„A férfi más, mint a nő. Egy férfi több mindent megengedhet magának, egy nő semmit sem. Társaságban a nők külön mennek, a férfiak dolgába nem szólhatnak bele, a hajukat nem vágathatják le, csak szűzlánynak lehet lakodalma, hosszú szoknyában illik járni, az asszonyok mindent tűrnek”, és… [tovább]
„A férfi más, mint a nő. Egy férfi több mindent megengedhet magának, egy nő semmit sem. Társaságban a nők külön mennek, a férfiak dolgába nem szólhatnak bele, a hajukat nem vágathatják le, csak szűzlánynak lehet lakodalma, hosszú szoknyában illik járni, az asszonyok mindent tűrnek”, és sorolhatnám.
De mindezeknek a szokásoknak jelentése és jelentősége van. A tradíciók tartják össze, tartják fenn a közösséget. Ez a film gender-dokumentumfilm, egyrészt a nemi szerepek szempontjából mutatja be egy oláh cigány csoport törvényeit. Másrészt jelen esetben a cigány kultúrán keresztül teszi láthatóvá azokat az univerzális emberi törvényszerűségeket, működéseket, gondolkodásformákat, melyek a kultúrák közötti egyenrangúság lényegét tárják fel, s melyek gyökerei különféle kultúráknál hasonlóak.
Ami ebben a filmben meglehetősen újszerű, az maga a nőszempontúság, vagyis, hogy elsősorban a nők felől, nők segítségével, női tapasztalatokon keresztül válnak láthatóvá társadalmi és sorskérdések, kulturális antropológiai vagy szociálpszichológiai mechanizmusok. A filmben három lány sorsa tűnik át a békési oláh cigány társadalmat fenntartó ősi kultúra szövetén, éppen csak annyira, hogy a bőrünkön érezzük, mit jelent Nőnek lenni. A Nagylány: Érett Nő. Az asszonysors nehézségei, szépségei, ajándékai és szenvedései előtt. Nagylánynak lenni fordulópont. [bezár]