Öt fiatal színész felkérést kap, hogy adják elő a mesebeli Piroska történetét egy különc, gazdag arisztokrata és árva unokája előtt. A fiatalok készségesen ráállnak a dologra, mivel úgy vélik, a tetemes fizetség és a kényelmes ágyak kellemes változatosságot jelentenek majd a hétköznapi turnékhoz… [tovább]
Várólistára tette 4
Kiemelt értékelések
A filmet szerintem méltatlanul hagyja helyben a nézőközönség és a hivatalos kritika.
A legtöbb elmarasztalás a színészi játékot éri, és a feszültség, a meglepetés hiányát. Mentségükre legyen mondva, a B-horrorokban általában nem a színészi játék okozza a lúdbőrözést. Francois Berléand (a házigazda) mégis professzionálisan uralja a színt. Az éppen komornyikként üzemelő vadászt formáló Denis Lavant semmiképpen nem tucatszínész (Holy Motors, Beau Travail); de az ifjú vándorszínészek közt is akadnak – legalábbis Európa-szinten, díjakkal elismert személyek, mint például az egyetlen józan, ám leginkább labilis lányt alakító Clotilde Courau (L’hombre des femmes; Le petit criminel); a barna Matthew-t alakító Clément Sibony (Szeretni bolondulásig).
A film vallomásszerű utolsó pár percében (talán nem csak számomra?) teljesen összekeveredik a szezon a fazonnal. Még úgy is, hogy szinkronnal ÉS felirattal néztem.
Egy kis kedvcsináló gyanánt, lássuk azt, ami viszont erőssége a filmnek:
A Mélyen az erdőben egy teátrális darab, úgy érdemes befogadni, mintha színdarabot néznénk. (Sőt, a filmen belül is látunk egy előadást.) A színházi hatást a teátrális játék method actinget nagyjából fele arányban háttérbe szorító jellege, a díszletek, a jelmezek, a fények, világítások is erősítik, csakúgy, mint a komolyzenei betétek.
A szerzett (Jerome Coullet) és beillesztett számokból összeállított zenei világ szintén felülmúlja a film történet- vagy színészvezetését. A fiatalos hangulatú számok mellett jó kontrasztot adnak a klasszikus és kortárs kórusművek (pl. Gregorio Allegri – Miserere mei, Aulis Sallinen – Winter was hard), és Dario Argento giallóinak hangulatát idéző elektronikus darabok. Utóbbi stílus előtt a közeli felvételek, a fojtásos, szúró-vágó jelenetek is tisztelegnek.
Különösen nagy érdeme a filmnek a fényképezés (Denis Rouden – Largo Winch). A tereket beállított kompozíciók töltik be, vagy mesterien választott nézőpontokból szemlélhetjük a történéseket. Minden kameraállás, -mozgás, közelítés indokolt, hatásos, megtervezett. A vágások közül nem egy díjat is érdemelne.
A történet valóban nem bővelkedik korszakos meglepetésekben, de az iparosmunkát elvégzi. Az ellenpontozások és párhuzamok valójában működnek: a klasszikus (éjszaka már-már gótikus), fajsúlyos kultúrába (elegancia, stílus, komornyik, vadász) egy jó és rossz értelemben véve is modern – és talán könnyelműen kulturálatlan (drog, szabadosság, céltalanság) – társaság kerül, akik viszont egy nagy múltú klasszikus mesét hívnak életre. ‘Cserébe’ az ódon befogadó közeg is előhívja saját meséjét, de az jóval komorabbra sikerül. Egy sötét fogócska az ódon és fiatal világ részvételével, a mese és valóság határán, a ház gyomrában és az erdő mélyén, ahol előbb-utóbb vérnek kell folynia.
A krimit, slashert és némi noire-t is elegyítő filmtől ne várjunk katarzist, de a B-filmek laza erotikájával fűszerezett gyilkolászását nyugodtan, és fogyasszuk hozzá a kiművelt képi- és hanganyagot.
Kiemelkedő: nyitójelenet a kulcslyukon át; Stefan motoron érkezik; bloody mary; vacsora; táncos buli; Wilfred felolvasása; Sophie átalakulása; a kissrác; vágások, zenék
Tagek: színészet, taxidermia, piroska és a farkas, vodkával flambírozott pacal, némaság, homoszexualitás, gyilkosság, poézis, felolvasás, voyeurizmus, tánc, fotóelőhívás, gitározás; maszkok; megőrülés,
Motívumok: holló-varjú, farkas, erdő, állatok, éjszaka, Hold, árnyak, kastély, lépcsők stb.
Klasszikus horror klisék: Mathilda – a modortalan, drogos, nagyszájú lány; Matthew – a drogos barna srác; Wilfred (Frederick), a kapzsi srác; Sophie, a józan, de labilis lány; Jeanne, a leszbikus, néma barátnő; szex a szobában; meztelenség; drogozós buli; creepy gyermek Nicholas; nem kevésbé creepy gondnok: Stefan; pszichopata házigazda; séta az erdőben; különválás; tusolós jelenet; szex az erdőben; telefonálás; whodunit stb.