A romantikus gyilkos (2022–2022) 29

Romantic Killer · ロマンティック・キラー
26' · japán · animációs, romantikus, vígjáték, fantasy, sorozat, anime, ONA
1 évad · 12 rész

Anzu élvezi a szingliséget, és a románc jár a legkevésbé a fejében. Ám egy apró kerítővarázsló váratlanul egy romantikus vígjáték kliséjévé változtatja az életét.

japán · angol

Szereposztás

Takahashi RieHoshino Anzu (hang)
Komatsu MikakoRiri (hang)
Umehara YuuichirouKazuki Tsukasa (hang)
Kajiwara GakutoHayami Junta (hang)
Hanae NatsukiKoganei Hijiri (hang)
Shimono HiroOda Makoto (hang)
Tsuda KenjirouTsuchiya (hang)
Iwami ManakaTakamine Saki (hang)
Inoue MarinaKazuki Arisa (hang)
Hikasa YoukoKishi Yukana (hang)

További szereplők

Kedvencelte 14

Várólistára tette 27


Kiemelt értékelések

Yuuko

Igazából meglepően élveztem, Anzu kedvelhető és szimpatikus főszereplő. Egyáltalán nem tökéletes, a macskaimádata az egekben (helyes xd), videójáték megszállott és nem törődik azzal, hogy másoknak megfeleljen. A „háremtagok” is szimpik, mindenkit bírtam benne, de inkább Tsukasa és Junta voltak azok, akiknek bármilyen reális esélye lehetne Anzunál (és akkor is inkább Tsukasa). spoiler

MoiraCarey 

A Romantic Killer egy fergeteges komédia, illetve parabolikus stílusgyakorlat, ami shoujo-, romcom- és fordított hárem trópusokkal dolgozik a lehető legprofibb módon. Vérprofin bánik a helyzetkomikummal, a paródia eszközeivel és az utalásokkal. Az időzítése mindig tökéletes, az „ordibálós” poénoknál nem lépi túl a határt. Szinte minden komikus jelenetnél van valami kisebb poén is, amivel még viccesebbé, árnyaltabbá válik. Továbbá tökéletes adaptációnak tűnik: Belenéztem véletlenszerűen a mangába (szerk: azóta elolvastam), és hát mit ne mondjak, így kell mozgóképre vinni a képregényt, hibátlanul tükrözi a hangulatát.
Számomra – aki mostanában nagyon hiányolja az igazi shoujo animéket, nem mellesleg kifejezetten művelt fordított hárem kategóriában – alapjáraton is felüdülés volt a sorozat, a vígjáték részével is tökéletesen meg lettem volna elégedve. Na de ez a cucc ennél (– a kifejezés legfelsőbb fokán -) sokkal több… Olyannyira, hogy alig jutok szóhoz; nem tudom, hogyan vágjak bele. Rég nem okozott nekem ekkora fejtörést anime.

A gamer főhősnőhöz (Anzu), akit a játékokon, a csokin és a macskáján kívül semmi nem érdekli, egy napon beállít egy magát varázslónak nevező lény (Riri), aki a megbízása/munkája miatt valami romantikus shoujo történetet akar csinálni a lány életéből. A „Japán népességcsökkenés” indokot, habár azon is sokat lehet agyalni, én most félretenném, mert nem ezt éreztem hangsúlyosnak. Riri nem más, mint a megélhetési író (nem hiába emlegeti folyton a fizetését), akit beosztottak ehhez a projekthez, hogy csináljon egy tipikus shoujo romcom sztorit. Azt viszont megszabták, hogy a már meglévő karakterek személyiségén, érzésvilágán nem változtathat. Riri irányítja Anzu történetének előrehaladását, ő manipulálja a helyzeteket.
A módszerei lerántják a leplet a tömegcikkek működéséről. Gondolkoztatok már azon, hogy hol kezdődik el egy történet (sorozat)? Oké, az első résznél 00:01-től. Na de mi történt a karakterekkel azelőtt? Ha elkezdünk egy történetet, akkor bele kell vágnunk egy öntudatlanul létrehozott sík közepébe. A Romantic Killer egy picivel az átlagos történetek kezdete előtt kezdődik. Anzu és Riri találkozásával, a szembesítéssel. Látjuk, ahogy Riri megfosztja Anzut a három kedvenc dolgától (játék, csoki, macska), aztán elrendezi, hogy a szülei hirtelen elköltözzenek Amerikába (tyű de tipikus). És csak ezután következik az, hogy valami úton-módon egy házba kerül egy szépfiúval. Egy átlagos történet az előkészítést a kezdet előtt csinálja, hiszen nincs elfogadható magyarázata a koncepcióra. Magától ugyebár nem valósulna meg az elképzelés, szóval a karaktereivel úgy bánik, mint az agymosottakkal, a világával pedig mint egy tesztelés alatt álló, bármikor bővíthető szerkezettel. Az első lépés, hogy olyanná tegye azt a bizonyos magától létrejött síkot, mintha egy homályos, távoli emlék lenne: Lehámozza a karakterek azon emberi személyiségjegyeit, amelyek a cselekmény útjába állnának. Pl. mint itt a főhősnő érdeklődési körét: Így majd nem lesz más választása, mint a szerelmi témára koncentrálni. Hogy nézne már ki, ha az elütő hobbija lelassítaná a sztori haladását / elvonná a figyelmet a fiúkról (kajak, egy átlag shoujo-főhősnő mi a jóeget csinálhatott még az első rész előtt?). A második lépés a tökéletes helyzet megteremtése: Itt pl. a már ezerszer látott „elköltöztek a szüleim Amerikába” (okokat ne keresd) klisével találkozunk. És ezután persze úgy csűri-csavarja a sors az eseményeket, hogy az egyedül maradt lány egy háztartásba kerüljön egy szépfiúval. Innentől teljesen szabad a pálya, minden a románc körül forog.

