Az asszisztens (2019) 37

The Assistant
85' · amerikai · dráma 12

Jane nemrég diplomázott, és feltörekvő filmproducer. A közelmúltban találta meg álmai munkáját junior asszisztensként a szórakoztatóipari mogul mellett. A napjai olyanok, mint bármely más asszisztensnek: kávéfőzés, papírcsere a nyomtatóban, ebédrendelés, utazásszervezés, válaszolni a… [tovább]

angol

Képek 20

Szereposztás

Julia GarnerJane
Matthew MacfadyenWilcock
Makenzie LeighRuby
Kristine FrosethSienna
Jon OrsiniMalew Assistant
Noah RobbinsMale Assistant
Stéphanye DussudThe Wife
Patrick WilsonFamous Actor
Owen HollandSofőr
Dagmara DominczykEllen

További szereplők

Várólistára tette 58


Kiemelt értékelések

Haspók 

Az asszisztens a felszínre hozta a bennem rejlő empátiát..talán túlzottan is. Annyira sajnáltam ezt a kis szürke egérkét, aki naphosszat robotol és semmi pozitív visszajelzést nem kap. Hajnaltól késő estig a munkáját végzi, egy pici elismerésre csak a főnöke sofőrjétől futja..az is (gondolom) inkább csak sajnálatból teszi ezt, de még így is jobb a semminél.
Bár a film a #MeToo mozgalommal is foglalkozik, mindenekelőtt a hatalomról és a bűnrészességről szól, valamint arról, hogy egyes emberek mit meg nem tesznek azért, hogy előrébb jussanak a munkahelyükön. Annak ellenére, hogy sok izgalmat nem kell várni tőle, mindvégig fenntartja az érdeklődést és szurkolunk a főszereplőnek, hogy egy jobb munkahelyet találjon, merjen kiállni önmagáért, ne hagyja, hogy ennyire semmibe vegyék , ugyanakkor azt kívánjuk, hogy soha ne veszítse el az emberek jóságába vetett hitét és jóhiszeműségét.
Olyan könnyű mások felett ítélkezni, de el kell ismernünk, hogy nem mindenki bátor, ravasz, kajtató, cél- orientált, kétszínű, merész, foggal- körömmel küzdő, vannak olyanok is bizony, akik félénkek, alázatosak, naivak, érzékenyek, egyenesek, kedvesek, szerények, szorgalmasak , akik nem mernek megálljt parancsolni az elnyomóknak, a kihasználóknak, nem mernek nemet mondani arra sem, amire bizony meglenne minden joguk, s akiknek a lelkiismerete nagyobb,mint a többségnek..Szomorú, hogy legtöbb ember(nézőket is beleértve) inkább megveti a kis asszisztenst még azért is, mert naivan azt meri remélni, hogy ha szól egy #MeToo ügyben érintett kis csaj érdekében, akkor az elkövetőt elkapják és a zaklatásnak vége..legtöbbjük arra sem gondol, hogy ezt azért tette, mert ő érző szívű lélek és van lelkiismerete, ami sokunkból kiveszett már.
A színésznő mindvégig elkápráztató alakítást nyújtott.

strangelove 

A The Assistant tárgya a láthatóság és annak hiánya. Az asszisztens munkaköre, hogy mindenhol ott legyen, mindent csináljon meg, amit csak rátestálnak, de legyen észrevétlen. Ez strukturális probléma és hihetetlen drámai helyzet. Azért vélem etikainak ezt a filmet, mert az alkotók (mindenekelőtt Kitty Green, aki rendezte, írta, vágta és a producere is volt a filmnek), pontosan arra a valakire, „akárkire” szegezik tekintetüket igen kitartóan, akit egyébként szinte mindenki levegőnek néz. Ez tett, mert itt az emberi méltóság forog kockán. És gondoljunk egyébként bármit is a film minőségéről, kegyetlenség, ha ebben az esetben pont azokkal azonosulunk, akik ugyanúgy semmibe veszik ezt a lányt. Méltó a figyelmünkre és ha ezt megvonjuk tőle, az csak igazolja a filmet.
Külön érdekesség, hogy a lány egy filmgyártó cégnél dolgozik, ez megint élesen felveti a művészet szerepét, és ebben mindig is talán a film volt legélesebb példa, hiszen a film: ipar, szinte a kezdetektől. Ennek a konfliktusnak egész filmet szentelt Godard (Grandeur et décadence d'un petit commerce de cinéma).
Amiért mégsem remekmű a The Assistant , méghozzá határozottan nem, az a főnök figurája és a vele megpendített szexuális visszaélés problémája. Hogy a főnök láthatatlan, tökéletes döntés. A hatalom, miképp az alávetettség, személytelen. Azonban a „szexuális ragadozó filmproducer” karaktere túlságosan sematikus. Ráadásul a film érdeme, hogy elsősorban nem individuális problémaként láttatja az egész kérdéskört. A hatalmával visszaélő vezető azonban pont ezzel ellentétes. Persze, léteznek emberi gyarlóságok, de nem ez a döntő. Nem tartom szerencsésnek ezt a szálat már csak azért sem, mert dramatizálja az éppen drámaiatlanságában hiteles és hatásos cselekményt. Ezt a nem elhanyagolható döccenőt leszámítva, precíz, minőségi alkotás.

