Queens of Avalon (2016) 1

A szabad szellemű Guinevere és a zárkózott, komoly természetű Morgana Avalon szigetén találkoznak, ahol a nagyhatalmú szellem, a Tó Asszonya veszi őket szárnyai alá. Mindkettejüktől azt várják, hogy csendesek és megalkuvóak legyenek – de a Tó Asszonya arra tanítja őket, sose adják fel önmagukat.… [tovább]

angol
angol
angol

Képek 7

Szereposztás

Heather DaleMorgana Le Fay
S.J. TuckerGuinevere
Queens of Avalon (2016)

Várólistára tette 2


Kiemelt értékelések

Valentine_Wiggin

Kicsit összefügg a korábbi, musical zónába került karcommal, mert ezt a musicalt én nem a DVD-ről, hanem egy különleges „stream-színház” vetítésen láttam – de nagyon különleges élményt jelentett, és a számait azóta is lelkesen hallgatom.
A Queens of Avalon egy nagyrészt Arthur mondakört feldolgozó kelta balladákból íródott musical (néhány átkötő szám kivételével, mint a Summer by Summer, vagy a You don't know him like I do, amiket kifejezetten erre a darabra írtak), ami a rendkívül férfiközpontú történetet erősen női szemszögből mutatja be. A két legfontosabb női szereplő, Arthur féltestvére, Morgana, és felesége, Guinevere itt a Tó asszonyától tanulnak, és az ő védelme alatt nőnek fel: testvériséget fogadnak, végig támogatják egymást az álmodozás és az első szerelem korszakán, míg végül mindketten királynők lesznek: Guinevere, Morgana nagy bánatára, Arthur oldalán köt ki, ő maga pedig Északon, a Skót alföldön. Morgana nagyhatalmú varázslónő lesz, aki folyamatosan készül a bosszújára Camelot és az öccse ellen, Guinevere pedig Camelot királynőjeként uralkodik, egyre boldogtalanabbul, miközben a férje a csatákat és a hatalmat hajszolja. A korábbi barátnők egy háború ellentétes oldalán találják magukat, és teljesen bizonytalanná válik, képesek-e megőrizni az egymásnak tett ígéreteket.
Bár teljesen más dinamika, de bizonyos szempontból a Six musical jutott eszembe róla: az ottani hat királynőnél éreztem, hogy hasonlóan összetett képet mutatnak a „női sorsról”, arról, hogy hogy küzdenek erős személyiségű, okos nők az elismerésért egy világban, ahol tárgynak látják őket. Itt Guinevere és Morgana két drasztikusan különböző személyiség. Guinevere sokkal inkább a „klasszikus” hercegnő. Már gyerekként álmodozik a nagy szerelemről, szeretne nagy családot, élvezné a feleség és a királynő szerepét – nem akarja feladni magát, feladni a szabadságot (sokszor hangsúlyozza, hogy "a lányait is tanítaná fára mászni"), de alapvetően megfelel az elvárásoknak. Morgana ugyan zárkózottabb, bizonytalanabb, rengeteg sebe van (Uther hódítása után elveszett a köteléke az anyjával, meghalt az apja, Arthur pedig jóformán mindent elvett tőle – hol akaratlanul, hol pedig tényleg rosszindulattal), de mégis összességében szabad és erős lélek – nem akarja megadni magát a férfiak akaratának, a varázslat, a természet a valódi eleme. Ahol gyerekként Guinevere esküvői ruhát és bölcsőt képzel a felhőkbe, ő sárkányokat és harcosokat lát, akiket ő győz le a csatatéren – és ahogy felnő, úgy is, hiába lesz anya, végső soron inkább harcos királynő és nagy manipulátor marad. Mindketten próbálnak küzdeni a helyzetük ellen, aktívan vagy passzívan, de végső soron nem férfiakra, hanem egymásra, a különböző perspektívára van szükségük, hogy felismerjék a hibáikat, és képesek legyenek igazán jó emberekké válni. A főszerepeket két énekesnő játssza, és eleinte érződik is kicsit, hogy nem profi színészek, de a második felvonásra már mindketten nagyon otthonosan mozognak a szerepükben, komoly érzelmeket adnak át. A táncok kezdettől nagyon szépek (bár a Mordred's Lullaby és a Crashing down eléggé viszi a prímet – az előbbinél a legyezőkkel sikerült egy nagyon erős hatást teremteni, az utóbbinál pedig ahogy Morgana először leengedte a szoknyáját, aztán a palástot, a kesztyűt, és végül a varázsbotot vette fel, gyönyörűen átadta a csatára és a végső bosszúra készülés hangulatát). Érdekes módon a teljes darabot a két énekesnő adja elő, a férfi karaktereket csak említik – jellemzően maszkok jelenítik meg őket (Arthurt egy ezüst maszk, Mordredet egy vörös maszk, például), egyedül Lancelot az, aki egy kis időre „testet is ölt” a színpadon. Viszont nincs hiányérzet: Heather Dale-nek Morganaként elképesztő jelenléte van a színpadon, S.J. Tucker kicsit elhalványul mellette (a karaktere miatt is), de jól működnek együtt, jó az összhangzatuk is, öröm volt nézni a munkájukat.
Tetszett a Tó asszonyának értelmezése, a külön belevitt misztikum – hogy ő lett az a szellem, aki arra tanítja a lányokat, hogy hogy őrizzék meg magukat abban a világban, ahol minden próbálja majd háttérbe szorítani őket. Tetszett, hogy ő nem ítélkezett, nem volt kegyetlen senkivel: Morganát megvédte, és spoiler, de Arthurt spoiler. Megértette, hogy Guinevere a világi környezetbe tartozik, és elengedte, amikor arra került a sor. Noha egy bábú jelenítette meg, de mégis sugárzott belőle az az időtlenség, ami az ilyen figurákhoz nagyon kell. Tetszett a konklúzió is spoiler
A látványvilág nem nagy szám, a színpadkép egyszerű, de ahogy korábban említettem, a kosztümökkel, koreográfiákkal betöltik, nagyon kreatív.
Abszolút merem ajánlani, hogy adjatok egy esélyt ennek a történetnek, különösen, ha kedvelitek a kelta zenét. Igényes, elgondolkodtató, sokat mond a női sorsról, nem csak a középkorban, és egy nagyon egyedi Pendragon legenda feldolgozás.


