Az ördög és a tízparancsolat (1962) 9

Devil and the Ten Commandments · Le diable et les 10 commandements
143' · francia, olasz · dráma, vígjáték, szkeccsfilm

Az egyházi kerettörténetbe helyezett, kedvesen szentségtörő mesék mindegyike humorral és sziporkázó ötletekkel példázza, hogy „az ördög nem alszik”. Fernandel a harmadik epizódban alakítja magát a „jóistent”, s toppan be megváltóként egy szegény parasztcsaládhoz. A nyomorúságos körülmények közt… [tovább]

Szereposztás

FernandelIsten
Louis de FunèsVaillant
Alain DelonPierre Messager
Charles AznavourDenis Mayeux
Claude RichAz ördög (hang)
Lino VenturaGarigny
Mel FerrerPhilip Allan
Claude DauphinGeorges Beaufort
Micheline PresleMicheline Allan
Françoise ArnoulFrançoise Beaufort

További szereplők

Kedvencelte 1

Várólistára tette 8


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Ugyan a Covid-időszak alatt törvényszerűen előtérbe kerültek a több különböző szkeccsből összeállított, rövidfilmeket meghatározott tematika mentén összefoglaló mozik, alapvetően ezzel a formátummal viszonylag ritkán találkozik az ember, pedig általában katartikus élményben tudják részesíteni a nézőt. Nagy élményem volt például néhány évvel ezelőtt az Eszeveszett történetek, amiben az alkotók szó szerint sokkolták a nézőt az egyre groteszkebb, nyugtalanítóbb, mégis rendkívül vonzó sztorikkal és az azokat prezentáló elsőrangú színészgárdával.

A szkeccsfilm-gyűjteményt egyébként európai találmánynak tartom, és Az ördög és a tízparancsolat gyönyörű, példaszerű és rendkívül katartikus módon mutatja nekünk be, mitől is annyira elragadóak ezek az alkotások. Esetében egy 1962-ben forgatott, részben vallási témájú, de érzelmekben igen mély és sokrétű műről beszélünk, mely a korszak francia színészeinek krémjét megmozgatva mutatja nekünk be, miként is vezet minket előre mindennapi életünkben a tízparancsolat, pontosabban miként képes a részletekben megbújó ördög ezen tíz vezérelv mentén megbuktatni minket emberségünkben.
Mivel a hat (verziótól függően hét) rövidfilm rendezése egy kézben összpontosul, a stílus és a hangvétel stabil, állandó, és maximum műfaji árnyalatokkal játszadozik. Van itt családi dráma, high life szerelmi kicsapongás, komédiába hajló tolvaj-história, noiros felhangú krimi, egy megindító, valós időben filmezett Isten-jelenés, és egyszerűnek tűnő, kedélyes kis életképek egy apácazárdából. A sztorikat az ördög narrációja, illetve a tematika köti össze, mely azonban nyilván lazábban kezeli a tízparancsolatot, sokkal inkább a kereszténység által meghatározott és a tízparancsolat révén legalább nagyvonalakban konkretizált erkölcsi szabályokra összpontosítva. Ezek a szabályok, önmagunktól jó esetben még lelkiismereti szinten is elvárt elvek tesznek minket emberré, és alakítják életünket a sokszor fenekestől felforduló, sokszor egészen szürke mindennapjainkban, elegyedve az ösztönökkel, a vágyakkal, félelmekkel. Talán felesleges ezt külön magyarázni, de természetesen nem térítő filmről van szó.

A remek mondanivaló és a szellemes gondolati háttér persze mit sem ér teljesítmények nélkül. Ezekben Az ördög… egyenesen tobzódik, a szereplőgárda lenyűgöző összetétele rengeteg mesteri alakítással kecsegtet, és ezekben természetesen nincs hiba, ráadásul a szerepeket nyilvánvalóan nem találomra osztották ki. A nagyon ifjú, karrierjének ezen szakaszában már több kulcsfilmet háta mögött tudó, de a jövőjére nézve még „eldöntetlen kérdés” Delon például szende, anyát kereső fiatalemberként tűnik fel. Fernandel zseniális az egyik legrövidebb, de legdrámaibb felhangú és legélesebb csattanóval bíró epizódban, a sanzonénekesként ismert Charles Aznavour megtört és mégis halálosan elszánt férfiként hengerli le a nézőt, odaadó asszisztense a sztoriban Lino Ventura. A bohém gazdagok szerelmi életében forgolódó epizódban Mel Ferrer hívja fel magára a figyelmet, és a (magyar) fináléban Louis De Funés pitiáner bankrablója gondoskodik majd a megfelelően pozitív, de azért kellőképpen felkavart kedélyekről.

Az @Andaxin értékelésében is említett műsoridő-probléma valóban létezik, a magyar változatból ugyanis hiányzik a hetedik szekvencia, amiben az elsőként megismert apácazárdában Jerome felmondja a Monsignorénak a tízparancsolatot. Ennél picit zavaróbb, hogy a kerek és spoiler véget érő Delon-epizódban viszont úgy köszön tőlünk el a narrátor, mintha a későbbiekben még lenne dolgunk a fiatalemberrel. Hogy ez magyar kreálmány a szövegben és Delon rovott jövőjére utal-e esetleg, nem tudom, de ekkor furcsa mód várni kezdi az ember ennek a résznek az esetleges folytatását.

A zárógondolat most már tényleg tömören: okos, filmművészeti értékét tekintve kiemelkedő és rendkívül élvezetes film Az ördög…. Fenntartás nélkül ajánlom mindenkinek, szép és korszerű magyar szinkronnal viszonylag könnyen elérhető a neten, és a DVD kiadásából is kering még néhány példány különböző webshopokban.

Andaxin 

Bájosan francia és bájosan 60-as évekbeli, kiváló szereposztással és szinkronnal.
Kedvencem a delonos anya-sztori.
Jó lenne a 143 perces verziót is megtalálni, ha már annyi van hozzá megadva, mert én a youtubeos 1:54:10-eset láttam, ami ezek szerint hiányos, bár van rendes eleje és vége is.


Hasonló filmek címkék alapján