eléggé jól sikerült szemléltetnie abban a kevés játékidőben is Gloria Grahamnek a Rosemary karakterében mindenhová betelepedő kedves-finom agressziót, azért ez a szerepformálás mégsem ért meg egy mellékszereplői Oscart, elvéve azt a Lina Lamontot alakító Jean Hagentől.

Ami miatt kezdetben a 7 csillagot éreztem helyén: kicsit becsípődött az az ellenérzésem, ami elég sok jelenetből érződött, és sok korabeli tartalmakra, filmgyártásra, az egész iparágra is jellemző volt: a férfiuralom, nőkkel kissé lekezelő bánásmód. Elkezd kinyílni a bicskám, amint meglátom, hogy a főszereplő férfikarakter megtöfködi a „kislány” nőszereplő orrát, kézháttal megbirizgálja a nő arcát, vagy lehúzza az állát, és általában szóban is megjelenik a kislányozás. Itt azonban spoiler

(Ez a film egyébként egy olyan korszakban készült, ami korszakra hivatkozik Woody Allen: A jónevű senki, avagy a stróman c. filmje is, amikor nagyon könnyen tudtak politikai feketelistára kerülni a filmiparban dolgozó emberek, illetve – szerintem – azt is alaposan megnézték, hogy kit díjazzanak, és kit inkább ne. Persze a szempontok azóta változtak, manapság is vannak medrek, csapások, amin halad a díjosztás, de akkoriban inkább ez lehetett a legfőbb szempont, a hidegháború árnyékában kialakult politikai nézetek, kapcsolatok/hiánya, ami miatt ki és miért érdemelt elismerést, és kinek, miért nem volt adható.)


Hasonló filmek címkék alapján