Népszerű idézetek

Valentine_Wiggin

Guinevere:
The first thing I remember
Were the sweets my mother gave me
The balls of herbs and honey
That she’d give me when I cried
She laughed a lot, my mother
She was bright, and light, and silly
And I remember how my Daddy smiled so much
Before she died

I like to think if she were here
I’d be a little bolder
I know she’d show me what to do
Each year as I got older
I like to think if she were here
She’d never let me go
And I want to do what she’d do – but I guess I’ll never know

Both:
I’ve never walked in a woman’s world
Where I can make my own choices
If we could walk in a woman’s world
We’d have our own voices
Have our own lives
I’d be more than a daughter, a mother, a wife
There’s no one to show us
What it’s all about
So I guess we’ll just figure it out
This woman’s world

Morgana:
The first thing I remember
On the day I lost my father
Was that everything was frightening
And my mother shut me out
She never came to find me
Once her life was filled with others
And I knew I couldn’t ask her
What those changes were about

I’m not sure that every mother
Is cut out for sweets and songs
I know you think if yours were here
She would have made you strong
And she wouldn’t pass you over
When a man required it so
I’m glad you learned what that love was – I guess I’ll never know

Both:
I’ve never walked in a woman’s world
Where I can make my own choices
If we could walk in a woman’s world
We’d have our own voices
Have our own lives
I’d be more than a daughter, a mother, a wife
There’s no one to show us
What it’s all about
So I guess we’ll just figure it out
This woman’s world

Valentine_Wiggin

Morgana:
Hush, child, the darkness will rise from the deep
And carry you down into sleep
Child, the darkness will rise from the deep
And carry you down into sleep

