A csendes lány (2022) 81

The Quiet Girl · An Cailín Ciúin
93' · ír · dráma 12

2 díj · 5 jelölés

Cáit mindössze tízéves, csendes kislány, aki hányattatott körülmények között nő fel. Örökké kimerült és ismét terhes édesanyjának a sok gyerek mellett nem jut ideje rá, alkoholista, hirtelen haragú apja pedig inkább jobb, ha nem foglalkozik vele. A család úgy dönt, a legjobb lesz mindenkinek, ha… [tovább]

ír, angol · angol
ír, angol · magyar

Képek 29

Szereposztás

Catherine ClinchCáit
Carrie CrowleyEibhlín Cinnsealach
Andrew BennettSeán Cinnsealach
Michael PatricAthair Cháit
Kate Nic ChonaonaighMáthair Cháit
Joan SheehyÚna
Tara FaughnanSorcha
Neans Nic DhonnchaGráinne
Eabha Ni ChonaolaAoife
Carolyn BrackenA nő

További szereplők

Kedvencelte 12

Várólistára tette 145


Kiemelt értékelések

Valentine_Wiggin 

A film is annyira csendes, mint a főhőse, de egyszerűen imádtam. A „mutasd, ne mondd” elvvel nagyon sokszor lehet dobálózni, nagyon sok film gondolja, hogy a kevesebb párbeszédtől mélyebb lesz, de a Csendes lány tényleg megmutatja a történéseket. Részletekből tudjuk összerakni a tragédiákat, az érzelmeket, szavak nélkül is fejlődnek a kapcsolatok, dialógusok nélkül is érezzük, hogyan változik és lesz egyre bátrabb a főhős, hogyan gyógyulnak a nyárra kapott fogadott szülei is a saját traumáikból. Cáit és Seán kapcsolata volt talán a kedvenc elemem az egészben: annyira szép apa-lánya kapcsolat lett, és annyira látszódott, hogy Seán milyen ügyesen illeszti össze fejben a részleteket, és milyen empátiával próbálja kezelni a kislány sérüléseit.
A lezárás kicsit dühített, nekem egy ennyire érzékeny történetnél már szükségem van arra, hogy érezzem spoiler
Merem ajánlani bárkinek – művészfilm, de a legjobb fajtából, megmozgat, és nem enged el hamar.

balagesh 

Megható film volt ez, amely nagyon óvatosan mondta el a történetét. Ennek az óvatosságnak azonban megvan az ára. Mivel erős kézzel húzták meg a határokat, ezért sok minden kívül rekedt. Részben feltételezhető dolgok – már ha éppen akarunk olyasmikre gondolni, hogy vajon az igazi apa veri-e a gyerekeket például. Illetve részben olyasmik, amik a választott elbeszélési mód miatt szóba sem jöhetnek. A próza E3-as elbeszelési módjával lehetne megfeletetni az ábrázolásmódot, de ott megvan az a lényegi különbség, hogy az író többnyire sokat tud és sokat is oszt meg. Vagyis hiába nem énelbeszélés van, mégis tisztában vagyunk az érzelmi-gondolati mozzanatokkal. Lehetne akár dicsérni a film távolságtartását, de itt mégis túl sok minden veszik el ezzel a döntéssel. Így túlságosan egyszerű a kislány térváltása. Láthatóan nincs semmi, ami az életében visszafelé mutatna, visszafele húzna. A jelen ezzel szemben minden ízében pozitív. A hármasukon kívül eső szereplők mindegyike, még a sétáló néni is hibáktól hemzsegő egyéniség, miközben a vendéglátó házaspár gyengeségei, hibái érthető és szerethető emberi vonásokká puhulnak. Meghatott ugyan a kislány története, és elszorult a szívem, illetve megkönnyebbüléssel vettem tudomásul, hogy a nézőt nem üti ki érzelmileg a film, ám nem bírok attól eltekinteni, hogy a személyiségábrázolás és a problémaérzékelés elég leegyszerűsítő.

Lali 

Nagyon szép film – kívül, belül.
Lélekemelő, nagyon is az.

Különös, hogy pár nap különbséggel a Visszaadott lány után láttuk ezt a filmet.
Merthogy mindkettőben egy-egy kislány lökődik ide-oda két család között a „Hová tartozom?” kérdésével.
És mindkettő nagyon szép, megérintő, megindító film.

Itt sem egy lezárt történetet látunk, hanem egy lelki folyamat kibomlását.
Itt is a saját érdek érvényesítéséhez szükséges erő és akarat felmutatása, a saját útra való rátalálás élménye tárul elénk.
Ez tulajdonképpen a lélek talpra állása, ami a filmben először egyfajta példázatként jelenik meg a kislány és Seán tengerparti beszélgetésében.

Seán arról mesél, hogy a halászok néha a tengerben lovakat fognak ki. És hogy egyszer egy kiscsikót húztak ki, aki aztán órákig mozdulatlanul feküdt a fövenyen, de aztán egyik pillanatról a másikra lábra állt, teljesen visszanyerve az életerejét.
Egy ilyen kiscsikó a maga családjában Cáit, a főszereplő kislány is, aki egyfajta élőhalottként fulladozik abban a világban. Mígnem egy nyárra az unokanagynénje magához nem veszi, kihalássza és istápolja.
És Cait feltámad.

