Baradla Géza 25 évet töltött börtönben háborús bűnökért. Szabadulása után visszatér a tett helyszínére egykori bűntársával, Obrád Simonnal, abba a faluba, ahol embereket gyilkoltak. Régi, eltemetett, fájó sebeket tépnek fel ezzel. Félelmek, indulatok szabadulnak el, melyek előbb-utóbb tragédiába… [tovább]
Plusz-mínusz egy nap (1973) 7★
Szereposztás
Anatol Constantin | Baradla Géza |
---|---|
Bencze Ferenc | Obrád Simon |
Pécsi Ildikó | Rózsi |
Haumann Péter | Pócsi |
Kern András | Őrvezető |
Apor Noémi | Csutorné |
Tyll Attila | Csutor |
Kern András | őrvezető |
Várólistára tette 16
Kiemelt értékelések
Fábri Zoltán filmjei közül eddig ezt volt a legnyomasztóbb élmény megnézni.
A börtönből szabadult Baradla Géza és opportunista „zsidófogdósó” segédje, Obrád Simon visszataszító figurák. Baradla számára nincs vége a háborúnak és 25 évvel az események után is megpróbálja újrajátszani a régi hatalmi viszonyokat abban faluban, ahol háborús bűnöket követett el. spoiler
A kádári falusi társadalom vegyesen reagál a két volt katona visszatérésére, és ezek a reakciók legalább olyan sötét hangulatúvá teszik a filmet, mint a két antihős fellépése.
Az áldozatok rokonainak emlékezetében még él a háborús bűn, de a tettesekkel szembesülve ezt a legtöbben inkább elnyomják magukban.
Pár emberből dühöt és bosszúszomjas erőszakot vált ki.
A többség pedig teljesen semleges az emlékezetcsatákban. A kollektív emlékezet szintjén feledés, jobban mondva érdektelenség övezi a háborús rémtettet, a katonáskodni akaró Baradlát a legtöbben inkább kiröhögik és nem számolnak azzal, milyen indulatok fortyognak benne.
A rendszerváltás előtt rengeteg emlékezeti sérelem maradt kibeszéletlenül. Fábri Zoltán filmje hatásosan mutatja be, hogy a diktatúra idején milyen feszültségek éltek egymás mellett, amelyekről nem ártott volna tudomást venni.