A Stendhal szindróma (1996) 19

The Stendhal Syndrome · La sindrome di Stendhal
120' · olasz · thriller, horror, rejtély, giallo 18 !

Anna Manni, a fiatal nyomozónő, egy megszállott gyilkos ügyében nyomoz. Anna a Stendhal szindróma néven ismert pszichoszomatikus betegségben szenved. A műalkotások olyan erősen hatnak a képzeletére, hogy hallucinálni kezd és szinte önkívületi állapotba kerül tőlük. Amikor a gyilkos tudomást… [tovább]

Képek 4

Szereplők

Asia ArgentoAnna Manni nyomozónő
Thomas KretschmannAlfredo Grossi
Marco LeonardiMarco Longhi
Luigi DibertiManetti nyomozó
Paolo BonacelliDr. Cavanna
Julien LambroschiniMarie
John QuentinAnna apja
Maximilian NisiLuigi
Leonardo FerrantiniAlessandro
Lorenzo CrespiGiulio

További szereplők

Kedvencelte 3

Várólistára tette 30


Kiemelt értékelések

kkata76 

Egyik meghatározása szerint „a giallo speciálisan olasz műfaj, nagyjából a szolid erotika, a minden belsőséget kiforgató slasher és az idegeket teljesen kikészítő thriller keveréke.”
Majdnem igaz erre a filmre is, csak a szolid jelzőt a slasher elé tenném amennyiben ennek lenne értelme, az erotika elé pedig nem, hiszen amit a film ábrázol, az minden, csak nem szolid erotika. A thrilleres rész stimmel.
A vér az folyik literszám, ez valóban elengedhetetlen kelléke a giallónak, valamint egyéb műfaji jellemzőket, mint az ízléses kameramunka és a szokatlan zenei aláfestés is kipipálhatunk. A rendező és forgatókönyvíró „a műfaj koronázatlan királya”, Dario Argento, akitől az ember nem is vár kevesebbet, és muszáj megemlíteni, hogy Thomas Kretschmann igazán remek volt! Ráadásnak ott van még a nagyon érdekes címszereplő, a Stendhal-szindróma, meg a rengeteg műalkotás Firenzében és Rómában, Botticellitől Caravaggióig és Rubensig, és nem is kell tovább magyaráznom, hogy miért ilyen jó ez a film.

Serge_and_Boots 

Veszélyes film, legalábbis első blikkre. Tök szempontból is pikánssá teszi, hogy a rendező két jelenetben is maga instruálja a saját lánya megerőszakolásának jeleneteit, ám miként az érintettek interjúiból felsejlik, bármiféle perverzió helyett itt inkább alkotói profizmus és átgondolt stilizálás áll a háttérben – és valóban, miközben a mozi a maga tárgyilagosságában veszélyes, nem nagyon lehet kiragadni abból a különös, mesterséges miliőből, amiben első képkockájától az utolsóig létezik.

Szerintem egyébként ezen a miliőn áll vagy bukik minden, ugyanis maga a cselekmény és a sztori, a színészi munka ezúttal váratlanul elmaradt az elvárásaimtól és az Argentótól megszokott normáktól. Úgy fogalmaznék, hogy giallo ez a kilencvenes évekre hangszerelve: az olasz filmtörténetben elsőként alkalmazza a CGI-t, ami néhány kulcsjelenetben valóban újfajta funkcióval bír – ám ez a CGI meglehetősen kezdetleges és primitív is egyben, így körülbelül pontosan annyit vesz el a nagy egészből, amennyit alapból hozzátett. A színészi munka különösen zavarosnak tűnik. Asia Argento nekem mindig is fekete ló volt, elsősorban azért, mert látszólag megtalálta a maga útján színészként, de nem emlékszem azokra a meghatározó kulcspillanataira, nagy teljesítményeire, amik révén egyáltalán felszínre kerülhetett az iparágban, főleg úgy, hogy az egész karakterében van valamiféle „szegény ember Marion Cotillard-ja” jelleg – mondom ezt rosszindulat nélkül! Asia ennek megfelelően a film nagy része során mintha nem tudna kapcsolatba kerülni a nézővel. Távol marad tőlünk, nem értjük, alkatilag, kisugárzásában, egész lényében hogyan is kerülhetett be a produkcióba, szerintem még az is kérdéses, hiteles-e egyáltalán a karakterében. Ugyanezen a fronton Thomas Kretschmann önmagához képest furcsán egydimenziós, semmi olyasmit nem nyújt, amiért egy rendezőnek anno szüksége lehetett az ifjú Krestchmannra, és a színészgárda ezzel gyakorlatilag kifújt, pedig az Argento mozik bővelkedtek érdekes színészek által alakított érdekes karakterekben.
A történet maga Argento horrorjainak öntörvényűségével operál, az a benyomásom, hogy néhány hangulati elemre, meg egy jól kitalált fordulatra húzták fel az egészet, és nem volt a produkcióban annyi tartalom, hogy kitöltsenek vele két órányi műsoridőt. Hogy mást ne mondjunk, a címben is szereplő Stendhal-szindróma például váratlanul gyorsan jelentőségét veszti a nagy egész tekintetében.
Az viszont kétségkívül tény, hogy a film egy-egy elvont, komoly művészeti koncepciók és elképzelések mentén megkomponált jelenete továbbra is szemkápráztató – gondolok itt a hallal csókolózásra, a vízeséses jelenetre. Talán már nem annyira, de Argento még mindig mesteri és vérprofi a képkomponálásban, és a művészeti tényező erőteljessége miatt ebben a filmben még gyakrabban, még többet kellett volna látnunk ezekből a festményekkel felérő beállításokból.
Visszakanyarodva a veszélyes jelzőre: én készséggel elhiszem, hogy az itt látható jelenetek a forgatás idején 21 éves Asia számára kizárólag a profi színészi munka kiteljesedései, de finoman szólva balhés életútját nézve az ember nehezen tudja elhessegetni az érzést, hogy valami azért eltört benne az évek során – és lássuk be, a modern francia és olasz művészfilmes közeg azért van annyira bevállalós és bátor, hogy legalább olyan mély sebeket ejtsen a benne dolgozó színésznők lelkén, mint egy-egy hollywoodi szereposztó díványos trauma. Nem beszélek most senki ellen vagy mellett, de tényleg elég nehéz ezek után szőnyeg alá söpörni mindazt, amit A Stendhal szindrómában látunk.

Kevésbé sikerült, de finom részleteiben még mindig sok finomságot tartogató Argento-mozi. Azoknak ajánlom, akik más filmekből már ismerik és kedvelik a rendezőt.

Marianna_von_Birken

Ennek a filmnek a hatására vágattam le 2010-ben a seggig érő hajamat ugyanolyanra, mint amilyenre a filmben levágja magának a csaj, mert annyira megtetszett az a frizura. Azóta rövid hajat vagyok hajlandó csak viselni ^_^

3 hozzászólás

Hasonló filmek címkék alapján