A vad banda (1969) 36

The Wild Bunch
139' · amerikai · western !

0 díj · 2 jelölés

Egy lírikusan erőszakos western film, mely elegyíti az új világ géppisztolyait és automobiljait, a régi stílusú lovakkal és pisztolyokkal.
Egy csoport középkorú törvényen kívüli az amerikai-mexikói határon arra a felismerésre jut, hogy az idő ellenük dolgozik. Elhatározzák, hogy még véghez… [tovább]

angol

Képek 26

Szereposztás

William HoldenPike Bishop
Ernest BorgnineDutch Engstrom
Robert RyanDeke Thornton
Edmond O'BrienFreddie Sykes
Warren OatesLyle Gorch
Ben JohnsonTector Gorch
L.Q. JonesT. C.
Bo HopkinsCrazy Lee
Jaime SánchezAngel
Emilio FernándezMapache

További szereplők

Kedvencelte 7

Várólistára tette 29


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Nagyon komoly kultfilm-státusszal rendelkező alkotás ez, mely revizionista westernként a régisulis amerikai vadnyugatról alkotott képet hivatott megint csak széttörni és erőszak-orgiába fullasztani. Peckinpah neve alapvetően garancia a sikerre és az ízléses filmre: még az általa már csak ímmel-ámmal dirigált Konvoj is olyan szinten magán hordozza a rendező kezének lenyomatát, hogy aki csak egyszer látta, onnantól érzékenyen fel fogja kapni a fejét a rá jellemző jellegzetes vágási, jelensor-komponálási módszerekre. Ez a bizonyos gyors szekvenciákat egymásba mosó, lelassító és drámai hangsúlyokat csupán néhány másodpercre kiemelő technikai nagyon élvezetes látványt nyújt, a maga korában teljes joggal értékelhették forradalminak a rendező látásmódját, ilyen téren természetesen A vad banda is etalon. Azonban mint western, más elvárásoknak is meg kell felelnie, avagy egyéb szemszögekből is meg kell vizsgálnunk, és bizony itt jön el a pont, amikor a kultfilm megmutatja gyengébb oldalát.

Rögtön lejegyezném, hogy 1969-ban tabudöntögető, újító szándékú és akár megbotránkoztató westernként A vad banda erős mezőnyben indult. Az olaszok A halál csöndjével már megcselekedték a lehetetlent, megölték az amerikai nyugat nemes szellemiségét, de a Butch Cassidy és a Sundance kölyökben megszületett a western egy új minőségi és szellemi etalonja is. Ezekhez viszonyítva A vad banda a híres-hírhedt erőszakorgiáján kívül sokat bizony nem tesz hozzá, ám ezzel legalább komoly és következetes. Peckinpah nem szívbajos, a finálé géppuskás őrjöngése és a nyitó szekvencia újfajta, káoszba torkolló rablási jelenete kíméletlenül lerántja a leplet a romantikus homályba taszított vadnyugati banditákról és azok zsoldosként alkalmazott üldözőiről. Egy fegyveres összecsapásban mindenki lő mindenre, ami mozog, a kaotikus tűzváltásban nyoma sincs precizitásnak, a golyózáporban mindenkit leterítenek, aki rossz helyen van. Ezzel a lendülettel dobja a film szemétre a (mellesleg még a Butch Cassidy…-ben is megtartott) „jóravaló rosszfiú” eszményt, a vadnyugati útonálló emberarcú, humánus, valójában még csak nem is kegyetlen ideálját.
Ehhez azonban kell az is, hogy a színészek levetkőzzék Robert Redford és Paul Newman sármját, ám ez itt természetszerűleg adódik: 1969-ben William Holden, Robert Ryan és Ernest Borgnine volt már annyira öreg és kevésbé jó kiállású, hogy ne keltsenek okvetlen szimpátiát a nézőben, számomra legalábbis nagyon érdekes volt megélni a film nézése közben, ahogy ez a csapatnyi, egyértelműen a kiöregedés szélén álló régimódi westernhős még egyszer utoljára tesz valami nagyon szentségtelen dolgot – mármint a műfaj saját szabályrendszere szerint*.
A probléma mindezzel egyébként szerintem annyi, hogy a film ennyit tud és ez elég neki és a közönségnek is, legalábbis a kritikai reakcióik és a nézői értékelések alapján: én mégsem tudok olyan értelemben „nagy filmként” és „katartikus moziélményként” gondolni rá, mint a bevezetőben említett két sorstársára. Korszakos Peckinpah alkotás, ez rendjén van, azonban pont annyira nem meghatározó western, amennyire nem meghatározó háborús, mégis óriási film a Vaskereszt – avagy óriási, de mégsem a hatvanas-hetvenes évek társadalmi megmozdulásainak veretes dokumentuma a Konvoj. Miközben lehetnének, és érdekes módon valamiért mégsem azok…

A vad banda nyolcasával azt akarom kifejezni, hogy a legnagyobb forradalmi szellemiségű westernek között nem ő a valódi etalon. Minden egyéb esetében természetesen kötelező alapmű a valaha élt egyik legizgalmasabb látásmódú rendezőtől, aki nélkül valószínűleg ma Tarantinót sem ismernénk a mai formájában.

*Ha már revizionista western, nagyon mellesleg, megbotránkoztató felvetésként írom azonban csak ide, hogy éppen a színészgárda összeállításában A vad banda legalább részben hátrafelé kacsintgat – ezek a klasszikus amerikai színészek bizony fasorban sincsenek már Trintignant és Kinski mélyen sérült és mélyen pszichopata karakteralakításaihoz viszonyítva…


Népszerű idézetek

Ódor_Endre 

– Well, how would you like to kiss my sister's black cat's ass?

Ódor_Endre 

– He's gonna get us all killed. I'm gonna get rid of him.
– You're not getting rid of anybody. We're gonna stick together just like it used to be. When you side with a man, you stay with him. If you can't, you're some animal. You're finished! We're finished! All of us!

Ódor_Endre 

– Would you give guns to someone to kill your father…or your mother or your brother?
– Ten thousand cuts an awful lot of family ties.


Hasonló filmek címkék alapján