A Kiképzés (2025–) 1

A Magyar Honvédséggel együttműködésben katonai stílusú csapatversenyen alapuló sport-reality-t indít a TV2, A Kiképzés címmel. A Honvédelmi Minisztérium megbízásából saját fejlesztésű, kifejezetten a honvédségre szabott formátumban civil versenyzők vesznek részt, a Magyar Honvédség állományából… [tovább]

Szereplők

Stohl Andrásönmaga, műsorvezető
Oravecz Kristófönmaga, kiképző
Farkas Andrásönmaga, kiképző
Nagy Ádámönmaga, kiképző
Molnár Attilaönmaga, kiképző
Zsíros Márkönmaga, versenyző
Újvári Benjaminönmaga, versenyző
Marcsek Balázsönmaga, versenyző
Győrffy Marcell Andrásönmaga, versenyző
Cziráki Martinönmaga, versenyző

További szereplők

Várólistára tette 1


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Ugyan a katonai tematikájú reality nem teljesen idegen a magyar kereskedelmi tévéktől, A kiképzés a megannyi, a Honvédség támogatásával létrejött mozgóképes projekt közül szerintem az egyik legjobb lehet, pontosan azért, mert a maga naturalizmusában és színpadiasságában tényleg pontosan arról szól, ami ma a fiatal felnőttek és a harmincasok korosztálya számára érdekes lehet a szerződéses katonai szolgálatban, és nem forgatókönyvírók vérgőzös-heroikus, sosem volt háborús látomásairól. Mondhatnánk, A kiképzés esetében a reality mintha kicsit új értelmet nyerne…

Azt fontos lehet leszögezni a show-val kapcsolatban, hogy a szerződéses állománnyal és egyre több nyugati technikával dolgozó Honvédségnek tényleg szüksége van a marketingre: miközben a társadalom katonáskodással kapcsolatos benyomásainak forrása még mindig a Varsói Szerződés tömeghadseregében történő sorozott szolgálattétel sokszor egészen szélsőséges élményanyaga, a XX. századi történelem egészében véve hatalmas negatív előjelet tett a katonaság, mint szakma és fogalom megítélése elé. A haderőhöz és a katonákhoz fűződő viszonyunkat meghatározta két világháború közvetett traumája, majd pedig a hidegháború harmadik világba kihelyezett helyi konfliktusainak szégyenteljes emléke. Pacifistának lenni a XXI. századi Európában számomra is sokáig a józan ész által megkövetelt végkövetkeztetésnek tűnt, de aztán a „véget értnek” gondolt történelem becsengetett. A hadseregek kora nem múlt el – talán soha nem is fog.
A renomé helyreállításának egyik legjobb módja pedig szerintem pontosan az, ami A kiképzésben látható: a műsor megpróbálja megragadni azoknak az embereknek a fantáziáját, akik egy mezei erőpróbán, az egyenruhán és a military-feelingen túl mást is látnak a szolgálatban, például a bajtársiasság eszményét, a csapatmunka legvégső ideáját, a test és az agy közös használatának egy magasabb szintjét. Szerintem nem túlzás azt állítani, hogy korunk egyre inkább elszemélytelenedett, bizalmatlansággal, gyanakvással és egoizmussal teli légkörében pusztán a szociális igényeink is kívánatossá tehetnek egy olyan élethelyzetet, amikor egy öt fős csapatnak közös erővel kell kitolni egy dzsipet a sárból, avagy egymást spanolva kiállni egy medencei bátorság- és erőpróbát. Az összetartozás-érzés oly mértékben lecsupaszított és őszinte élménye ez, ami tökéletesen szembeállítható hétköznapjaink manipulatív, üres gesztusaival, személytelen kommunikációjával.
A műsor pedig nagyon találóan adja ezt vissza a nézőnek: az egyenruhába bújtatott szereplők nem tudnak igazi karaktert, egyéniséget mutatni, de ez csak látszat – valójában épp azt a folyamatot nézhetjük végig, ahogy a szürke egyének képességeket, teljesítményt villantanak, a feltűnőek pedig felolvadnak a közösségben. A módszer persze közhelyességig ismert a témába vágó regényekből és filmekből, kivonva az egyenletből a mindent átható, ugyancsak közhelyes erőszakos élt, az embertelenséget, kegyetlenséget, a pszichopata, helyzetükkel visszaélő kiképzők és parancsnokok legendáját. Itt kezdődik a marketing rész, a Honvédség ezúton tudja kikiáltani a nyilvánosságba, hogy véget ért a kiskirálykodó őrmesterek fogkefével vécét pucoltató rémuralma, ez már a profizmus ideje.
A képlet, az elv tehát alapvetően jó és működik is, de vannak a műsornak gyermekbetegségei. A négy kiképző megítélése már a műsorról közzétett első kritikákban is vegyes volt, valójában szerintem mind a négyen hitelesek más-más módon, de rémesen színpadiasak és láthatóan egyszerű, talán túlságosan is egyszerű figurák egy-egy helyzetben. Nem biztos, hogy ez baj, mert Oravecz főhadnagyot nem számítva van egy természetes tekintélyük, illetve kiképzőként eleve szerepjátszásra vannak „ítélve”. Különösen az első részekben még egy-egy szereplő részéről is elhangzottak gyanúsan papírszagú mondatok, de ez sokat javult idővel. Nagyon örvendetes, hogy miközben zajlik egyik másik csapatban belső konfliktus, ezt nem gerjesztik a készítők (igaz, buknak rá, mint a gyöngytyúk a takonyra), sőt, ezek kezelése a közösségen belül mindig nagyon szimpatikusnak tűnik. Stohl András megjátszott szigora és erőfeszítésektől mentes kontrolláltsága sok izgalmat nem tartalmaz. Nem tolják túl a military pornót sem, ami igencsak örvendetes, de különösen az első héten, ha a kialakult szituációk engedték, bizony a rendezők megaláztak olykor egy-egy zavarodott versenyzőt – ez nagyon nem elegáns ahhoz képest, hogy egyébként az egész műsor láthatóan épít a katonáskodás eredendő méltóságára.

Egészében véve tudok szimpatizálni A kiképzés koncepciójával és kivitelezésével. Biztos vagyok benne, hogy sokaknak imponálni is fog, megmozgatja majd azokat, akik érdeklődnek a katonáskodás iránt – lehet az itt látott élmény utolsó lökés a jelentkezéshez is. Negatív, mögöttes hátsó szándékot csak a kérdés átpolitizálása esetén fedezhetünk itt fel: nem, nem baj, hogy ezt a show-t a TV2 csinálja, és nem, főleg nem a sorkatonaság visszavezetésének előszele ez a bizonyos „hadsereg-propaganda”.

2 hozzászólás

Hasonló filmek címkék alapján