Értékelések 3

danlin 

Cselekményleírást tartalmazó szöveg

Az 1001 filmek között találtam, korábban még nem hallottam róla, habár több díjat is nyert és Oscar-díjra is jelölték.
Wai Amerikában él Szerelmével, Simonnal. Tajvanban élő szülei egy ideje aggódnak, hogy nem házasodik meg, ezért feliratkoznak a helyébe egy társkeresőre. Wai képtelen bevallani szüleinek, hogy meleg, ezért még ki is tölti a jelentkezés lapot lehetetlen paraméterekkel, de így is megtalálják a tökéletes nőt számára. A fiúk végül elhatározzák, hogy megrendeznek egy álházasságot Wei Weijel, egy zöldkártyára áhítozó művésszel. De a látszólag egyszerű tervmegvalósítása felborítja az életüket.
Néha figyelmeztetni kellett magamat, hogy ez egy 1993-as film mert helyenként nagyon modernül mutatták be a kapcsolatokat. A film középpontjában a különböző kapcsolatok állnak, és az hogy szeretetből milyen hazugságokra, elhallgatásra képesek az emberek. Van egy elég bonyolult szerelmi háromszög a háröm „összeesküvő” között: Wei Weinek tetszik Wai, de a férfi Simont szereti, azonban egy kis alkohollal több, és újabb bonyodalommal gazdagodik a család. Simon elég összetett karakter: az álházasság az ő ötlete volt, de helyenként érezni, hogy féltékeny, hogy miért nem vele történik meg a boldog esemény, és így már érthető, hogy kiborult a félrecsúszott terveknek. A szülők gondolkodása is elgondolkoztatott: szerettek volna unokát, de azt is, hogy a fiúk boldog legyen; az apja rájön az igazi kapcsolatukra, de nem akarja, hogy tudják, mert akkor rosszul éreznék magukat a hazugság miatt.
A végén azért megnyugodtam, hogy rendeződtek a viszonyok, még ha módosultak is, hisz mostantól hárman alkotnak egy családot. A szülők távozásával ér véget a filmet, akik elégedetten, boldogan távoznak, miközben a hármas kicsit még bizonytalan a jövőben, hogy hogyan fogják kezelni az egész, új helyzetet.

Nihilchan 

Fogalmam sem volt, mire számíthatok, amikor elindítottam a filmet. Nagyon hamar beszippantott a történet, a furcsa és nyakatekert megoldások, az esküvői szokások, a szereplők közötti kapcsolatok. Még meglepetést is tudott okozni a végével. Nagyon jól egyensúlyoz a dráma és a finom humor között, ugyanakkor ez nem egy könnyed és vidám történet, hiába vannak viccesebb pillanatai. A karakterek közül a szülők és Wei-Wei nem indultak jól nálam, de a végére mindenkit megkedveltem. Simon egy tündér volt; talán túlságosan is. Én nem tudtam volna úgy viselkedni, mint ő. Az első fél óra után még nem gondoltam, hogy kedvencet avatok majd, pedig így lett. Abszolút megérte megnézni.

csilly

Egy konzervatív tajvani család fiú gyermeke boldogan éli mindennapjait az otthontól távol, Manhattan szívében partnerével. Wai-Tung meg van elégedve az életével, amelyet csak ritkán kavar fel az édesanya kazettái szülőhazájából, amelyben kifejezi kívánságát, hogy fia mihamarabb kössön házasságot a gyermek áldás reményében. Az Ázsiában lakó szülők ugyanis mit sem tudnak gyermekük életéről, amely egy kedves amerikai férfihoz kötödik, Simonhoz.
Az igazi bonyodalom akkor kezdődik, amikor Simon kérésének engedve Wai-Tung segít albérlőjének Wei-Weinek állházasság segítségével zöldkártyához jutni, ami az Államokba csábítsa a fiúk szüleit. A betegeskedő apa és a gondoskodó anya meglepő kis hármasra bukkan, nem is sejtve az igazságot.
Maga az esküvői szertartást övező tajvani kulturális hagyományok is izgalmasak, de a valódi érdekesség a szereplők jellemében keresendők. A karakterek alakulnak a történet során és olyanok mutatnak megértést, amelyekről nem is gondolnánk.
Ang Lee jól mutatja be az emigrált ázsiaiak amerikai életét, akik már elszakadtak a gyökereiktől és elfelejtették a hagyományok fontosságát. Tökéletesen elegyedik a filmjében a humor és a drámai mély érzelmek. Ügyesen világít rá az emberek közötti kapcsolatok – férfiak, asszonyok, szerelmesek, házaspárok, valamint szülők és gyerekeik közötti viszonyok – hibáira, törékenységére és belsőségességére. A Túl a barátságon rendezője ebben a filmben is nagyot alkotott.