Szíriusz (1942) 9

Sergius, a valaha nagytudású, de lassan rögeszméibe merülő professzor feltalál egy olyan gépet, amelynek sebessége gyorsabb a Föld forgásánál és így vissza tud repülni a múltba. Leányát és vagyonát annak ígéri, aki bele mer ülni ebbe a gépbe. A kalandvágyó Tibor Ákos gróf vállalkozik erre, így… [tovább]

magyar

Szereplők

Szilassy LászlóTibor Ákos gróf
Karády KatalinRosina Beppo / Róza
Baló ElemérSergius professzor
Déry SáriPárkányi Kata
Rajczy LajosTibor Gergely gróf
Turáni C. EndreKeunitz gróf
Greguss ZoltánOsztrák
Makláry Zoltáninas
Pethes SándorCafarelli, énekes
Somogyi Nusigrófnő

További szereplők

Szíriusz (1942)
Forgatókönyvíró
Operatőr
Zeneszerző

További stábtagok

Gyártó
Magyar Írók Filmje RT

Kedvencelte 1

Várólistára tette 12


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Szép és nemes gesztus, hogy a Filmintézet időről időre közzétesz bizonyos felújított klasszikus kópiákat, bár mióta a fizikai adathordozók piaca kevés híján megszűnt létezni, nemzethy stream szolgáltató pedig tudtommal nincs, egyáltalán nem értem, miért is tekintjük bőkezűségnek egy joglejárt, közpénzből felújított film kiposztolását a Youtube-ra – de nem erről akarok most beszélni. A Sziriusz remek választás erre a bizonyos figyelemfelkeltő közzétételre: eléggé elfeledett cím, kuriózum, hisz sci-fi, Karády révén van benne húzónév, ráadásul élvezetes, mint korabeli romantikus évődés és nehézkes mondanivalóval megpakolt, a korabeli háborús hétköznapokra reflektálni tudó mozi.

Csak hát nem túl emlékezetes film… Lehetett volna korszakos darab, hivatkozhatnánk rá etalonként a hazai sci-fi-történetben, de ilyen téren például a forgalmazó által megvont Vissza a jövőbe-párhuzam finoman szólva is túlzás. A mozi valóban sci-fis vetülete, amennyiben az időutazás elvét próbálja előadni a nézőnek, elfér egy zsebkendőn, viszont elhiszem róla, hogy a korabeli tudományos vélemény nagyjából ezt tartotta-vélte az időutazásról. Mindez azonban csak körítés a film valódi gerincéhez, egy romantikus vonzódás-történethez. Ez utóbbi korrekt, megfelel a korban divatos elvárásoknak, úgy értem, ilyen téren a Sziriusz menthetetlenül és magabiztosan kora gyermeke, pontosan azt és úgy nyújtja, amiért anno a legtöbben jegyet váltottak a filmszínházakba.
Extra pikantéria azonban a 18. századi történelembe ágyazott reflexió az 1942-es mindennapokra. Erről a neten lehet találni néhány remek hozzászólást, szóval még azt sem vehetjük el a Sziriusztól, hogy rétegzetten, a felszíne alatt is akart szólni valami fontos dologról. Ugyanakkor szerencsétlen módon valahogy ez az üzenet is megkopott mára: kimondottan taszító és antipatikus, ahogy Ákos karaktere a maga tenyeres-talpas módján előadja magát az ősei között. Sokkal inkább képviseli ő a jelenből a múltba néző, a biztos tudás birtokában könnyen és magas lóról ítéleteket hozó rátarti képmutatót, mintsem a megértő bölcset, aki belátja, a jelenben a jelen kérdéseivel foglalkozni a legnehezebb egy gondolkodó, értelmes ember számára. (Lehetséges, hogy ezért botorság a saját problémáinkról egy múltba helyezett történetben elmélkedni – bár kétségkívül biztonságosabb is egyben.)
A film kivitelezése nagyon szép: a kerti tánc jelenete egyenesen gyönyörű, a kosztümök szépek, a műteremben forgatott külső helyszíni jelenetek bájosak, az a kevéske trükkfelvétel remekül sikerült. Karády ugyanolyan karakteresen vonzó, mint mindig, de Szilassy mai szemmel nézve már nagyon megkopott férfiideál, ráadásul a karaktere is taszító. A technikai felújítás kifogástalan, szerencsére a hangot is kiválóan beállították-megtisztították.

Van kuriózum-értéke, emiatt végül is ajánlanám a Sziriuszt, de kétségkívül lehet élni nélküle még a régi filmek kedvelőinek is. Nem tudom, mi a helyénvaló pontszám, de azért hatos, mert ha ilyen minőségben állna szabad rendelkezésünkre a korabeli hazai filmtermés, biztosan találnánk nála sokkal jobb indulókat is. Bár korai sci-fiként akkor is elvitathatatlan lenne a jelentősége.

4 hozzászólás

Hasonló filmek címkék alapján