Kína-szindróma (1979) 8

The China Syndrome
120' · amerikai · dráma, katasztrófafilm

2 díj · 4 jelölés

Kimberly, a tévés riporternő és operatőre riportot készít egy atomerőműben. A látogatás során szemtanúi lesznek egy vészhelyzetnek, és az operatőr titokban filmre veszi ezt. Amikor azonban megpróbálnak utánajárni a dolognak, az illetékesek eltussolják az ügyet, és letiltják az anyagot. A tévések… [tovább]

angol

Képek 2

Szereposztás

Jack LemmonJack Godell
Michael DouglasRichard Adams
Jane FondaKimberly Wells
Scott BradyHerman De Young
James HamptonBill Gibson
Wilford BrimleyTed Spindler
Richard HerdEvan McCormack
James KarenMac Churchill
Nick PellegrinoBorden
Lewis ArquetteHatcher

További szereplők

Hirdetés

Kedvencelte 1

Várólistára tette 9


Kiemelt értékelések

Ákos_Tóth 

Érdekes látni, hogy az amerikaiak Csernobil és Three Mile Island előtt hogyan vélekedtek a nukleáris erőművek kockázati tényezőiről, illetve egy atombaleset esetleges forgatókönyvéről. A könyvként egészen lenyűgöző A Prometheusz válság mellett filmes szinten a Kína-szindróma lehet egy reális pillanatfelvétel a hetvenes évek végének amerikai dilemmájáról: az atomenergia félelmet keltő, sajnálatos módon nélkülözhetetlen, de nála talán még veszélyesebb az a politikai-üzleti gépezet, ami egyre nagyobb és nagyobb kockázatot vállal be ezen a semmiféle emberi hibát nem megengedő területen.

Megjegyezném, a film premierje mindössze 12 nappal előzte meg a Three Mile Island-i balesetet – nem lepne meg, ha akkoriban az atomhisztéria a kubai rakétaválságot idéző csúcsra hágott volna az országban, amire újabb olaj lehetett a ’84-es hidegháborús krízis, majd Csernobil.
Ami a konkrét mozit illeti: sztárparádé, kemény ötletek, szellemes megvalósítás és kicsit talán langyoska thrilleres-tudományos faktor jellemzi ezt a művet. Nagyon sok, a témában fontos tényező szinte csak sugalmazás szintjén jelenik meg a cselekményben, főleg a vége felé sok az elvarratlan szál, magyarázat nélkül, nyitva hagyott állítás – míg eleinte katasztrófafilmes irányba indulunk el, kb. középtájtól bejön a képbe a politikai, magasabb szférákba mutató teoretikus vonal, majd a finálé már egyértelműen egy akcióorientált, de az eredeti koncepciótól kissé elkanyarodó mikro-drámával zár. A készítők nyilvánvalóan akartak mondani valamit az atomenergia természetéről (több szinten, politikain is!), de ez részben végül bennük ragadt, talán mert érezték, hogy túlságosan nagy terhet zúdítanának a közönségre. Ebben végül igazuk is lett, hisz jött Three Mile Island…
A fent is említett, teljesen független, de megdöbbentően sok hasonlóságot felmutató regénnyel összevetve megfigyelhetjük, hogy:
– az amerikaiak tisztában voltak az atomenergia kockázati tényezőivel, és élénk társadalmi diskurzust folytattak róla
– tudták, hogy a technológia maximális biztonságra törekszik, de az emberi tényező mindig közbeszólhat – különösen a különböző érdekszférák tekintetében
– féltek a bürokrácia és a politika pusztító erejétől
– hozzáértő, tudományos megalapozottsággal dolgozó kreatívjaik is elsősorban bürokratikus, pénzügyi, politikai érdekszférákból eredeztettek egy esetleges katasztrófát.
Megdöbbentő felismerések ezek annak fényében, hogy az igazán mellbevágó atomincidensek végül nem náluk, de a fentiekhez hasonló nehezítő tényezők jelenlétével zajlottak később le.

Megvalósítását tekintve kicsit visszafogottabb film, de a téma iránt érdeklődőknek kötelező nézés!


Ha tetszett a film, nézd meg ezeket is


Hasonló filmek címkék alapján