A Romantic Killer világában viszont van egy lényeges különbség: A szabály, hogy az író nem nyúlhat a karakterek személyiségéhez, érzéseihez. Hiába vette el Anzutól a kedvenc dolgait, attól még nem lesz kezesbárány, sőt, fel is lázad ellene. Riri ismeri a műfaj összes módszerét, jellegzetességét, kliséjét, és ezeket az elemeket használja fel a cselekmény irányítását szolgáló terveihez. A deus ex machina eszközével pedig bármikor élhet (emiatt egyébként bele sem lehet kötni az események hitelességébe). Csakhogy nem számol a „komplex erők” egyensúlyával. Ha csak a helyzeteket idézheti elő, képtelenség, hogy önazonos, összetett karakterekkel az úgy menjen végbe, ahogy ő eltervezte. Pláne, ha a főhősnő, aki új jelentést ad az „antihős” kifejezésnek, szándékosan ellene játszik. Ezzel egy meglehetősen komplex, értelmezhetetlen világ jön létre. Beszélhetünk-e itt fiktív- és valós szférákról? Anzu világa egy fiktív szféra, ami imitálja a valós szférát (kitalált sztori, de a karakterek belső szabadságot kapnak), vagy pont fordítva egy valós szférának az ábrázolása, ami a fiktívet imitálja (Riri által létrehozott kierőszakolt, banális helyzetek térnek csak el a valóságtól)? És ez nem minden. Alaptétel, hogy egy történet nem kell reális legyen, csak hiteles: Azaz a saját szabályait kell követnie. A főhősnő ezt képes felismerni, és felhasználja a saját hasznára. Nem is kell mondanom, az eredmény kaotikus: Teljesen felborítja a szférákat. A legfélelmetesebb antihős. A Romantic Killer egy fiktív karakter harca az autonomitásért.

És akkor még nem is említettem külön a karaktereket. Eleinte mindenki pár mondatban jellemezhető szereplőnek tűnik, pedig zseniálisan meg vannak írva. Érdekes és bonyolult kapcsolat-dinamika, nagyszerű kémia, magas érzelmi intelligencia jellemzi. Ami a fiúkat illeti, nincs szükség a varázslatra, természetesen is kialakul a romantika. Anzu visszahozza a minőségi shoujo darabok főhősnő-típusát: Nem tűnik egy társadalomból kiemelkedő istennőnek; nem egy ultimate-szépség; megvannak a fogyatékosságai/furcsaságai, de ez teszi érdekessé és emberivé; hatalmas szíve van, mindenre talál megoldást, és a csodás személyisége hatására fejlődik a környezete. A mű szabad felfogása miatt olyan mellékszereplők kidolgozott karakterdrámája is megjelenik, aminek a főszálhoz (jobban mondva a Riri által írt történethez) nincs köze. Végül mindenképpen ki kell emelni Anzu és Riri kettősét, ugyanis ez a varázsló sem olyan egyszerű, mint amilyennek először látszik. A kapcsolatuk az meg pláne nem. Battle-shounenbe illő rivális kapcsolat alakul ki kettejük között, észrevétlenül összenőnek. spoiler Az efféle dolgok még mélyebbé teszik az animét.

A történet, a kiváló írói megoldásaival, számos műfaj/technika keverésével (mind-game, pszichológiai horror is megjelenik) egy elképesztően vad, elgondolkodtató, zavarba ejtő, meghökkentő extravaganza.
Anzu a romantika-gyilkos. De ki a romantikus gyilkos? Riri, a megbízók, vagy mi, nézők? Ja és hogy még nagyobb legyen a fejfájás: Ne felejtsük el a valódi írót. Egy Wataru Momose nevű személy írt egy ilyen történetet. Ő akkor hanyadik szférában van?

„To Be Continued…?”


Népszerű idézetek

Póni 

– Well, I'm so slow, I couldn't catch a cold.
– Your nose is running.

1. évad 2. rész

Hasonló filmek címkék alapján