Zsaru (1972) 15

A Cop / Dirty Money · Un flic
98' · francia, olasz · krimi

A tengerparti kisvárosban egy esős, viharos napon kirabolják a Banque Nationale de Paris vidéki fiókját. Az akció profikra valló, sebészi precizítással történt – bár az egyik rabló lőtt sebet kapott. Édouard Coleman, az ambiciózus és hidegvérű párizsi felügyelő a legkeményebb eszközöktől sem… [tovább]

Szereposztás

Alain DelonEdouard Coleman felügyelő
Richard CrennaSimon
Catherine DeneuveCathy
Michael ConradLouis
Riccardo CucciollaPaul Weber
Paul CrauchetMorand
Simone ValèrePaul felesége
André PousseMarc Albouis
Jean DesaillyFérfi, akitől elloptak egy szobrot
Valérie WilsonGaby

További szereplők

Várólistára tette 9


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Néhány éve először nézve nem értettem ezt a filmet, sőt, finoman szólva ki voltam akadva azon, mennyire antifilm a szó minden létező értelmében. Az idő múlásával megenyhültem, elkezdtem érteni, mire megy ki a játék Melville-nél, Delonnál, miben rejlik ennek a bűnügyi művészfilm műfajnak a titka és ereje – de a Zsaru még ezzel együtt is jó koncepciójú, de megvalósításában defektes mozinak tűnik. Valószínűleg mert az is.

Ez az utolsó Melville film, egyben az utolsó Delon-Melville film, aminek a forgatását problémák terhelték. A legnagyobb gondot az jelenthette, hogy Delon ekkor már A nyugalom első éjszakája olaszországi forgatására készült, ezt pedig a rendező nem hogy jó néven nem vette, de valósággal össze is veszett a színésszel. Egyébként látszik: Delon amúgy mai szemmel már megszokott, flegmatikus, befordult, érzelmeit ki nem mutató figurája egy az egyben ugyanaz, mint A nyugalom… felütésében látható megkeseredett, elmagányosodott tanárember alakja, és bár Coleman felügyelő vélhetően tényleg ilyen karakter lett volna Melville eredeti elképzelései szerint is, Delon oldaláról egyszerűen kilóg a lóláb. Nemcsak mint eljátszott karakter, hanem mint konkrét jelenség húz kifelé a filmből, nincs ott fejben, kiengedi a kezéből azt a kevéske mágikus vonzerőt, amit Colemannek megajánlott a történet. Marad nekünk a jószerével mellékszerepbe kényszerített, talán ha három valódi jelenettel rendelkező Deneuve (tulajdonképpen jelentéktelen, abszolút súlytalan formában), és Crenna, akinek el kellene lopnia a show-t, akinek az egész sztori alatt a legtöbb képernyőideje van, és ugyancsak tehetetlen. Élete lehetőségét puskázza el azzal, hogy láthatóan tanácstalan, nem tudja, mit kezdjen Simonnal…
A film nagy ajánlata egyébként egy vonatos rablás, aminek a kivitelezése első látásra megmosolyogtató, többedik nézésre viszont kimondottan hangulatos, megidézi Hitchcock szellemét, és mint nála, itt is bájt, sármot kölcsönöz a filmnek. Szeretem, kivéve talán azt a máig is nevetséges fordulatot, amikor Simon kihalássza a zsebéből a mágnest…
A történet egyébként technokrata tematikájú, a hagyományos, amerikai noir mozikból táplálkozó Melville itt mintha James Bond világához nyúlna: az akció volumene, a régimódi módszerekkel kivitelezett, de XX. század közepi technológiákra alapozó terv, a telefonos lehallgatások, a kocsival köröző, de telefonon állandóan elérhető felügyelő figurája ténylegesen átvezeti a francia bűnügyi filmet az amerikaiak által megteremtett, technológiák által uralt hetvenes évekbeli thrillerek világába. Illetve átvezetné, ha sikeres filmes projekt lenne.
Véleményem szerint egyébként a műsoridő is árulkodik a kudarcról: magában a sztoriban bőven lenne még fél óra, különösen annak bemutatására, hogy kerül Simon és bandája horogra. Coleman nyomozati munkája abszolút homályban marad, a cselekmény utolsó 15-20 perce pedig koncepciótlanul rohan előre, mintha Melville mielőbb a végére akarna érni a munkájának. El tudom képzelni, hogy ekkorra már tulajdonképpen lemondott a produkcióról.

Érezhetően és hamisítatlanul Melville filmje. Mai szemmel nagyon kétesélyes a vizualitása és a dramaturgiája, de részben ezek miatt is furcsa mód erős a hangulata, és öregedés helyett inkább patina látszódik rajta 2024-ből visszanézve. Ezzel együtt is látványosan nem kerek mozi a Zsaru, így legyen bármekkora jelentősége is az érintett életművekben, mindenképpen keserű lesz a néző szájíze. A Melville-re kíváncsi nézők talán jobban teszik, ha A vörös körnél kutatgatnak inkább első nekifutásra.


Hasonló filmek címkék alapján