Ház a Kísértet-hegyen (1959) 49

House on Haunted Hill
75' · amerikai · horror, rejtély !

Vincent Price a milliomos playboy, Frederick Loren szerepében egyik legemlékezetesebb alakítását nyújtja e horror klasszikusban. Öt idegent hív meg egy kis játékra ódon, hátborzongató kastélyába, felesége szórakoztatására, születésnapja alkalmából. Loren fejenként tízezer dollárt ajánl fel… [tovább]

angol

Képek 47

Szereposztás

Vincent PriceFrederick Loren
Carolyn CraigNora Manning
Richard LongLance Schroeder
Alan MarshalDr. David Trent
Carol OhmartAnnabelle Loren
Elisha Cook Jr.Watson Pritchard
Julie MitchumRuth Bridges
Leona AndersonMrs. Slydes
Howard HoffmanJonas

Kedvencelte 4

Várólistára tette 30


Kiemelt értékelések

Negative_Singularity

Ó, de szerettem volna, ha tényleg meghívást kapok! :D Furcsa, de kellemesélmény volt, ahogy a főszereplő uracskánk kiszólt a nézőhöz, majd onnan vitte tovább a történetet. Most is emlékeztetnem kell magamat, hogy ez egy ötvenes évekbeli alkotás, ahhoz viszont hihetetlenül ötletes, látványos, és nem utolsó sorban újító. Eleve szeretem az egy helyszínen játszódó filmeket, főleg, ha horror, szóval engem megvett, de annyira nem, hogy egyszer majd újranézzem; talán majd a remake jöhet.

Gothic 

A Panoptikum – A viaszbabák háza (1953) nyújtotta lenyűgözöttség után ez elég fakó, kiszámítható és lapos volt. A maradandótól pedig egészen messze áll, olyan, mintha hónapokkal ezelőtt néztem volna, pedig egy hete volt. Hangulatos horror helyett kaptam egy nem túl bonyolult krimit, amivel kapcsolatban nem tudtam elűzni azt a kósza gondolatot, hogy animált formában akár Scooby Doo-ék is nyomozhatnának a rejtély felgöngyölítéséért. Végig vártam, hogy mikor fog érkezni az a nagy, mindent új világításba helyező, zseniális csavar, ami az addigi, nyugdíjas teaparti hangulatot egy az egyben elsöpri, és valósággal lesokkol; akár azáltal, hogy meglep valamelyik addig alábecsült, rosszul megítélt karakter, akár azáltal, hogy kiderül, valóban bóklászik valamiféle természetfeletti lény vagy mániás gyilkos abban a házban. De hoppon maradtam, és az összességében erősen középszerű élményért még a Vincent Price-szal szembeni elfogultságom se tudott kárpótolni, ugyanis meglehetősen a háttérbe szorult szegény fickó az amatőr és sótlan, botcsinálta „párocska” mellett.

Az alapötlet nem lenne rossz, – különben meg se akartam volna nézni – csak azzal nem sikerült kibékülnöm, amit kihoztak belőle. Kevés volt. Horrorként és krimiként kiértékelve is.

El nem tudom képzelni, mégis hogyan ijedhetett meg ettől valami még úgy is, hogy a fekete-fehér kép azért serkentőbben hat az ember fantáziájára, rendelkezik egy sajátos atmoszférával, ami mindent sötétebbé, borongósabbá és képlékenyebbé tesz. Csalódottsággal töltött el, hogy nem játszottak ügyesebben ezzel a hatással. Nem történt semmi rémes, és még nem is igazán sejtettek ilyesmit, az idézőjeles para jelenetek abból álltak, hogy nevetséges módon, és indokolatlanul hosszúra nyújtottan, teli torokból visított Nora, a sztori agyhiányos naivája, mint valami idióta. Mármint… Kisanyám, ha valódi veszélyben lettél volna, ennyi idő alatt már ötször megölhettek volna. Én meg bánom, hogy ez nem történt meg. :P Van az a drámai dermedtség, ami félelmet kelt és plusz súlyt ad a jelenetnek, és van az a túl hosszú változat, ami röhejessé teszi, az elszenvedő karaktert meg bambává és ostobává; a Ház a Kísértet-hegyenbe pedig egyértelműen csak az utóbbiakból futotta. Örülök, hogy ez a fogás már annyira nem divat.

A krimi vonal erősen kiszámítható, már a film fele előtt ki lehet deríteni, ki és mi az, amire oda kell figyelni, – elvégre a néző szájába rágják többször is már a parti kezdete előtt, agyonütve a misztikumot – és sajna az ilyesféleképpen előre borítékolható „meglepetésen” kívül nem fektettek hangsúlyt kvázi semmire. Feltették az egész filmet arra az egy bizonyos lapra, és a részemről elbuktak. Nem akadt olyan mellékszál, amivel megtámogatták volna a cselekmény fő vonalát, ha bezárnak egy rakás idegent egy ismeretlen helyre, az tartogathat pszichológiailag érdekességeket, ám itt ezeket is hagyták veszni. Ehelyett időhúzás, ücsörgés, értelmetlen szóváltások töltötték ki a játékidőt addig az öt percig, aminek padlóra kellett volna vágnia. Mintha csak bedobták volna a legkelendőbb kliséket egy kalapba, aztán tetszőleges sorrendben kiöntötték volna őket, ráadásul egy meghívott teljesen feleslegesnek is bizonyult.

