ChEebor  értékelése


ChEebor 

Mint egy modern mese, úgy indul el a Dogville, és így is működik majdnem az utolsó jelenetig. De mindez csak álca, mert a film egy nagyon erős, gyomorforgató és brutális parafrázisa az emberi kegyetlenségnek.
Története egy kisvárosban játszódik gyakorlatilag végig, amit minimalista szín testesít meg (elvileg színpad kinézetét akarja kelteni, bár szerintem inkább egy leszázalékolt off-brand Cluedo játéktáblára hasonlít). Ez egyből ad neki egy nagyon posztmodern kinézést, hogy aztán a történet kezdetben egy modern tündérmesét idézzen (a menekülő csinos nő érkezése és befogadtatása). Persze az élet nem mese, így lassan felszínre kerülnek az indulatok, amik viszont a gonoszságot hozzák elő, és Grace lassan ráébred, hogy csapdába esett a furcsa településen. Innen nem is érdemes tovább mondani a részleteket, arra mindenki készüljön fel, hogy nagyon, nagyon rossz nézni, de szinte hipnotikusan ott tartja az embert a székben, és hiába lesz egyre rosszabb az egész, várjuk, hogy mi történik majd. És egyébként még az utolsó jelenet sem ad spoiler. Maradandó film, de bele kell rázódni.


Dogville – A menedék (2003)

Dogville – A menedék (2003)

A történet színtere Dogville, egy kis bányászfalu a ’30-as évek Amerikájában. Lakói szegény emigránsok, „jó és becsületes polgárok, akik szeretik városukat” – tudjuk meg a narrátortól, aki az egész film alatt kalauzolja a nézőt. Ebbe a világtól elzárt közösségbe érkezik üldözői elől menekülve Grace (Nicole Kidman). A fiatal, csinos nőt a falu lakói egy tanácskozást követően befogadják, és úgy döntenek, menedéket nyújtanak neki az őt üldöző gengszterek elől. Cserébe Grace mindenben a segítségükre van.

Ami azonban kezdetben szívességeknek indul, később kényszerré, valóságos terrorrá válik. A helyiek megtudják, hogy Grace-t a rendőrség is körözi, így a menedéket egyre súlyosabb áron „kínálják” neki. Grace a falu rabszolgája lesz, kihasználják, megerőszakolják, bilincsbe verik – testileg és lelkileg is megtörik a fiatal lányt. A menedéket kereső nő azonban rejteget még meglepetéseket, így a falu lakóinak van mitől rettegniük, amiért kihasználták a csinos Grace-t.

A dán rendező a „Dogma 95” nevű csoport alapító tagja 1995-ben. A csoport tagjai célul tűzték ki, hogy bizonyos elemeket kiküszöbölnek filmjeikből, és új életre keltik a hetedik művészetet, mely szerintük tévútra tévedt. A Dogville, bár távol áll a dogmafilm szabályaitól, így lett egy valóságos kísérleti film, mely a színház és film határmezsgyéjén egyensúlyoz. Pengeélen táncol azonban Lars von Trier, hiszen a Dogville a film általánosan elfogadott fogalmától nagyon is eltávolodik. Nyilván nem azért, mert hibázott volna a filmes fenegyerek, pont ez a hatás volt a célja. Filmes berkekben (még a művészfilmek kedvelőinek közösségében sem) azonban nem fogadták túlzott megértéssel különös kísérletét. Trier nem foglalkozott a kritikával: azóta elkészítette „Amerika-trilógiájának” második darabját is Manderlay címen.