1964-et írunk. A fiatal Bruce Lee keményen edz, mellette harcművészetet oktat amerikaiaknak San Francisco-i Kung-fu Akadémiáján. Nemcsak oktatja, tanácsot ad tanítványainak, hanem a mindeközben a lakosságot rettegésben tartó Chinatown-i bandákkal is felveszi a harcot a maga eszközeivel. Lee… [tovább]
A sárkány születése (2016) 7★
Szereposztás
Yu Xiao Guang | Wong Jack Man |
---|---|
Wang Xi'An | Wang Lian tai chi nagymester |
Philip Ng | Bruce Lee |
Billy Magnussen | Steve McKee |
Yue Wu | Wang Biao |
Simon Yin | Vinnie Wei |
Lillian Lim | Janet Wei |
Qu Jing Jing | Xiulan Quan |
Gyártó
Anomaly Entertainment
Groundswell Productions
Kylin Pictures
WWE Studios
Kedvencelte 1
Várólistára tette 6
Kiemelt értékelések
Ha akarom, egy Bruce Lee filmeket modernebb, de gyengébb kiadásban idéző film, ha akarom több. Ha akarom, egy huszadik bőr a Bruce Lee legendáról, ha akarom, több. Ha akarom, egy film, amely tovább lebegteti (és kihasználja) a mestert máig övező bizonytalanságokat, ha akarom, nem biztos, hogy releváns ez.
Egyszer mindenképpen nézhető film, amely talán mintha vissza is akarná idézni valamelyest a 60-as évekbeli filmtechnikai fogásokat is, Bruce Lee életét, mozzanatokat, amelyek ki tudja, hogy megtörténtek-e, de itt óhatatlanul is befészkeli az ember elméjébe magát a gondolat: spoiler
A film nem tisztáz ki egyetlen misztériumot sem:
– ki hívott ki kit: Wong Lee-t vagy fordítva?
– meddig tartott valójában a küzdelem: 3 perc vagy tovább?
– jelen volt e Linda Lee a párbajon vagy sem?
– miben is állt valójában a Lee-vel szembeni támadások veleje: a San Francisco-i kínaiak támadták, mert amerikaiakat is tanított, vagy a kínai, a shaolin kung-fu közösség támadta azért, hogy magát a kung-fut megismerteti nem kínaiakkal is?
Nem tudom, mi az igazság, és azt gondolom, a film sem akar dönteni ebben, viszont a dramaturgia érdekében dönteniük kellett a készítőknek, hogy egyik vagy másik álláspontra helyezkednek. … és ezt megtehetik problémamentesen, ha filmjük központi témája, mondanivalója nem e kérdések (valamelyike) körül forog, ám nem tudják elkerülni, hogy e pontokat ne érintsék valamiként a cselekményben.
Nekem a film azért jött be nagyon, mert Lee és Wong jelenetei többségében számomra nem a harc, a küzdelem szempontjából szemléletesek, hanem a párbeszédeik révén megmutatkozó ideológiai különbség mibenlétéből, a harcművészet filozófiájából sokat kaphatunk.
Bár nem vagyok szakértője e témának, de úgy éltem meg a film nyomán, hogy Wong mester képviseli a klasszikus shaolin filozófiai vonalat, igen előrehaladott ismeretekkel, Lee pedig a kung-fuban ugyan már magas szintre jutott, de a mentális fejlődés, a harcművészeti és életfilozófia terén még alacsonyabb szintre álló mester volt még ekkor, ’64-ben.
Kettejük harca pedig éppen azért válhatott a történelem részévé, mert tulajdonképpen a Wong mesterrel folytatott küzdelem tette láthatóvá Lee számára, hogy még közel sem ért az útja végére, és ebből tanulhatta meg, hogyan, milyen irányba fejlessze magát tovább. Ennek a további fejlődésnek lett eredménye a jeet kune do filozófia, a tovább tökéletesített harcművészet, és mindaz, ami azt eredményezte, hogy legendává vált, hogy harcművészeti és egyéb sportágak, illetve más területek képviselői is gyarapodhattak Bruce Lee munkássága elemeiből, filozófiájából, hogy halála után fél évszázaddal is még mindig olyan kultusz és érdeklődés övezi, mintha köztünk élő „celeb” lenne.
Az, amit a készítők a vitás kérdések tekintetében dramaturgiai elemként választottak, az egyik kérdés – az utolsó – szempontjából lehet még érdekes, és olvasatomban szintén nem azért, hogy dűlőre jussanak, kinek és miért nem tetszett Lee kung-fu tanítása.
spoiler
Amiben viszont nagy különbség volt közöttük azonos koruk ellenére, a kung-fu illetve e harcművészeti ág szellemisége, filozófiája, amely elválaszthatatlan a mentális fejlődéstől, ami pedig minden fejlődésnek gátja egy idő után, ha elhanyagolják.
spoiler
Persze bele lehetne kötni, hogy mégsem a shaolin filozófia mentén haladt tovább. Ez azonban nem biztos, hogy probléma. Legjobb tudomásom szerint buddhizmus nem akar konkrét tanokat sulykolni követői fejébe, hanem azt ösztönzi, hogy találják meg a maguk útját és a maguk válaszait a fejlődés során, a megvilágosodás útján.
Nekem e filozófiai vonal miatt kedvencemmé lett ez a film.