Célpontban (1966) 7

Harper
121' · amerikai · akció, dráma, krimi

Lew Harper magánkopó Los Angelesben, bár manapság rosszul megy az üzlet. Elvállalja az eltűnt milliomos felkutatását. Úgy tűnik, hogy a férfi felesége, a nyomorék és ingerlékeny Elaine Sampson valójában közömbös a férje sorsa iránt. Harper rájön, hogy a férfi egy elegáns lakást is fenntart a… [tovább]

Szereplők

Paul NewmanLew Harper
Lauren BacallMrs. Sampson
Julie HarrisBetty Fraley
Janet LeighSusan Harper
Arthur HillAlbert Graves
Pamela TiffinMiranda Sampson
Robert WagnerAllan Taggert
Robert WebberDwight Troy
Shelley WintersFay Estabrook
Harold GouldSpanner seriff

További szereplők

Várólistára tette 6


Kiemelt értékelések

Márta_Péterffy 

Egész jó régifajta krimi.
Paul Newmant nagyon szeretem, még Shelley Winters tetszett.

Serge_and_Boots 

Rendkívül érdekes magánkopós mozi a hatvanas évek közepéről! A magam részéről nem gondoltam volna, hogy akkoriban még készültek ennyire tipikus noir-utánérzések, ennyire sablonos, úgyszólván egy régi kaptafára felhúzott sztorikat feldolgozó filmek – főleg olyan kaliberű nevekkel a fedélzeten, mint Newman, meg Bacall. Ha mindezt tíz évvel korábban, fekete-fehérben, Humprey Bogarttal látom, kevésbé lepődtem volna meg.

Árnyalja a képet, hogy itt egy regényfeldolgozásról, sőt, egy elég jól befutott krimisorozat mozgóképes megjelenítéséről van szó. Ez a bizonyos Lew Archer (a filmben már Lew Harper) széria Magyarországra is eljutott, sőt, mind a 18 regény megjelent idehaza, jelen filmverzió pedig 1975-ben folytatást is kapott, ugyancsak Newmannel a főszerepben, a szintén ’75-ös tévészériát viszont hat rész után elkaszálta az NBC.
Nem kicsi tehát a bemutatott univerzum, magát a Célpontbant nézve azonban egyáltalán nem tűnik kézenfekvőnek, hogy ilyen „sok volt” ebben a bizonyos Lew Harper/Lew Archer karakterben. Minden Newmanen áll vagy bukik, hiszen a sztori maga nem túl izmos. Láttunk és olvastunk már efféle históriákat százat, ha nem ezret, sőt, láttuk már ezt a típusfigurát is legalább tucatszor különböző színészek alakításában. Az egész mozi egy közhelytár, szerintem a viszonylag gyengébb számokon is ez tükröződik vissza. Newman viszont elemében van: kevés színésznek áll jól és természetesen ez a rezignált életuntság, flegmaság, ez a bizonyos cool hozzáállás akár a kutyaszorítóban és csapdákban vergődéshez, akár a nőkhöz, akár a köpönyegforgató megbízókhoz. Bármennyire is sablon az egész eljátszott jellem, ha már választanom kell valakit tankönyvi illusztrációnak, Newman alkalmas lenne rá. Színészi munka terén egyébként sincs szégyellnivalója a mozinak, de mindenki oly mértékben másodhegedűs mellette, hogy igazán nagy villantásokról nem nagyon lehet beszélni – bár Julie Harris munkája például nagyon tetszett.
Apró hibája és buktatója az élménynek, hogy a legvégső fordulat bizony megsejthető, maga a cselekmény pedig meglehetően lassú tempóval halad előre, illetve viszonylag akciómentes, így akinek Newman alakítása nem jön be, vagy nem kapja el a korhangulat, az bizony nagyon fog szenvedni a végére – ha egyáltalán eljut addig. Johnny Mandel zenéje váratlanul nem bizonyult emlékezetesnek. A rendezésnek viszont a javára írom, hogy az egész mozit beborítja egy nagyon izgató álomszerű lepel, egy kis fülledt, valószerűtlen hangulat – ilyen téren talán egy kicsit előrébb vagyunk, mint a legtöbb „magányos, tökös magánnyomozó veszélyes megbízást kap az aktuális végzetasszonyától” jeligére összerakott tucatfilm esetében.

Nem kiemelkedő, de a maga módján szórakoztató, nagybetűs zsánerfilm a Célpontban. A krimik, a fent vázolt sablontörténetek kedvelői imádni fogják, egyébként pedig egy kötelező kör a Newman-rajongóknak.

4 hozzászólás
sipiarpi 

Semmi újat nem ad a film, hasonlókat láttunk már több helyen többször, mégis ami kikerekedik belőle az nagyon menő. Newman tökéletes volt a vagány magánkopó szerepére. A 60-as évek krimijeit amúgy is szeretem, szóval ezt is ajánlom.


Hasonló filmek címkék alapján