A feltámadástörténet mindig és mindenütt jelen van, ezerféle alakban és történetben.
Nem szükséges hozzá más, csak nyitott szív, hogy meglássuk, megéljük.
Ezt pedig ezzel a filmmel kétségkívül meg tudjuk élni.

Külön érdekessége és szépsége a filmnek, hogy túlnyomó részben ír nyelven beszélnek a szereplők. (Nagyon sok ír nyelvű kelta zenét hallgatok, mégis a beszélt ír egészen idegen volt első hallásra.)
És persze látjuk, hogy Írország nagyon zöld, gyönyörűek a fák, sőt fasorok, és hogy ettől azért még az ír paraszti élet (manapság is) nehéz.
A főszereplő kislány pedig nagyon különleges, azt gondolom tökéletes választás volt erre a szerepre.

Jelenleg ez is az HBO Max-on látható.

fióka

Claire Keegan Foster c. kisregényének ír nyelvű feldolgozása, ami már csupán a nyelvi élmény miatt is egy csoda, csak eredetiben érdemes nézni. A film álomszép képekkel dolgozik, rendkívül érzékeny adaptációja egy nagyon mindennapi történetnek. Hogyan ismeri meg egy elhanyagolt gyermek azt a világot, amelyikben létezik figyelem, törődés és szeretet, és mi történik vele akkor, amikor rádöbben, hogy csak bepillantást nyerhet ebbe a világba, mert az, jelenlegi körülményei között, soha nem lesz az övé.

Barby2005 

„Sokan elvesztették a lehetőséget, hogy ne mondjanak semmit, és ezzel sokat veszítenek.”

Catherine Clinch – remélem sokat hallunk még róla. Ez a lány valami eszméletlen tehetséges. És ez a film pedig gyönyörű. Csöndben, pisszenés nélkül néztem végig a másfél órát, ami teljesen magával ragadt. Cáit egy 5 gyermekes, küszködő család egyik elhanyagolt, csöndes gyermeke, nem igazán beszél. Apa iszik, dohányzik, lóversenyezik, dolgozni nem látjuk, anya terhes a következő (felesleges?) gyermekkel. Szeretetet nem látunk, igazából azt érezzük, hogy az összes gyerek csak nyűg, inkább csak problémát okoznak, akiket ráadásul etetni és ruháztatni kell. A nyári szünidőre Cáit-ot elküldik vidékre egy rokon házaspárhoz. Az éles ellentét már a megérkezés pillanatában ránk ül. Cáit apja, és a vidéken élő házaspár nem igazán tud semmiről beszélni, a következő félórában is kb. az időjárásról beszélnek. Viszont Cáit élete egyik pillanatról a másikra megváltozik. Találkozik a szeretettel és a jómóddal, főznek rá, mosdatják, becézgetik, fésülik, együtt főznek, együtt dolgoznak, és közben azt is megtudjuk, miért vannak a szekrényben kisfiú ruhák. Csöndben zajlik a film, a szívünk pedig csendben facsarodik, és félünk a nyár végének eljövetelétől. A tájak, a zene és ez a nagyon furcsa ír nyelv így együtt, gyönyörű.
Filmklubban néztem a filmet, és a vetítés után elhangzott egy nagyon fontos igazság, amivel én is zárnám a mondandómat: nem mindenkinek való gyerek.

negoti 

Szép film, de nyomasztó nézni szegény kislány életét, aki rossz helyre született és egy időre a rosszból átkerül egy jóba, ahol szeretik és foglalkoznak vele, nem csak egy újabb gyerekként kezelik, akit senki sem akart (mondjuk, a többi tesójával is ez a helyzet, nyilvánvalóan). A vége egyáltalán nem tetszett, bár egy kissé nyitott maradt.

Képopera 

Nehéz erről a filmről értékelést írnom, mert egyszerre szívszorító és gyönyörű, szól egyszerre a szeretetről, és annak hiányáról. S mellette arról, hogy vannak emberek, akik értékelik, hogy gyerekük van, és ezáltal őket is, és olyanok is, akik egyiket sem. Fájdalmasan szép.

i_am_eniko

Igazán nagyon szép ez a film, a történet és a képi világ is. Hibát követtem el, hogy nem moziban néztem. Egy kicsit lassú, ezért is kellett volna moziban nézni, akkor nem tudom megállítani.

MorningGlow 

Szép film. Szerettem volna még tovább nézni.


Népszerű idézetek

Ódor_Endre 

– ls that the mother's milk?
– No.
– What is it then?
– Powdered milk.
– Why don't you give him his mother's milk?
– We sell that milk.
– Why doesn't the calf get any?
– He does, in the beginning.
– For how long?
– Long enough!
– Why don't we drink the powdered milk and leave the cows to drink their own?
– Here, you do it.

Ódor_Endre 

– Will you marry someday, do you think?
– Mam says men aren't worth bothering with.
– Maybe she's right.

1 hozzászólás
Mira 

Sokan elvesztették a lehetőséget, hogy ne mondjanak semmit, és ezzel sokat veszítenek.


Hasonló filmek címkék alapján