Guileless Son, I'll shape your belief
And you'll always know that your father's a thief
And you won't understand the cause of your grief
But you'll always follow the voices beneath

Loyalty Loyalty Loyalty Loyalty
Loyalty Loyalty Loyalty only to me

Guileless Son, your spirit will hate her
The flower who carried my brother the traitor
And you will expose his puppeteer behaviour
For you are the proof of how he betrayed her loyalty

Loyalty Loyalty Loyalty Loyalty
Loyalty Loyalty Loyalty only to me

Hush, child, the darkness will rise from the deep
And carry you down into sleep
Child, the darkness will rise from the deep
And carry you down into sleep

Loyalty Loyalty Loyalty Loyalty
Loyalty Loyalty Loyalty only to me

Guileless Son, each day you grow older
Each moment I'm watching my vengeance unfold
For the child of my body, the flesh of my soul
Will die in returning the birthright he stole

Loyalty Loyalty Loyalty Loyalty
Loyalty Loyalty Loyalty only to me

Hush, child, the darkness will rise from the deep
And carry you down into sleep
Child, the darkness will rise from the deep
And carry you down into sleep

Loyalty Loyalty Loyalty Loyalty
Loyalty Loyalty Loyalty only to me

Valentine_Wiggin

Guinevere:
He said he valued duty
I am dutiful
I knew he wanted beauty
I am beautiful
But I am not enough
I am not enough

I take no other comfort
I am loyal
I bear my pain with grace
The perfect royal
But I am not enough
I am not enough

I don't know what he wants
But I'm starting to suspect
That where once I was his jewel
Now I'm a chain around his neck
And I don’t know what to say
Why I'm failing, what I lack
But I am not enough
To bring my husband back

I am the wife he needs
But still unwanted
It hurts to keep my peace
And not confront it

But it’s not enough to want him
It's not enough to cry
I have to still be worth it
Once he decides to try
I'm worth the coming-back-for
He's the center of my world
I haven't let him down
I still can be his girl

But he's out there running free
Doing god-knows-what without me
And it seems as though he's happy we're apart
And I guess I'm not enough to keep his heart

Valentine_Wiggin

Morgana (holding Mordred's body):
Sink into your mother's arms
The womb that gave you birth
Let her take your secrets back and lay them in the earth
Let her take you in her arms, let her take you home
Let her take you home
Let her take you home
Leave to her the gifts she gave of flesh and breath and bone.

Guinevere (holding Arthur's body):
Sink into your lover's arms
The womb that made you whole
Let her waters slake the thirst you carry in your soul
Let her take you in her arms, let her take you home
Let her take you home
Let her take you home
Leave to her the dreams you made of honour, steel, and stone.
Sink into your mother's arms… sink into your lover's arms…
*Guinevere looks at Morgana and asks her to hold Arthur – she is hesitant, but finally agrees*

Morgana:
Sink into your sister's arms
The womb you need not know
Let her fire consume the frame of what you were before
Let her take you in her arms, let her take you home
Let her take you home
Let her take you home
Leave to her the mysteries of Maiden, Mother, Crone

Both:
Sink into your mother's arms… sink into your lover's arms…
Sink into your sister's arms… sink into your mother's arms…

Valentine_Wiggin

Guinevere:
With all the years between us
You know I'd never lie
Let other people judge us
With all their own assumptions
You know, with me, you never need to hide

Morgana:
We'll never be those wide-eyed kids who fell in love then
We'll never fit inside those narrow lines again
Both:
We could pretend, we could pretend

Guinevere:
But that never suited us somehow
Trust me now

Morgana:
Life is endlessly surprising

Guinevere:
Too precious to be squandered
You know I've always loved you
I’ll always be your shelter
And I don't care how far they say you've wandered

Both:
They think the only road is where they're heading
But you and I were meant to sail upon the sea
Trust me now, trust me now
If you still remember how

Morgana:
I'd never weigh you like an anchor
I hope you'll always see me there inside your sail