Második nézés után némi korrekcióra szórult az értékelésem. Kicsit lejjebb tekertem a pátoszt és az etikázást, de ezek annyira nem fontosak. Ami az, főképp az utolsó bekezdésre vonatkozik. Én elsőre a pendlizés, az üres és kiüresítő igyekvés filmjének láttam ezt. Ezzel egy számomra rokonszenves filmes hagyományba tudtam illeszteni, amit ugyan nem gondolt újra, a régi stíluseszközökhöz nem nyúlt invenziózusan, de precíz és hiánypóltló alkotásnak tetszett. Ez részben megáll most is, de sokkal-sokkal jelentősebb a szexuális zaklatás és visszaélés témája, mint azt én elsőre érzékeltem. Sőt, ez a voltaképpeni témája, a többi járulékos. Ez éppenúgy fontos, csak engem jóval kevésbé érdekel, mint amit kiemeltem korábban. Amit pedig ehhez még hozzá kell tenni: nem biztos, hogy a roppant visszafogott lélektani dráma összeegyeztethető a politikai filmmel. Akár egyik, akár másik, simán lehet belőle mestermunka. Hogy a kettő vegyítése működhet-e, nos, erről másodjára már nem győzőtt meg egyértelműen Az asszisztens.

MrsCumberbatch 

Oké, ez szörnyű volt! Semmi bajom nincs azzal, hogy valakinek unalmas a munkája és nincs élete, de arról minek filmet csinálni? :O Az első 50 percben kb ezen kattogtam, majd' bealudtam.

Elvileg, minden filmnek van valami mondanivalója, tehát nyilván ennek is. Utána lehet olvasni, valahol biztos leírják, mi volt az… De majdnem bealudtam rajta, szóval én meg nem mondanám, mi volt az…

Az utolsó 20-30 percben van már egy picike izgalom, de nem annyi, hogy +1 csillagot érdemelne.. Főleg, mivel eléggé kínos a csaj ott is… spoiler

annagramma

Évtizedek óta legfeljebb pislákoló hagyományt (iskolát) követő alkotás, amely nem próbálja megújítani vagy egyéniesíteni a filmnyelvet, amelyhez visszanyúl (visszatér?), hanem hangsúlyosan használatba véve aktualizálja azt. Szó szerint egyetlen felesleges pillanat sincs. Jóformán kifogástalan, eszmeileg, pszichológiailag, „személyességben” gazdag, nagyszerű mű.

Egyúttal ajánlom mindenkinek az eleddig egyetlen írásos véleményt (jegyzi: @clarity), amelyet kevesünk tudott volna ilyen frappánsan megfogalmazni: https://snitt.hu/ertekelesek/949590

4 hozzászólás
Kiskakukk 

Hjajj, Istenem, ezt így minek?
Ha legalább lett volna valami érdekes a végén…
A csajnak sza.r munkája van, ő meg olyan tejbetök, annyira omega, hogy csodálkozom, hogy mer egyáltalán levegőt venni. Oké, hogy nagyon fiatal, de ne legyen már ilyen tuja. Aki ennyire hagyja magát kihasználni, az egy pojáca.
A kollégák tipikus öltönyös bunkók.

cole_shelby 

Hát én nem hiszem el, hogy Patrick Wilsonnak csak ennyi szerepe volt a filmben… :D teljesen nevetséges, ahogy az egész film is. Haláli unalmas volt, semmi történés nem volt benne.


Népszerű idézetek

MrsCumberbatch 

– Csak féltem azt a lányt!
– Azt a nőt! Mert felnőtt ember! És mint olyan, maga szerint nem hozhat önálló döntéseket, csak mert pincérnő volt?


Hasonló filmek címkék alapján