Georges Guichard, a romantikus moziplakát-festő a Saint Lazare pályaudvar mozijában megismerkedik az elegáns Yolande-dal, aki házas és a külvárosban él. Rövid találkozások, lopott pillanatok és titkos látogatások során lassan kibontakozik kettejük románca.
Kiemelt értékelések
Erős, átütő hangulattal és nagy érzésekkel teli film ez, ami egészében mégsem válik igazán zseniálissá – ellenben egy újabb Trintignant-sziporka, ami megint csak bizonyítja színészi képességeinek nagyságát. Mindez természetesen nem tudja az Előzés színvonalára lökdösni a Les Pas perdus-t, de attól még elsőrangú vintage-filmélmény, csipetnyi magyar vonatkozással nyakon öntve.
Ha valami negatív irányba húzza a mozi végértékelését, akkor az a témája, pontosabban az azzal kapcsolatos meglepően kevés mondanivalója: egyrészt házasságtörő szerelemről, másrészt idősebb nő és fiatalabb férfi szerelméről szól, ami sok veszélyt és izgalmat, szellemit és fizikai egyaránt hordoz magában, itt mégis kissé lagymatagnak tűnik a kivitelezése. Michéle Morgan, legyen bármennyire is jó színésznő papíron, alig van jelen a vásznon, a mozi főhőse egyértelműen Georges, aki kezdeményez, cselekszik, helyezkedik, aztán természetesen szenved – az asszony drámája nincs ennyire egyértelműen elénk tárva, nem tagadja a mozi, de egyértelműen félretolja egy divatosabb és akkor-ott vélhetően jobban eladható dramaturgia kedvéért. Ez érzésem szerint jó húzás, ugyanis Trintignant, mint hánykódó, útkereső, megbántott, reménytelen szerelmét a legutolsó pillanatig kiteljesíteni vágyó férfi telitalálat – két évvel vagyunk ekkor az Előzés után, ő mégis mintha egy évtizedet öregedett volna lélekben és fizikailag egyaránt, zseniális a pali minden pillanatában.
Mivel a jelzett reménytelen, halálra ítélt viszony vékonyka, ad nekünk a film cserébe egy hatalmas kóstolót a hatvanas évek közepének párizsi pezsgéséből. A korabeli városi lét nagyon erősen rímel a régi filmekből ismerős budapesti hétköznapokra, megtoldva ezt egy nagy adag lüktető életigenléssel, egyfajta szellemi örökifjúsággal, csillogással. A rendezés és az operatőri munka remekül megfogta a kispénzű, de nagyokat érző városi ember mindennapjainak esszenciális pillanatait, ahogy bánatában vagy éppen boldogságában járja a várost, utolsó garasaiból iszik egyet egy teraszon, vagy adott esetben céltalanul ténfereg a pályaudvaron és várja, kivel sodorja majd össze a vaksors.
Az atmoszférát nagyon jól támogatja az egyébként egész életművében klasszikus zenei fordulatokat és szerzeményeket dzsesszesítő Jacques Loussier zenéje – vidám és zaklatott, derűs és sötét, nyugtalanító és ellazító, csodálatos háttér, ami megint csak megnyomja kicsit azt a tollat, ami magát a történetet elég haloványan vetette papírra…
Emlékezzünk még meg Catherine Rouvelről is, akit ugyan Mazurkának becéznek, de a karaktere mégsem lengyel, hanem magyar, és a film közepén beszél is magyarul – meglepően jól, tisztán, csak egy icipici akcentussal nehezítve. Sajnos nem tudom, rendelkezett-e magyar felmenőkkel, de az itt látottak alapján fogadnék rá.
Pusztán a feldolgozott téma mentén haladva szerintem könnyű elengedni ezt a filmet, de a prezentáció minősége kimondottan jó, Trintignant miatt erős hetes.