Kiemelt értékelések
Tavaly a semmiből bukkant elém Julianna Avdejeva egyik Chopin tematikájú koncertfelvétele, és az algoritmus azóta is bombáz a videóival – szerencsére, mert ezek rendszerint eléggé rendben vannak, joggal gondolhatja általuk az ember, hogy ezeknek az orosz zongoristáknak minden kisujjban van, különösebb magamutogatás nélkül képesek kihozni a legjobbat a klasszikus repertoárból, amikor meg a saját nemzetük terméséből csipegetnek, valósággal felrobbantják maguk körül a teret.
Az Egy kiállítás képeinek esetében ráadásul most tudok mutogatni az általam már a Snittre is rögzített Khatia Buniatishvili-féle 2014-es előadásra, ami valószínűleg messzemenően kielégítő a hölgy rajongóinak, de szigorúan a zongorázás minőségét tekintve Avdejeva bizony lefőzi Buniatishvilit. Túlzás nélkül ez talán a legjobb kiállítás, amit az elmúlt hónapokban hallottam, jól áll neki a művésznőben lévő belső szigor és feszesség, meg az első hangoktól az utolsókig következetesen megtartott tempók. Az előadás mindeközben ezúttal is elegáns, rendkívül méltóságteljes, a szenvedély a megfelelő helyekre – az karokba és a lábakba – van becsatornázva, nem repkednek a hajfonatok, nincs átszellemült semmibe bambulás, lebegés az isteni szférában, ahova csak a kiválasztottak juthatnak el.
A képi rész persze steril, de ez a bizonyos pétervári Sosztakovics Akadémia (innen néztem pár hete Nyikolaj Luganszkij zongorakoncertjét is) veszettül patinás koncerthelyszín, nagy élmény lenne egyszer itt megnézni Berezovszkijt, Volodost vagy Alekszej Zujevet. A felvétel bizonyosan egy nagyobb, streamelt koncertből lett kivágva, de a kiállítás mellett rajta maradt egy Csajkovszkij darab is, ami ugyancsak nagyon rendben van. A felvétel maga nem kimondottan érdekes, bár láthatunk néhány szellemes kamerabeállást, például amikor a művésznő lábmozgását mutatják. A hang tulajdonképpen kifogástalan, jobb is, mint az ugyanitt készült Luganszkij-felvétel esetében.
Tetszetős még mindig – azt hiszem, Avdejeva hamarosan a lemezeim között is helyet talál majd magának.