A hongkongi grófnő (1967) 2

A Countess from Hong Kong
amerikai, angol · romantikus, vígjáték 12

Charlie Chaplin utolsó filmje egy pazar romantikus vígjáték, csupa híres Chaplin-féle furfangos fordulattal. Íróként, rendezőként és szerzőként is jegyzi a filmet, amely egy Hong Kong-ban prostitúcióra kényszerült orosz emigráns grófnő, Natasha története. Natasha a vagyonos amerikai Ogden… [tovább]

Szereposztás

Marlon BrandoOgden Mears
Sophia LorenNatasha Alexandroff
Sydney ChaplinHarvey Crothers
Tippi HedrenMartha Mears
Patrick CargillHudson
Angela ScoularThe Society Girl
Michael MedwinJohn Felix
Oliver JohnstonClark
Charles ChaplinSteward
Hirdetés

Várólistára tette 9


Kiemelt értékelések

strangelove 

Bizonyos értelemben jellegzetes időskori mű, amennyiben van értelme ennek a kategóriának azon túl, hogy az alkotó idősen alkotta művét. Én azt hiszem valamicske van.
Chaplin 78 éves a film bemutatója idején és soha többet nem rendez, ez az utolsó filmje. Színészként csupán néhány másodpercre tűnik fel (persze kulcspillanatban, mintegy jelenlétével jelezve, hogy ennek az epizódnak van jelentősége). Kevés helyszín, áttetsző stílus, törekvés az egyszerűségre, azt kell mondjam, hogy kacsingatva a minimalizmus irányába. Sallangmentes. A kevés helyszín persze magyarázható logisztikailag is, könnyebb dolgozni. Manoel de Oliveira, a jelentős portugál filmkészítő 90 éves kora után lendült bele igazán és még 104 évesen is forgatott, de filmjei sok tekintetben hasonlóan gazdaságosak, vagy pontosabban: takarékosak.
A film főhőse diplomata, vagyis erre pályázik. Pontosabban szaúdi nagykövetnek készül. Tegyük hozzá, hogy a világ második leggazdagabb olajmágnásának fiaként. A film semmi többet nem mond erről az összefüggésről, ez Chaplin bölcsességének ékes példája. Ugyanakkor a film dramaturgiáját a diplomácia és az etikett szervezi. Ez az olykor szeretetreméltóan irritáló, többnyire zsongítóan monoton dramaturgia a látszatra épít. Mi a valóság és milyennek kell mutatkozni. Leplezés és lelepleződés dialektikája. Permanens alakoskodás, tettetés és a felvonásközök összjátéka. Ezért kap kulcsszerepet a ringó, hánykolódó hajó fenséges epizódja (itt lép színre Chaplin), ami felér egy rendezői mesterkurzussal.
Az ún. öregkori művek sajátossága, hogy az egész életművön átvonuló kérdések világosan fogalmazva bukkannak fel. Ebben a filmben – egyébként mulatságosan abszurd módon – kétszer is felteszik a kérdést, Arisztotelészre hivatkozva: miben áll a lélek? Miben áll a lélek halhatatlansága? Talán ez a legfontosabb tárgya a chaplini életműnek.


Ha tetszett a film, nézd meg ezeket is


Hasonló filmek címkék alapján