A cigány (1975) 4

The Gypsy · Le Gitan
102' · francia, olasz · dráma, krimi

José Giovanni bűnügyi drámájának főszerepét Alain Delon játszotta el. Hugo Sennart – alvilági nevén a Cigány – megszökik a börtönből. Miközben a rendőrség elől bújkál, már tervezni kezdi a következő rablását. Yann Cug, az ismert, párizsi kasszafúró egy sikeres „meló” után hazatér és veszekedni… [tovább]

Képek 1

Szereposztás

Alain DelonHugo Sennart, Le Gitan
Paul MeurisseYan Kuq
Annie GirardotNinie
Marcel BozzuffiPoliceman Blot
Bernard GiraudeauMareuil
Renato SalvatoriJo Amila, dit "Jo le boxeur"
Maurice BarrierJacques Helman
Maurice BiraudPierrot le naïf
Mario DavidBob
Jacques RispalDocteur J. Weiss, le vétérinaire

Várólistára tette 4


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Delon a hetvenes évek közepén két filmjében is arra alapozta karakterformálását, hogy pusztán a külsőségek, frizurák, bajszok, sminkek segítségével egzotikus, tőle alapvetően idegen figurákat is hitelesen alakíthat. Ezek közül a Pierrot és bandájában játszott pumuklifejű, magánál talán tíz-tizenöt (húsz?) évvel fiatalabb őrült bandavezérrel teljesen melléfogott, A cigány címszereplőjeként pedig minden próbálkozása ellenére képtelen hitelesen teljesíteni. Nem mintha ez baj lenne: ez a két film nemhogy az életmű, de még bűnügyi zsánermozik műfaján belül sem éppen emlékezetes, de a kettő közül mégiscsak ez utóbbi érhet meg egy misét.

Delon ugyanis, bár nyilvánvalóan nem válik cigánnyá egy tömött pornóbajusztól és egy fekete kalaptól, érezhetően keres valamit a szerepben. A film legjobb jelenetei azok, amikben a cigányok között próbál asszimilálódni, és bár ilyenből nincs sok, sőt, alapvetően ezekben is kudarcot vall, érezhetően sokkal több energiát öl a szerepbe, mint a legtöbb krimiben nyitójelenettől a vége főcímig. A cigánynak talán nem is kriminek, hanem valamiféle családi drámának kellett volna lennie, és ebben az esetben minden tétet felrakhattak volna arra a kérdésre, hogy Delon képes-e még levetkőzni a hallgatag macsóságot. Szerintem ment volna neki, de a maga korában egy ilyen mozi biztosan befuccsolt volna a pénztáraknál.
Bűnügyi vonalon sem vagyunk azonban igazán sínen: A cigány meglehetően túlgondolt történet, amiben tehetséges és ismerős színészek egész garmadája jelenik meg és osztozik a műsoridőn. Döbbenetes is, hogy az egyébként nem is hosszú film még így is unalmasnak hat néha. Természetesen a cigánysággal kapcsolatos bármilyen gondolat, a társadalomban elfoglalt helyükről, lehetőségeikről, problémáikról szóló eszmefuttatás nincs a filmben, leszámítva néhány régi közhelyt.
A zenei háttér egy részét Django Reinhardt felvételekből rakták össze, de a gypsy-swing és a hetvenes évekbeli francia cigánytelep képei furcsa mód nem illenek össze, bár ezzel a párosítással nagyon érdekesen mutatnak rá, milyen nagy elánnal tudja beszívni és kanonizálni a nyugati kultúra a cigányság egyes neki tetsző művészeti megnyilvánulásait.
A rendezés alapvetően rendben van, szép a filmezés, az akciószekvenciák nagyrészt tisztességesek, csak épp a forgatókönyvön lehetett volna még dolgozni.

Nem rossz film, de a maga kategóriájában bőven nem is a legjobb. Delon, mint cigány, érdekes, de nem túl emlékezetes jelenség, alapvetően nem bizonyítja általa univerzalitását – de nem is ezért szeretjük őt.

2 hozzászólás

Hasonló filmek címkék alapján