Éjfélkor (1957) 7

Before Midnight
90' · magyar · dráma 12 !

1956 szilveszterén egy fiatal házaspár arra készülődik, hogy elhagyja az országot. A nagy elhatározás előtt lepereg addigi életük: a férj, Károlyi János neves színész, Viki miatt hagyta el első feleségét. Viki balett-táncosnő, zsidó származása miatt sok mellőzést élt meg. 1956-ban, a nászútjukon… [tovább]

Képek 4

Szereposztás

Ruttkai ÉvaDékány Viktória
Gábor MiklósKárolyi János
Bánki ZsuzsaKárolyiné Ági
Rozsos IstvánEmil
Baracsi FerencRóbert
Rajnay GáborJakab bácsi
Sívó MáriaViki anyukája
Péchy BlankaElla néni
Brachfeld Siegfried
Makláry Zoltán

További szereplők

Várólistára tette 12


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Okkal vegyes megítélésű film, melynek mindenkori kritikáit a magyar közbeszéd jó pár kulcskérdéséhez hasonlóan erőteljesen áthatják a világnézeti és politikai szempontok. Homályos és nem túl minőségi kommentekben a stáb pártbéli beágyazottságáról is lehet olvasni, ezen állítások éppenséggel lehetnek alátámasztott információk, nem kezdtem ilyen irányú kutakodásba, illetve teljes mértékben gondolhatjuk jogosnak, hogy 1957-ben filmet forgatni az ’56-os emigrációról gyanús. Még ha van is ebben a gyanúsban egy igen savanyú szájíz így 2024-ben…

Nem is szeretnék ebben a kérdésben bármelyik előjel mellé állni, de számomra úgy tűnik, a film valid módon közelíti meg legfőbb konfliktusát, a „menni vagy maradni?” problematikát. Hogy mit jelent a haza, a család, az ismert világ, az anyanyelv elhagyása, és mit jelent meglátni a fényt egy sötét, fojtogató, ellehetetlenítő alagút végén. Az, hogy erről filmet készíthetett bárki is frissen a forradalmi időszak után, felérhet egy kisebb csodával, de még nagyobb csoda, hogy máig sem egyértelmű, mennyire volt ez a film okosan elhintett propaganda és mennyire valódi érzelmi dráma egy emberi sorsokat felkavaró vészkorszakból. Remekül szemlélteti azonban az éra kaotikus kultúrpolitikai állapotait, hogy amíg ez a film átment a rendszeren, a Martinovics-féle összeesküvők történetét feldolgozó A császár parancsára már nem, de elrejteni még azt sem tudták – az Éjfélkort pedig megdöbbentő módon nem is akarták.
A filmet egyébként szokás az ismertetők alapján egyfajta magyar Casablancának tekinteni, ami nyilvánvalóan óriási túlzás, de nem teljesen alaptalan maga a párhuzamba állítás. A történet főhősei művészek, nagy érzéseik, szerelmi évődésük mellett a történelem gyorsvonata elrobog, ők pedig a vágányok által szétszakítva két ellentétes állomáson találják magukat. Ez adja a film egyik váratlan értékét is egyben, hisz az átlagember valószínűleg pontosan így élhette meg a forradalmat, értetlenül és kíváncsian, nem tudva, mi zajlik épp Pesten, miért nem jár a vonat, tényleg megnyílt-e a határ, és mi lesz anyukával, ha ők másnap útnak indulnak nyugat felé. Ebben a helyzetben a „menni vagy maradni” probléma ugyanúgy lehet szentimentális, félelmekkel vagy épp kíváncsisággal teli sorsfordító kérdés, mint egy egyszerű választás élet és halál között. A mozi cselekményének párkapcsolati melodrámájába ez tökéletesen beilleszthető, sőt, csúcspontján a legvégső döntések meghozatala, az azokhoz vezető fáradt időket és lelki viharokat sejtető beszélgetések jelenetei letaglózóak és zseniálisak. Mikor a fináléban megszólal a Himnusz, a kegyetlen zenei téma nem annyira a giccsel, hanem az őszinte lelki elgyötörtséggel cseng össze. Különös mód ez az igen súlyos pillanat egyszerre hathat a nézőre rendkívül szívszórítóan és rendkívül elidegenítően is – mint írtam fent, az Éjfélkor megítélése máig is nagyon vegyes, és ez a jelenet talán a legkifejezőbb jelképe ennek a kettősségnek.

Filmtörténeti szempontból rendkívül érdekes darab az Éjfélkor, mely technikai és művészeti oldaláról nézve ténylegesen lehetne a korszak egyik legfontosabb klasszikusa. A színészi munka kiváló, a visszaemlékezéssel keretessé varázsolt történetmesélés máig megállja a helyét, a filmezés szép és hangulatos, igaz, érezhetően nagyvilági, kissé bohém az ötvenes évek legtöbbek által elképzelt mindennapjaihoz képest. Kivitelezésének modernsége, sikere a nemzetközi színtéren igen beszédes, de az is, hogy idehaza semmiféle kultusza nincs, és megdöbbentő módon az egyetlen róla szóló Wikipédia oldal is angol nyelvű. Hogy ennek fényében miként viszonyul hozzá a néző, az kizárólag egyéni habitus, világkép és meggyőződés kérdése. Én kizárólag a filmélményre alapozva mindenkinek javasolnám a vele kapcsolatos nyitottságot.


Népszerű idézetek

Londonna 

Nekünk találkozni kellett, juhú, juhúú!…

Londonna 

Volt szívemben más előtted is.
Van ez így, van ez így.
Volt, ki téged várt előttem is.
Van ez így, van ez így.

De amíg nem ismertél engem,
mondd, szeretni hogy tudtál,
s mi tudott lángra gyúlni bennem,
amíg nem voltál?

Pár gyűrött levél még elkísér.
Van ez így, van ez így.
Ám nem adlak én már senkiért.
Higgyed el, lehet így!

A csókod letörli a múltat,
de kárpótolsz most mindenért.
Lásd, van ez így,
hogy végre két szív révbe ér!

Londonna 

– Szerettünk volna pertut inni.
– Még csak ott tartanak?

Londonna 

– Az nem lehet, hogy ma egy tehetséges ember elkallódjon. Maga túl érzékeny. Túl riadt.

Londonna 

– Maga nem is tudja, hogy milyen boldog vagyok, hogy végre megismerkedhettem magával! Tudja, hogy én minden filmjében legalább kétszer láttam? És van egy csomó fényképem is magáról, meg a színházban is mindig meg szoktam nézni! Sőt, még álmodni is szoktam magáról. A Zoliba is azért szerettem bele, mert úgy hasonlít magára!

Londonna 

Bolondok fecsegnek csak az örök szerelemről!

Londonna 

– Maga nem szereti Pestet?
– Pest nem szeret engem.

Londonna 

– Az ember nem élhet hazugságban.

Londonna 

– Minden embert másként kell szeretni.

Londonna 

– Odaát biztonság van, nyugalom. Más országban semmi sincs így.


Hasonló filmek címkék alapján