Lorimar értékelése


Lorimar

Van egy meleg félhomály az egész filmben, mintha átlépnénk Caravaggio festményeinek a világába.
A meg festett gyönyörű arcok, az utca embereié, akik az életükben a nyomor minden keserűségét elszenvedték, de Caravaggiotól dicsfényt kaptak amit évszázadok óta birtokolnak a festményeken.
Az olasz tájat, a templomokat, palotákat, a reneszánsz Nápolyt, Rómát csodásan ábrázolja a film, ugyanakkor a poros és koszos utcákra is élmény volt kilépni, a festő és a modelljei valóságába, a művész képei, színfalak mögötti világába.


Caravaggio árnyéka (2022)

Caravaggio árnyéka (2022)

Caravaggio (1571-1610) korának lázadó művésze volt, akinek az élete és a hatalommal való küzdelme mozivászonra termett. A barokk festő hadban állt a konvenciókkal, műveivel és szexuális szabadosságával megbotránkoztatta az akkori közvéleményt és a nagy hatalmú katolikus egyházat egyaránt. Caravaggio vallási tematikájú képein pátosz helyett a realizmus köszönt vissza, ráadásul modellnek előszeretettel hívta az utcák lenézett embereit, például csavargókat, tolvajokat és prostituáltakat, akiknek a jogaiért a hatalmasságokkal szemben is kiállt.
Michele Placido nagyszabású történelmi filmje Caravaggio életének azt a szakaszát dolgozza fel, amikor a festőnek el kell hagynia Rómát, mert halálra ítélték egy konkurense meggyilkolásának vádjával. Caravaggio a pápához fordul kegyelemért, aki elrendeli, hogy a vatikáni titkosszolgálat nyomozója, akit csak Árnyékként emlegetnek, derítse fel, hogy a botrányos életű művész megérdemli-e az amnesztiát.