Álhíres (2021) 15

Fake Famous
90' · amerikai · dokumentumfilm

A dokumentumfilm egy színésznőt, divattervezőt és ingatlanügynököt követ, akik a népszerűségük növelése érdekében hamis követők és botok vásárlásával próbálnak a közösségi média befolyásolóivá válni.

Szereposztás

Christopher BaileyÖnmaga
Shannon DeeÖnmaga
Dominique DruckmanÖnmaga
Wylie HeinerÖnmaga

Várólistára tette 27


Kiemelt értékelések

_Andrea_

Friss és izgalmas dokumentumfilm a social media csúcsragadozóiról (vagy mégsem?), egészen pontosan az instagram influenszerekről.
A film rövid bemutató szövegéből nem derül ki: egy projekt keretében kb. 1000 wannabe jelentkező mélyinterjúztatása után kiválasztanak 3 fiatalt, akiket egy teljes stáb készít fel és segít abban, hogy növeljék a követőszámukat, eléréseiket, lájkjaikat. spoiler Egy hozzáértő marketinges vásárolja számukra a botokat, követőket – nem ők maguk, és ez ellen a két srác fel is lázad.
Már a srácok kiválasztásánál felmerült bennem a gyanú, hogy valamilyen szinten manipulálták a kísérletet, hiszen a céljuknak megfelelő karaktereket választottak. Nem értem azt sem, miért két fiú és egy lány maradtak versenyben. Számomra ez sokat ront az egyébként sem reprezentatív kísérlet eredményén. Eleve miért egy befolyásolható, „bármire” hajlandó színésznőt és két egyéniségnek tűnő srácot választottak, akik már elkezdtek valamilyen irányban tapogatózni a világban, megismerni önmagukat, volt mögöttük egy kapcsolati háló, amihez igazodtak – az egyik félt, hogy elveszíti az autenticitását – a másik félt, hogy mit szólnak a virtuális térben megváltozott viselkedéséhez a barátai, ismerősei. A lányban ezzel szemben semmilyen kétség nem merült fel. Lehet, hogy a nőkkel kapcsolatban sokkal inkább elfogadó a társadalom, ha az érvényesülés ilyen formáit próbálgatják. A saját ismeretségi körömben legalábbis normálisnak számít, ha influenszer pózokat próbálgatnak a posztokban a csajok. Illetve a kezdő színészekre szerintem egyébként is jellemző, hogy sok mindenre hajlandóak azért, hogy sikerüljön kitörniük a névtelenségből – így nem meglepő Dom viselkedése. Továbbá az influenszer marketingnek a nők sokkal inkább kitettek – és jó dolog lehet megélni, hogy mások irigységének tárgyává válsz, az önértékelési zavarokat legalábbis ideig-óráig jól lakatja ez az élmény.
Előnye a filmnek, hogy reálisan mutatja be, mennyire eluralta a gyerekek és tinik világát a social media; mennyi fiatalkori öngyilkosság lehet kapcsolatban ezzel; hogyan deformálja az emberek személyiségét az influenszerré válás; mennyire hamis az a kép, amit mutatnak magukról. És a végkövetkeztetés: minél több időt töltesz a social mediával, annál rosszabb kedved lesz, annál kevésbé vagy elégedett.

eszternemeszti

Na mondjuk én mindennek néztem már a közösségi médiát, csak ennyire mocskosnak és valóságtól elrugaszkodottnak nem. Tudtam, hogy nem minden valódi, meg igazából elég káros dolgok vannak odafent, hiszen én is használok Twittert, Facebookot, Instagramot, Snapchatet, ezáltal tapasztalom ezeket a dolgokat.

Rohadt sok pénz lehet ebben az egészben, de én abszolút nem szeretnék egy kreált világban élni. A néger sráccal tudtam a legjobban azonosulni, aki konkrétan törölte a megvásárolt ál-botokat. Azt mondta, hogy ő azt akarja, hogy akik követik azok valódiak legyenek, és valós arcok lájkolgassák. Azért szeressék, aki valóban ő és ne a kreált világért. Nagyon szimpatikus volt ő, viszont a csajt is megértem, hogy kihasználta a helyzetet. Ha ténylegesen olyanok felkérését fogadta el, akikkel egyetért és osztozik a nézetben, akkor nagyon jó és nincs vele gond. (Addig míg nem vesz botokat és azt mutatja, ami valójában ő.)

VMalfoy 

Áthatóan tanulmányozza a közösségi média működését. Elszomorító, hogy milyen hatással van bármilyen ilyen platform a közösségi életre.

Szencsike 

Ne higgyünk a szemünknek, talán ez a legnagyobb tanulsága a filmnek.
De vajon ebben a kísérletben mi volt a manipuláció, jó kérdés…

Hörcsibald

Jól felépített, könnyed, ámde komoly témát boncolgató dokumentum film. Mivel kiléptem a fogyasztói társadalomból, és nem érdekelnek a felesleges hívságok, okostelefonom sincs, meg amúgy is mindjárt 41 éves leszek, így nagy rácsodálkozás volt az egész (pl ezek a bot-ok). Felháborított ez a mértéktelen pazarlás és hivalkodás, az ezzel járó környezetterhelés. Pluszban a politikai vonal… azt kell mondjam, eddig egy lapos kő alatt éltem. Nekem nagyon izgi volt.

Ik4r0s

Voltak részek amiktől leesett az állam. Elképesztő, hogy milyen olcsó trükkökkel lehet több száz vagy akár ezer lájkot is keresni. Viszont valahol az első fél óra után szétesik a doksi. Kicsit olyan érzésem volt, mintha gyorsan megakarta volna mutatni a HBO, hogy ők is tudnak a social media-ról filmet készíteni, hogy ezzel vágjanak vissza a Netflix The Social Dilemma-jára. Bár tény, hogy ez inkább az influenszer létre épült. Egyszer nézhető, az ember kicsit megbotránkozik, de semmi több. 10/6

U.i.: Nézzétek meg inkább a The Social Dilemma-t. Na, attól tényleg padlót fogtok.


Hasonló filmek címkék alapján