Guinevere:
I know how much you worry
I can see you're filled with doubt
But summer's out there waiting
For two girls like us to chase it
Living free
And finding dragons in the clouds

Morgana:
We won't apologize for what we share between us
We'll never hide ourselves for anyone again

Both:
We could pretend that it's the end
When the two of us have had and lost so much
But there are things they couldn't take and couldn't touch
And the promises we've kept
Are so much deeper than their story would allow

So trust me now
Trust me now
Trust me now
Trust me now

Valentine_Wiggin

Guinevere: I held Mordred in my arms when he was born, he was as innocent as any child! You pushed him into doing this!

Valentine_Wiggin

Morgana: I think I will call him Mordred. It means patience.

Valentine_Wiggin

Guinevere (portraying Arthur as he asks for her hand):

I suppose that I look different without the robes and crown
I come this day before you with no riches, no renown
For here I am no leader, I am just a humble man
And I only ask you take me
You take me as I am.

I'm not looking for perfection, I'm not offering a saint
I'm not looking for a pretty bird to put in some restraint
The only thing I want is that you love me if you can
And I only ask you take me
You take me as I am.

I offer you a look inside, I offer you that trust
I need your strength to help me fight the battles that I must
I need you to remind me of the light we bear within
That there's more to life than struggle
And the things we seek to win

Don't take me out of duty, don't take me out of pride
Just take me if the man you see is one you'd stand beside
I'm offering an open heart, I'm asking for your hand
And I only ask you take me
You take me as I am
You take me as I am.

Valentine_Wiggin

Morgana:
You know him as a soldier and a suitor
You know him as a dream that fills your heart
You know him on his very best behaviour
Because he’s worked to win you from the start

He may be standing with his hand in yours
Opening the gilded doors of all your dreams come true
But you don’t know him like I do

Guinevere:
I know how much you worry
I can see you’re filled with doubt
But if you’d only open up your eyes to really see
You’d understand why I can’t live without him
Trust me now

Morgana:
You don’t know him like I do

Guinevere:
Trust me now

Morgana:
You don’t know him like I do

Morgana:
He will be different once he has you
A stranger who will bruise your tender heart
What will I do, Gwen, if he hurts you?
He’s only doing this to tear us both apart

Right now he’s standing with his hand in yours
Opening the gilded doors of all your dreams come true
But you don’t know him like I do

Guinevere:
I know you’ve had your quarrels
But he’s different than before
He’ll be my love, I’ll be his queen
This is my future here, it’s not some make-believe
Why won’t you just let go
Of all the things you think you know of him
And try – just try – to see what I can see?
For me?
Trust me now

Morgana:
You don’t know him like I do
You don’t know him like I do

Guinevere:
It’s true
But I’m asking for a little faith in me…

Trust me now
Trust me now
Trust me now

Valentine_Wiggin

Morgana:
I know you're sick and tired
Of the man who once inspired you
Going back on what he asked you to believe
He’s out there chasing power
While you're locked within the tower
And you know that you're not getting what you need

It’s time to just let go of
All the things that could have been
And open up your eyes to see the proof
That he's a liar and a menace
You could start your life again if
He was gone – why won't you see the truth?

Well, they say: ‘Nothing grows
Till the oak has hit the ground’
You will open up your eyes
When the dragons come crashing down

Where are all the things we fought for?
All the things we shed our blood for?
Are they shabby now and fraying at the seams?
Was this our girlhood vision:
To endure the world's derision
While the culprit sits and laughs behind the scenes?

Well, they say: ‘Nothing grows
Till the oak has hit the ground’
You will open up your eyes
When the dragons come crashing down

Let us cleanse this farce with fire
Strike the fool who leads the liar
Let it all come crumbling down
Like the firebird from the ashes
We will rise to lead the masses
And the strongest will emerge to wear the crown

Well, they say: ‘Nothing grows
Till the oak has hit the ground’
You will open up your eyes
When the dragons come crashing down

You will open up your eyes
When the dragons come crashing down


Hasonló filmek címkék alapján