Karcok 1

Ódor_Endre 
Hírek

FILMEK A KATEDRÁN

Hogyan néz ki a tanügy napi filmkánona? – nehéz megmondani, ehhez alapos terepmunka kellene. A filmoktatás résztvevőinek okos gyülekezete mindenesetre talán megérti, hogy érdemes újra és újra friss szemmel nézni, illetve nagyon komolyan venni egy-egy ősöreg fekete-fehér filmet és valamennyi TikTok-videót.

Szíjártó Imre: Iskolapéldák (Kánon és filmoktatás)

Filmiskola (Magyar mozgóképtanárok a filmoktatásról) Hurtik Nóra – Vigh Martin: Hova vissza? (Kerekasztal-beszélgetés az értelmiségi pályakezdésről)

MAGYAR IFJÚSÁG
Beretvás Gábor: Megállt az idő (A magyar iskolafilm hagyományai)
Kovács Kata: Kiskamaszkor megírva (Lakos Nóra: Véletlenül írtam egy könyvet)
Tóth-Gyollai Orsolya: „Halálról beszélni tabudöntés” (Beszélgetés Lakos Nórával)
Gelencsér Gábor: Csak szavak (Dettre Gábor: Csendes éj)

Csabai Máté: Legyen nekünk is ilyen (Mazzag Izabella: Mi vagyunk Azahriah)

MAI MÍTOSZOK
Legyen szó Pablo Larraín megtörtént eseményeket fikcióval kiszínező életrajzi filmjeiről (Jackie, Spencer, Maria), a száz éve töretlenül újabb és újabb filmeket eredményező Óz-legendáriumról vagy az ókori római mitológia Parthenope-történetét modernizáló Sorrentino-filmről, a kortárs film elszántan próbálja megteremteni a maga kortárs mítoszait.

Greff András: Veszett a varázslóvilág (Az Óz és olvasatai)
Pethő Réka: A titkos tudás csábítása (Paolo Sorrentino: Parthenope)
Kiss Dalma: Magányos hősnők köre (A mítoszteremtő Pablo Larraín)
Herczeg Zsófi: Belehabarodni Barbarellába (Jean-Claude Forest: Barbarella)

ÉSZAKI FÉNYEK
A Cinefest fődíját is elnyerő Szerethető egy szakításnak, egyben egy nő kései önismereti utazásának története, amely szerint az emberi kapcsolatokban addig nem lehet egyenlőség, amíg nem beszélünk saját sötét oldalunkról, a sebezhetőségünkről – és nem mondjuk ki, hogy ez is a részünk.

Ayhan Gökhan: Megrendítő humanizmus (Aki Kaurismäki hősei)
Pozsonyi Janka: Szeret, nem szeret (Lilja Ingolfsdottir: Szerethető)
Gyöngyösi Lilla: „A nő is ember” (Beszélgetés Lilja Ingolfsdottirral)
Buzsik Krisztina: Halványuló északi fény (Ole Christian Madsen: Határtalanul)
Varró Attila: Amerikai éjszaka (Lasse Hallström: Sötétség)

FESZTIVÁL
Navarrai Mészáros Márton: Tegyük szívünkre a kezünket (Reykjavík Nemzetközi Filmfesztivál)
Navarrai Mészáros Márton: Hídépítő (Beszélgetés Hrönn Marinósdóttirral)
Öt korhű darab (Válogatás a BIDF programjából)

FILMMÚLT
Somogyi Marcell: Fényesztéta 80 (Beszélgetés Kardos Sándorral)

FILM/KÖNYV
Alföldi Nóra: Domináns nézőpont (Dombai Dóra: Veszélyes lehet a mozi)

HATÁRSÁV
Szarka Judit: A létezés mozgásai (Forgács Péter: Apró megfigyelések)

KRITIKA
Rudas Dóra: Ki söpri fel a szabadság útját? (Paola Cortellesi: Miénk lesz a holnap)
Andorka György: Idegen testek (Brady Corbet: A brutalista)
Huber Zoltán: „Jelenleg kollektíve éhezünk” (Beszélgetés Brady Corbettel)
Varga Zoltán: Csigaházam, az én váram (Adam Elloit: Egy csiga emlékirata)
Vajda Judit: Rózsis kedv (Orosz Dénes: Hogyan tudnék élni nélküled?)
Varró Attila: Nehéz nézőnek lenni (Cinema Niche: Alekszej German: Nehéz istennek lenni)

Kapcsolódó filmek: Barbarella (1968) · Nehéz istennek lenni (2013) · Határtalanul (2024) · Miénk lesz a holnap (2023) · Hogyan tudnék élni nélküled? (2024) · Mi vagyunk Azahriah (2024) · Parthenopé – Nápoly szépe (2024) · Egy csiga emlékiratai (2024) · Szerethető (2024) · A brutalista (2024) · Csendes éj (2024)

Barbarella (1968) Nehéz istennek lenni (2013) Határtalanul (2024) Miénk lesz a holnap (2023) Hogyan tudnék élni nélküled? (2024) Mi vagyunk Azahriah (2024) Parthenopé – Nápoly szépe (2024) Egy csiga emlékiratai (2024) Szerethető (2024) A brutalista (2024) Csendes éj (2024)

Kapcsolódó művészek: Pablo Larraín · Azahriah · Lilja Ingolfsdottir