Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Lehetne ez a film még mai szemmel nézve is döfi, ha készítői anno nem rendelik alá a mozi lényegét jelentő sztorit a produkciót magába ölelő franchise-nak – ha ez itt a jó kifejezés. A The Lineup tulajdonképpen egy rádiós-televíziós széria egész estés filmváltozata, mely a San Franciscó-i rendőrség mindennapi munkájába engedett annakidején betekintést. A film is ennek keretében mozog, főhőse papíron a Warner Anderson által alakított Ben Guthrie hadnagy, de valódi esszenciáját a bűnözők oldaláról bemutatott eseménysor adja.

A nem túl agyas, de hangulatában rendben lévő film noirt Eli Wallach viszi a hátán. Ő a film korához képest már itt is meglepően késő-középkorú fizimiskával bűvöl minket el, mondhatnánk, karrierjének húsz évet felölelő aranykorában mintha egy percet sem öregedett volna. Alakítása kiforrott, nem annyira jellegzetes és feltűnő, mint a westernjeiben, de ebben a közegben így is bőven színésztársai fölé kerekedik. A finálét bevezető jelenetsorban egyenesen lenyűgöző, de általában véve is élvezet nézni, ahogy felszínre hozza az eljátszott karakter legsötétebb tónusait.
Rajta kívül mindenki rendben van a pályán, sokadik teljesen véletlen találkozásom ez Richard Jaeckellel, és bár őt is inkább szeretjük jellegzetes fizimiskája, mintsem színészi képességei miatt, örömteli látni, mennyire éli a pitiáner gengsztersofőr szerepét. A Wallach partnerét alakító Robert Keith esetében nem szakmai, inkább casting tekintetében lóg ki a lóláb – túl öreg, túl joviális, nem illik igazán az általa eljátszott szerepre, és néha az az ember benyomása, hogy maga Wallach is egy fiatalabb színészre írt szerepbe keveredett.
A cselekmény végcsattanója egyébként egy relatíve híresnek tűnő autós üldözés, ami természetesen mai szemmel nézve már nem túl eseménydús, de a jelenet dinamikája kimondottan izgalmas és szellemes még 65 év elteltével is, furcsa mód itt is azt kell mondanom, hogy a színészi játék és Don Siegel munkája tett igazán élvezetessé egy egyébként elég obskúrus szekvenciát.
A bevezetőben említett, már korábban is létező rendőrszéria egyébként kicsit rányomja a bélyegét a filmre: egyszerűen érezni, hogy itt valami evidens, már létező dologba szuszakoltak bele egy másik entitást, ami eredetileg külön, saját lábakon álló történetként látta meg a napvilágot, de még bántóbb a teljesen nyilvánvaló propagandisztikus cél. A The Lineup remek bűnügyi mozi mellett teljesen jól működik a San Franciscói rendőrség toborzófilmjeként is, ez pedig sokkal jobban leugrik a képernyőről, mint az amerikai hadsereg által finanszírozott, évtizedekkel később készült némely blockbuster esetében. Mondjuk az ötvenes évek filmes sztenderdjeit ismerve ezen sokat nem kéne háborogni.

Jó film a The Lineup, lehetne sokkal jobb is persze, de Wallach alakítása kárpótol minden hiányosságot. Legfőképpen miatta bárkinek, a film noir kedvelőinek pedig önjogán is ajánlom!


Hasonló filmek címkék alapján