Várólistára tette 22


Kiemelt értékelések

TLD 

A második világháború hatása öt régen élt filmrendező életére, elbeszélve és kommentálva öt kortárs rendező által. A sorozat több érdekes kérdést vet fel: érzékelteti a film különböző funkcióit, a „jó” és a „rossz” propaganda problémáját, valamint megmutatja azt a küzdelmet, amelyet a valóság ábrázolásának jogáért folytatnak egymással intézmények, filmesek és társadalmi csoportok.

A jól hangzó nevek (Spielberg, Coppola) szakkommentátorként való szerepeltetése sajnos inkább csak a reklám funkcióját tölti be, megjegyzéseikben nem elemzik mélyebben a felmerülő dilemmákat. Egyedül Coppola pedzegeti azt – saját munkásságára is reflektálva –, hogy lehet-e egyáltalán háborúellenes filmet készíteni? Szerinte a harci cselekmények megmutatásával már önmagában összekapcsolódik a küzdelem fogalma egy bizonyos fokú kalandfantáziával, az izgatottság érzésével, tehát egy háborúellenes üzenetet közvetítő film is alakíthatja vonzóvá a háborút spoiler. Meglepő, hogy ezzel szemben a háborús filmekről (is) híres Spielberg alig néz szembe a műfaj kritikus vonatkozásaival.

Az öt hajdan élt rendező döntően pozitív szerepben tűnik fel, emberi hibáik (John Ford masszív alkoholizmusa visszatérő téma) és különbségeik ellenére időben felismerték a nácizmus jelentőségét, s a maguk módján (főleg filmkészítéssel) harcba szálltak ellene. Az alapvetően idealista üzenet ellenére vannak bátor témák is a minisorozatban, tehát tárgyalják a főleg a japánokat és az afroamerikaikat érintő rasszista filmes ábrázolásokat. Ezek a reprezentációk tükrözték a társadalmi ellentéteket: Pearl Harbor után Harlem lakosságának a fele úgy nyilatkozott, nekik mindegy, hogy a japánok, vagy az Egyesült Államok nyeri-e a háborút. A korabeli filmgyártóknak ki kellett találni hát, milyen üzenetekkel mozgósítsák a fekete lakosságot a háború ügye érdekében. A rasszizmusról szóló részt a doku azzal zárja le, hogy megemlíti, 1944-ben kijött a The negro soldier, amelyik aztán nagyon respect volt a célközönséggel szemben, hurrá. Az a megoldás, hogy ezzel a filmben véget is ér faji kérdés boncolgatása, a kritika élét jelentősen tompítja.

A Five Came Back mindenképpen informatív történelmi széria, de a keretezésben és a témában rejlő lehetőségeket szerintem nem aknázta ki eléggé, a propaganda és a film viszonyáról, a háború „közvetítésének” összetettségéről keveset mond, csak a témákat dobja fel.


Hasonló filmek címkék alapján