strangelove karca
ajánlók
Szökésvonalak a gyötrő világ elől. Amolyan szigetek ezek a filmek. Általában nem helyeslem ezt a stratégiát, de az ember gyarló, amiben most élünk, kivételes (bizonyos tekintetben, másképp mindig is ilyen), és ezek a filmek egyébként is pompásak. Kalandok, bajtársiasság, egzotikus helyszínek, megoldódó konfliktusok. Ennek a típusú filmnek talán a legnagyobb mestere volt Howard Hawks, tőle három is szerepel itt, de simán lehetett volna az összes, azzal a felkiáltással, hogy „Nézzetek Howard Hawks filmeket!” Csakugyan.
Hátsó ablak (Hitchcock, 1954)
Azt hiszem tökéletesen passzol a helyzetünkhöz és a felhíváshoz.
Hatari (Hawks, 1952)
Nem ez a legjobb Hawks, de itt érvényesül maradéktalanul a fentebb leírt formula.
III. Lupin: Cagliostro kastélya (Miyazaki, 1979)
Ez a korai Miyazaki visszarepít az ifjúság irodalom, a filléres füzetek és ponyvák világába. Csodálatos, lehengerlő történet, ahol a mestertolvaj természetesen igazi lovag. A szó nemes értelmében hős. Miért kell, hogy törvényen kívüli legyen a protagonista? Mert a renden kívül áll, ami sokatmondó a rendre nézve. Lenyűgöző akciók váltogatják egymást, áradó mesélőkedv, szívesen költözünk ebbe a világba. És mellesleg az is kiderül, hogy a pénz nem létezik.
Csak az angyaloknak van szárnyuk (Hawks, 1939)
A formulához itt a filmtörténet legszebb légi felvételei társulnak.
Monkey Business (Hawks, 1952)
Itt pedig felszabadító majomkodás, a klasszikus hollywoodi komédia csúcsteljesítménye.
The Quiet Man (Ford, 1952)
Itt is működik az, ami Hawksnál, de főleg a táj, a természet zöldje, ami kihagyhatatlanná teszi. Ez a zöld nem létezik e film nélkül.
She Dies Tomorrow (Seimetz, 2020)
A végére azért csak nézzünk szembe a szorongásainkkal, egészen különös eredménnyel járhat.
Ez így pont elég egy hétre.