„Csak semmi cicó, nálam van a stukker!” – teszi le névjegyét elfuserált bankrablása nyitányaként a törékeny, félszeg baltimore-i srác, Virgil Starkwell, aki 25 éves korára azzal teszi magát hírhedtté, hogy öt álnév alatt tartja nyilván a rendőrség. Tanulmányai helyett kényszerűségből adta… [tovább]
Fogd a pénzt és fuss (1969) 87★
Szereposztás
Gyártó
American Broadcasting Company
Jack Rollins & Charles H. Joffe Productions
Palomar Pictures International
Kedvencelte 18
Várólistára tette 42
Kiemelt értékelések
Nem áll közel hozzám Woody Allen, számomra olyan módon polgárpukkasztó, amit nem tudok megkedvelni – pedig én mindig találok az ilyen figurákban valami közöset –, de ez a film egyszerűen kész és zseniális. Minden perce a helyén és örök humora van. A kedvenc jelenetem, amikor a bankár félreolvassa a cécót cicónak és megkérdezi róla a munkatársát is, meg amikor Virgil általában habozik bevallani az igazat, vagy az a rész, amikor azon veszekednek, hogy Virgil milyen inget vegyen fel a bankrabláshoz. Ja, meg amikor szavazásra bocsátják, hogy melyik csapat rabolja ki a bankot. De az is mekkora, amikor a nagyi unkaöccseinek adják ki magukat és mindenhova együtt mennek!
Woody Allen – bár nagyon távol állok attól, hogy tapasztaltnak nevezzem magam a filmjeit illetően – egyvalamiben stabil sarokpontja a filmművészet történetének: lélekben. Függetlenül ugyanis attól, szubjektív és objektív mértékek mentén mennyire jó vagy kevésbé jó egy filmje, az ezek megalkotása közben kiélt alkotói szenvedély, a művészeti forma iránt táplált szeretet és tisztelet, a nézőnek átadni vágyás melengető érzése mindig tiszteletet ébreszthet a közönségben.
Az Allen túlértékeltségére vonatkozó kritikák egyébként helytállhatnak, hisz nem minden filmje telitalálat, előfordul, hogy lezáratlannak érezzük őket, elmarad bennük a katarzis, esetleg épkézláb történet és mondanivaló helyett inkább csak egy nagyon erőteljes és átható hangulat tartja őket egyben. Ebben a sajátos kis univerzumban a Fogd a pénzt és fuss, mint a filmográfia egyik első, jellegzetesen és nagyon látványosan késő-hatvanas évekbeli darabja még speciális értékeket mutat fel. Egyrészt hasonlóan Scorsese „már nem első, de még igen korai” filmjeihez, itt is érezni vélünk egyfajta kísérleti jelleget a széttöredezett, klipszerű rendezéssel, a dokumentarista felhang pedig még manapság is divatos, sőt, a formátum mintha igazán csak az elmúlt húsz év sitcomjaiban teljesedett volna ki igazán.
A film humora egyébként könnyen befogadható még ma is, a mögöttes tartalmának legfőbb érdekessége, hogy nem igazán akar válaszokat adni az élet nagy kérdéseire, sőt, fel sem teszi ezeket. Allen nem nagyon akar töprengeni azon, miért lép valaki a bűn útjára – vélhetően van már annyira bölcs harmincnégy évesen is, hogy tudja, erre nem lehetséges válaszolni egy másfél órás vígjátékban. Arra esetleg utalhat, hogy a bűn útjáról lelépni jóval nehezebb, mint gondolnánk, meg arra is, hogy a tisztességes világ is tele van tisztességtelenséggel, de ezek mellékesek annak fényében, hogy a ma már jól ismert alleni kisember a maga csetlő-botló módján most épp pitiáner és meglehetősen szerencsétlen, rossz sorsú bűnözőként mássza meg az élet által elé gördített akadályokat. Hogy ezért megéri-e odaülni egy film elé? Ízléstől is függ, de alapvetően igen.
Gyerekként láttam ezt a filmet, ezért már bőven itt volt az ideje hogy újra nézzem. Nem bántam meg.. :D Nem sok filmjét láttam Woody Allan-nek, és csak azért adok erre kilenc pontot, mert biztos lesz majd ami még ennél is jobb. Jobban bele ásom magam ezután a munkásságába.
Megunhatatlan örök klasszikus. Woody Allen egyik legjobb filmje, amit bármikor képes vagyok megnézni. Hibátlan film.
Népszerű idézetek
Louise: Gyereket várok, Virgil.
Virgil Starkwell: Na ne marháskodj!
Louise: Ez komoly, voltam már orvosnál is, ő mondta. Ez lesz majd a karácsonyi ajándékod!
Virgil Starkwell: Elég lett volna egy nyakkendő is…
Virgil Starkwell: 15 perc múlva már elakartam venni feleségül … és fél óra múlva már abszolút lemondtam arról, hogy ellopjam a pénztárcáját!
Virgil Starkwell: Aaaj, na ne mondd, hogy pont most kell zuhanyoznod!
Louise: Virgil, miért csinálod velem ezt minden reggel? Semmi okod, hogy veszekedj!
Virgil Starkwell: Jó… akkor meg majd lekésem a bankrablást!
Virgil Starkwell: Egyszer egy pszichológus megkérdezte tőlem, hogy malackodásnak tartom-e a szexet. Mire én azt válaszoltam, hogy ha jól csinálják, akkor igen.
Virgil Starkwell: És um, már tudtam, hogy bele fogok szeretni, mer', mert először is rögtön hányingerem lett. Érted, még sosem találkoztam ilyen gyönyörű lánnyal. Asszem, erre nagyon érzékeny vagyok.
Virgil Starkwell: Haló, Louise? Te, nem tudok elmenni ma randira. Koncertezni hívtak Bostonba, majd fölhívlak, um, valamikor, mit tudom én, nem is tudom, pf…
rendőr: Kábé tíz év múlva.
(Virgil a börtöni vendégfogadó szobában.)
Virgil Starkwell: Nem a filmharmonikusoknál vagyok.
(Louise megértően bólogat.)
Lousie: Tudom.
Louise: Mennyi ideig leszel még itt?
Virgil Starkwell: Me-mennyi ideig?
Louise: Ühüm.
Virgil Starkwell: Nézd, um, ha jól számolom, akkor úgy, khm, körülbelül… Ma milyen nap van, hétfő?
Louise: Ühüm.
(Virgil az ujjain számol.)
Virgié Starkwell: Kedd, szerda, csütörtök, péntek. Tíz évig.