Karel Zeman, világhírű cseh-szlovák filmrendezőről már az ’50-es években azt írták, hogy egy modern varázsló. Játékfilmes animációit Georges Melies örökérvényű műveihez hasonlítják. „A madársziget kincse” c. bábfilmje egy régi perzsa mese nyomán készült, plasztikus képek és poétikus szöveg… [tovább]
Karel Zeman, világhírű cseh-szlovák filmrendezőről már az ’50-es években azt írták, hogy egy modern varázsló. Játékfilmes animációit Georges Melies örökérvényű műveihez hasonlítják. „A madársziget kincse” c. bábfilmje egy régi perzsa mese nyomán készült, plasztikus képek és poétikus szöveg versben elmesélve, Hódos Mária műfordító lélegzetelállító tehetségével.
A perzsa mese főszereplője Ali, a halászgyerek, aki minden kismadáron segít – „megóvja a fészküket és érti a beszédüket”. A hosszú tél után visszatértek a kismadarak a messzi északról védett szigetükre, s mindahányan Ali köré sereglettek, s csendben hallgatták Alit, aki új mesékkel szerzett örömet és tudást, bölcseletet kisfecskéinek.
Karel Zeman ebben a filmjében is kísérletezik és a trükkök mestere először köti össze a plasztikus tárgyat a rajzolt figurával, vagyis a három dimenziós lovas papírból kivágott lovon ül. A báb- és rajzfilm technikájának kombinációjával komoly fordulat következik be az animációs filmművészetben. E filmjét megpróbálta Zeman stílusosan a klasszikus perzsa miniatúrákkal ötvözni. [bezár]