Serge_and_Boots  értékelése


Serge_and_Boots 

Ez a bizonyos kilencvenes évekbeli Dr. Moreau feldolgozás tulajdonképpen azért olyan rémes élmény mai szemmel nézve, mert lehetett volna jó, pontosabban lehetett volna a valaha volt legjobb témába vágó film. Ott a kilencvenes évek közepén, mint már utaltam rá többször, kiváló mozik születtek, a stúdiók még nyitottak voltak az egyéni ötletekre, a rendezők jó ízléssel nyúltak az elérhető forgatókönyvekhez, irodalmi alapokhoz, remek színészek sürögtek-forogtak a színen, az éppen ekkortájt bevezetett CGI-t pedig kellő óvatossággal használták, és főleg nem tekintették a praktikus effektek abszolút alternatívájának.

Ezt a mozit mégis tönkretette az egymásnak feszülő egók harca, bár a rendezői székben történő csere és a látomással bíró, de a projektet kézben tartani nem tudó vezető drámája önmagában is megér egy misét. Az azonban utólag visszanézve nagyon naiv elképzelés volt, hogy Brando és Kilmer képes lesz együttműködni, vagy nem felzabálni a projektbe ölendő kreatív energiákat a maguk körül megteremtett konstans mérgező hangulattal. Tudom, hogy Kilmer esetében ez a bizonyos kezelhetetlenség és negatív légkör afféle legenda, ami állítólag pont itt ragadt rá, de hát nem zörög a haraszt… Brando pedig, nos, már a hatvanas évek végén képes volt rendezői karriereket tönkre tenni a viselkedésével, de ha rajta múlik, vélhetően az Apokalipszis most forgatása is halálesettel végződik…
Balszerencse (elsősorban nekünk, nézőknek, és nem neki), hogy karizmája, mindaz a lehengerlő erő, ami egykor naggyá tette őt, itt már nyomokban sem létezik. Ügyes színész, ez kétségtelen, de jelenlétével a plakátra írható nevén kívül gyakorlatiasan semmit sem ad hozzá a produkcióhoz. Hogy ezt anno sem a stúdió, sem a rendezők, tulajdonképpen senki sem fedezte fel vagy vette tudomásul, óriási hiba volt!
A Dr. Moreau szigete esetében a sok szenvedés, a rendezőváltás, a stáb munkáját hátráltató utálat rányomta a bélyegét a filmre. Az egyébként hangulatos, szép környezet és díszletek között elveszett a koherencia, a mozi egy rosszul ütemezett, fókuszálatlan, A-ból B-be csak nyögvenyelős fordulatokkal eljutó, a vágószoba padlójában szétszórt tekercsekből pánikszerűen összeragasztott fércmunkává vált. Értékelhető és érdekes alkotóelemei bizarr torzóként végezték, pedig a teremtmények maszkjai alatt dolgozó színészek, például Ron Perlman alázatosan mindent elkövetnek, de munkájukat egyszerűen beárnyékolja Kilmer és Brando önkényesen formált őrült karakter-tanulmánya, aminek viszont együttműködés és belátás híján se eleje, se teteje. A Rob Morrow helyére behozott David Thewlis sokat bizony nem mozdít előre az ügyön.
A fentiekből fakadó káosz, a valóban szép díszlet, a sötét energiáktól átitatott hangulat azonban még mindig kicsapódik a filmből, és ezzel tud egyfajta hatást gyakorolni a nézőre – ezt nem vehetjük el tőle.

Dugába dőlt filmes projekt a Dr. Moreau szigete. Mondanám, hogy katasztrófaturistáknak remek választás, de ez a film szerintem nem viccesen és esetlenül, hanem érezhetően szomorúan rossz. Jobb is lenne, ha a feledés jótékony leple borulna rá.

4 hozzászólás

Dr. Moreau szigete (1996)

Dr. Moreau szigete (1996)

Edward Douglas túlél egy repülőgép-szerencsétlenséget a Csendes-óceán déli részén, és napokig csak hánykolódik a végeláthatatlan vizeken. Szerencséjére megmenti egy Montgomery nevű férfi, akivel egy közeli szigetre hajózik. A sziget békésnek és lakatlannak tűnik első látásra, de Edward hamarosan furcsa dolgokat tapasztal. Kiderül, hogy a sziget tulajdonosa, Dr. Moreau, a Nobel-díjas genetikus. A szigetet kísérleti célokra használja, mégpedig embereket keresztez állatokkal. Földje ezért telis-tele van szörnyszülöttekkel, amitől Edward először halálra rémül. Bár bezárják, sikerül megszöknie, és szemtanúja lesz egy új szörnyeteg születésének a professzor laboratóriumában. Találkozik Aissával is, a professzor gyönyörű szép lányával, akivel egymásba szeretnek. A lány megígéri Edwardnak, hogy segít elmenekülnie a szigetről. Közben a szörnyek egy csapata fellázad.