"Újraéledt bennem a vágy, így hát elvonultam három hónapra, hogy minden időmet új terhességemnek szenteljem, és nekilássak a forgatókönyvnek. 2001-ben, szeptember 18-án, kedden fejezte be utolsó forgatókönyvét, Saraband címmel. "A Saraband a rendező egyik emlékezetes alkotásához, a több mint… [tovább]
"Újraéledt bennem a vágy, így hát elvonultam három hónapra, hogy minden időmet új terhességemnek szenteljem, és nekilássak a forgatókönyvnek. 2001-ben, szeptember 18-án, kedden fejezte be utolsó forgatókönyvét, Saraband címmel. "A Saraband a rendező egyik emlékezetes alkotásához, a több mint harminc éve forgatott „Jelenetek egy házasságból” c. tv-sorozathoz kötődik, mivel annak házaspár-főhőse, Johan és Marianne áll a történet középpontjában. Bergman azonban új filmjét nem folytatásnak szánja: „Egyszerűen annyira közelről ismerem őket, hogy szívesen fantáziálok az életükről.”
A nyolcvanhat éves nyugalmazott professzor – aki időközben multimilliomos lett – a világtól távol él, anyai nagyszülei egykori, visszavásárolt és átalakított villájában. Nem messze tőle korábbi házasságából származó fia, Henrik tanítja a csellójáték titkaira tizenkilenc éves lányát, Karint. Henrik nem heverte ki felesége, Anna halálát. A zenén kívül életének egyetlen értelme maradt: a lánya. A kis tóparti ház és a villa között nincs semmi kapcsolat, legfeljebb a gyűlöleté és a megvetésé. Ebbe a „csendéletbe” toppan be váratlanul – „teljesen értelmetlen késztetésnek” engedve –, hosszú évek után Johan elvált felesége, a még mindig aktív ügyvéd, Marianne. A prológus és epilógus övezte tíz jelenetben Bergman ennek a váratlan látogatásnak a következményeit meséli el. A megdermedt ember viszonyok aktivizálódnak, a csönd jégpáncéljában élő lelkek beszélni, kiabálni kezdenek. A múlt könyörtelenül benyomul a jelenbe, hogy újból áldozatokat követeljen magának. [bezár]