Manta, Manta: Padlógáz (Manta, Manta 2.) (2023) 4

Manta, Manta - Zwoter Teil
127' · német · akció, vígjáték, sportfilm 16

Berti, az egykori nagymenő autóversenyző lepukkant lúzerként tengeti az életét, házassága tönkrement és még a jogosítványát is elvették. Két gyereke van, a lánya az apját isteníti, és az ő hedonista, de kallódó életére vágyik. A fia elkényeztetett tinédzser lett, akit egyre jobban érdekel az… [tovább]

német
magyar
német · magyar

Szereposztás

Til SchweigerBertie
Moritz BleibtreuGunnar
Wotan Wilke MöhringHerr Werner
Axel SteinHauke
Tina RulandUschi
Zachi Noyfagyi árus
Michael KesslerKlausi
Luna SchweigerMücke
Charlotte KrauseTessa
Timur BartelsTom

További szereplők

Várólistára tette 16


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Következzék az ellentmondások értékelése – mert az első rész rajongójaként fenntartottam magamnak valamiféle jogot, hogy annak ellenére várjam nyálcsorgatva ezt a filmet, hogy biztos voltam benne, nem lesz jó. Nem is lett, de hát Manta-feeling, Bertie és Klausi, ez mégiscsak valami olyasmi, amit kevesen értenek az első rész ismerete, meg a kilencvenes évek életérzése nélkül… Meg aztán hátha Schweiger és a kreatív csapata odatette magát.

Hát… nem tette magát oda, de még így sem teljesen menthetetlen a helyzet. Egyrészről nagyon bírtam, hogy a film szinte szétpukkad ettől az egész „a kilencvenes évek örökifjú álmodozói nem értik a 2020-as éveket” hangulattól. Bertie jogsijának visszaszerzése közben először szívatja őt egy arab irodista, majd egy transgender figura büszkén megmutatja neki a barátnője fényképét, akiért a fickó átoperáltatta magát leszbikus nővé. Annak ellenére sem polkorrekt ez az egész, hogy nincs a jelenetsorban semmiféle bántó él vagy kellemetlen élc, sőt, ez végre egy életképes kifejezése annak, mit gondol, hogyan éli meg nagyon-nagyon sok, de a közbeszédben csendesebb ember ezt az egész bevándorló, transgender, polkorrekt világot úgy általában. Nem tudom nem süvegelni a szándékot, hogy ez megjelenjen a filmekben, hogy legyen egyfajta nyoma annak, hogy „helló, ez egy szép, de néha bizony elég furcsa új világ”…
De Schweiger nem is igazán ezzel, hanem Bertie cigaretta pöfékelésével erősített meg abban a hitemben, hogy a fickó ténylegesen szeretne reflektálni a jelenre egy régen és máshogy szocializálódott, más normák szerint felnőtt „régimódi lázadó” szemszögéből. Van egy olyan érzésem, hogy hiába játszik a film 75 százalékában rendezőként biztonsági játékot, a maradék 25-ben ki tud fejezni valamiféle bölcsességet, önreflexiót, szerethető attitűdöt a múlt emlékei és a jelenhez való igazodás konfliktusában. Ezzel sokat mentett az egyébként nem túl intelligens mozija megítélésén.
Mert amúgy a második Manta, Manta nem egy intelligens mozi, sőt, tulajdonképpen korunk normáira szabták, hogy tökéletesen besorolható legyen a manapság kizárólagosan eladható kretén vígjáték kategóriába. Van itt besz*rós-hugyozós-lerészegedős poéntól alpári szintű lúzerségig minden, és pont ez a bizonyos csizmába vizelés a legjobb bizonyítéka annak, hogy az eredeti film megannyi meghatározó aspektusa közül Schweiger sikeresen rányúlt a legprosztóbbakra. Ide jól kapcsolódik a film szubjektív, de számomra meghatározó általános bűnlajstroma:
– Klausiból lúzert faragni, miközben az ő felnövés-története volt az első film elrejtett, de legizgalmasabb sztorija, bunkó húzás volt – Michael Kessler részéről is, hogy ezt elvállalta,
– kihagyni Gerdet szerintem megbocsáthatatlan, bár vélhetően Stefan Gebelhoff egyszerűen nem akarta vállalni a szerepet, ezt amúgy a végeredmény fényében végül is kár felróni neki,
– feketére festeni Bertie eredeti Mantáját hiba volt, ha Schweiger direkt tolta előre ezt a „Bertie nem a mai idők hőse, de attól még hős” üzenetet, akkor igenis meg kellett volna hagyni az eredeti festést,
– végül pedig, ámbár ez kizárólag a magyar forgalmazóra vonatkozik: nagyon elegem van, hogy minden 50+-os ráncosan sármos férfi karaktert Stohl András szinkronizál, Bertie hangja Holl Nándor!

Vannak jó motívumai, és kvázi-rajongóként tudott is mosolyt csalni az arcomra, de ez a cucc senki, tényleg senki másnak nem szól, mint az első rész fanjainak, akik el tudják fogadni, hogy a modern kor keretei között egy vígjáték ilyen. Ha ezzel a gondolattal megbarátkoznak, nosztalgiázáshoz jó lesz a Padlógáz! Ettől függetlenül sem ér több pontot!

8 hozzászólás

Hasonló filmek címkék alapján