Egyedül az elejtett félszavak alapján hobbiszerűen egymás életére törő, fura viszonyt ápoló Loren-házaspár biztosított volna némi izgalmat, de a kétdimenziós szereplőgárda mögött erősen mellőzötté váltak. Hogyha ők álltak volna a középpontban, sokkal elégedettebb lettem volna, ugyanis színészi teljesítmény szempontjából is messze felmosták a padlót azokkal a karakterekkel, akikre több játékidőt osztottak. Vincent Price profi, mint ahogy mostanra megszokhattam tőle, és Mr. Loren is egy okos szereplő, de kibontakozási lehetőség hiányában nem ért fel az alakítása ahhoz, amit Prosperóként vagy Henry Jarod professzorként vitt véghez.

A fókusz inkább a már említett agyatlan naivára, Norára helyeződött; régen gyűlöltem ennyire egy horrorkaraktert, állandóan azt vártam, mikor ölik meg, és válnak el egymástól az útjaink. Nem győztem fogni a fejemet miatta. Annyira egysíkú volt az egész nő, kezdve azzal, hogy a kor tökéletes nőideálját testesítette meg vizuálisan és személyiségben is – avagy pontosítva annak a teljes hiányával – , egészen addig, hogy konkrétan nem csinált semmi értelmeset/érdemlegeset a filmben, mégis úgy volt beállítva, mintha hatalmas jelentőséggel bírna a jelenléte. Mintha ő lenne a sztár, mintha érte kéne izgulni. Csak hisztizett, az orrát hétéves módjára felhúzva durcáskodott ha ezzel a magatartássá akarták vonzóbbá tenni, akkor tényleg mélyen bele van ivódva a társadalomba a pedofília vagy szolgaian tette, amit a szépfiú repülőpilóta, Lance – aki nem kevésbé egy egysíkú tömegcikk, mint a kis drágája – mondott neki, és hagyta, hogy a daliás férfi óvón gyámolítsa a kis kecses kacsóinál fogva, mint egy gyereket… Néha már röhögnöm kellett rajta, mennyire híján van minden intellektuális önállóságnak ez a nő, és hogy mennyire nagyképű ez a pasas, amiért fel sem merül benne, hogy nincs szükség az ő kontrolláló szerepkörére. Nora dióhéjban bármi is történt, képtelen volt gondolkozni, értelmesen kifejezni magát, és extrém hangulatingadozásokat produkált már az elején is. Aztán persze vérig volt sértve, ha nem hittek neki a két szép szeméért, és drámaian hisztizve elrohant. A hisztériát, mint női diagnózist elutasítom, azonban legnagyobb megrökönyödésemre egyet tudtam érteni a pszichiáterrel most. Nem fért a fejembe, miért akar Norára egyáltalán vigyázni Lance vagy akárki más, azon kívül, hogy Lance az egyszerű lélek szépfiú, aki eredendően a társa az ostoba csinibabának. Persze Lance se járult hozzá a cselekmény haladásához semmi értelmessel a túltolt Superman-imitációján túlmutatva, a kiképzésének ellentmondóan kezelte a szituációkat. Naiv és ostoba volt, akárcsak Nora.

Kényszeredettnek és túllihegettnek hatott mindent egybevetve nekem ez a film, érzékelődött, hogy a küszöbén álltak már az általam oly' nagy hévvel gyűlölt,álszent, cukiskodó, karót nyelt hatvanas éveknek, és a lehetőségek alárendelődtek a társadalmi elvárásoknak.

Salem

Oh bárcsak Vincent Price engem is meghívna egy kísértetházba és még pénzt is adna érte. Leszek még az ötödik felesége is.

Corvus_CoRex 

A vérfagyasztó női sikolyok voltak benne a legjobbak, ezek hiányoznak a mostani filmekből. :D

kkata76 

Basszus, ettől tökre megijedtem! Pedig csak a házvezetőnő volt.
Remek klasszikus suspense thriller, kimondottan tetszett.

Alyssakimi

Miért maradt ki nekem ez a film eddig? Pedig annyi sorozatrész adózott tisztelettel a filmnek.
Nekem nagyon tetszett, tetszett benne a spoiler Készült a filmből egy 1999-es remake, azt hiszem azt is meg fogom nézni.

Elmer 

Klasszikus. Mai szemmel nézve már inkább csak filmtörténeti érdekesség. Vincent Price és Elisha Cook Jr. viszont jók benne.


Népszerű idézetek

kkata76 

– Don't let the ghosts and the ghouls in the house disturb you, darling.
– Darling, the only ghoul in the house is you.


Hasonló filmek címkék alapján